شناسهٔ خبر: 27359777 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

برترین عبادت منتظران

در بسیاری از روایات از کار و تلاش برای روزی حلال به عبادت برتر تعبیر شده است، آن را از سحرخیزی در راه خدا کمتر ندانسته و امام رضا(ع) نیز اجرش را بیش از جهاد در راه خدا دانسته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه مهدویت خبرگزاری شبستان، «سبک زندگی منتظرانه» ابعاد مختلفی دارد که از ریزترین و شخصی ترین امور تا کلان ترین آنها را شامل می شود، کار و تلاش هم از جمله مواردی است که در سبک زندگی منتظرانه اثر دارد و به منتظران کمک می کند تا در مسیر انتظارِ زمینه ساز بهتر عمل کنند، چراکه کار و تلاش سبب کسب روزی حلال به عنوان یکی از پیش شرط های انتظار پویا و تربیت نسل منتظر می شود.

از این رو، در بسیاری از روایات از کار و تلاش برای روزی حلال به عبادت برتر تعبیر شده است(1) آن را از سحرخیزی در راه خدا کمتر ندانسته(2) و امام رضا(ع) نیز اجرش را بیش از جهاد در راه خدا دانسته(3) و در حدیثی قدسی نُه دهم عبادت معرفی شده است.(4)

رسول خدا(ص) می فرماید: «کسی که بر اثر خستگی از کار و تلاش به خواب رود، آمرزیده شود.»(5)

امیرمومنان امام علی(ع) نیز می فرماید: «اگر جویای رستگاری هستید، جدیت و تلاش را پیشه خود سازید.»(6)

بدین ترتیب آموزه های روایی و آنچه به عنوان میراث از اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام برای ما به یادگار مانده از تنبلی و سستی و کم همتی پرهیز می دهند و لذا منتظران که دعا و زمزمه «اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج» بر لب دارند و باید در عمل هم زمینه اجابت این دعا را فراهم کنند نیز باید از سستی به دور باشند و کار و تلاش را وجهه همت خود قرار دهند.

چنان که امام صادق(ع) به برخی از فرزندانش می فرماید: «از دو خصلت تنبلی و بی حوصلگی (بی قراری) بپرهیز که این دو مانع بهره گیری تو از دنیا و آخرت می شوند(7) و نیز فرموده: «منفورترین مردم نزد خدا کسی است که شب خواب و روز بیکار باشد.»(8)

ابن عباس می گوید: رسول خدا(ص) هر گاه کسی را می دید و از او خوشش می آمد، می پرسید: «آیا حرفه ای دارد؟ اگر می گفتند: نه، می فرمود: «از چشمم افتاد.»

پرسیدند: چرا ای رسول خدا(ص)؟ فرمود: «چون هر گاه مومن دارای حرفه ای نباشد به ناچار از دینش برای تامین زندگیش بهره می برد[دین فروشی می کند].»(9)

پی نوشت ها:

1-الکافی،ج5،ص78؛

2-دعائم الاسلام، ج2،ص15؛

3-الکافی، ج5، ص88؛

4-ارشادالقلوب، ص 206؛

5-تنبیه الخواطر و نزهه النواظر، ج2، ص229؛

6-غررالحکم، ص266؛

7-الکافی، ج5، ص72؛

8-بحارالانوار، ج84، ص158؛

9-مستردک الوسائل، ج13، ص11)

 

 

 

 

 

 

نظر شما