شناسهٔ خبر: 27358055 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

جدال دولت اردوغان با تحریم‌های آمریکا به‌کجا می‌انجامد؟

دوئــــل با دلار

دادستانی ترکیه برای موفقیت در نبرد اقتصادی با آمریکا، دستورات ویژه‌ای برای برخورد با اخلالگران بازار ارز و کسانی که با انتشار اخبار جعلی اقتصاد ترکیه را دستخوش تنش می‌کنند، صادر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، ابزاری که روسای‌جمهور سابق آمریکا، برای تغییر رفتار کشورهای غیر هم‌پیمان آمریکا به صورت محدود استفاده می‌‌کردند، تبدیل به اصلی‌ترین اهرم فشار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا علیه کشورها شده است. او برخلاف پیشینیان خود نه‌تنها از این ابزار به صورت محدود استفاده نکرده که در به کار بردن آن، هیچ تفاوتی بین دشمنان و هم‌پیمانان آمریکا قائل نشده است. این بار و پس از اروپا، ترامپ ترکیه را هدف خود قرار داده است. او تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم صادراتی ترکیه را دو برابر کرده؛ دو وزیر ترکیه را به بهانه بازداشت یک کشیش آمریکایی تحریم کرده تا ارزش لیر ترکیه در برابر دلار در یک‌سال گذشته بیش از 30 درصد کاهش داشته باشد. در مقابل اما رجب طیب اردوغان حاضر به پذیرش درخواست‌های آمریکا که فراتر از موضوعی همچون آزادی یک کشیش است، نشده و به جای آن از مردم ترکیه خواسته تا با تبدیل ارز به لیر و فروش طلاهای‌شان، نگذارند کشورشان در «جنگ اقتصادی» آمریکا بازنده باشد. این اقدامات آمریکا باعث شده تا ترکیه نیز به دنبال استفاده از پول ملی به جای دلار در تعاملات اقتصادی خود باشد. تحریم‌های ایران و روسیه نیز این دو کشور را به فکر استفاده از ارزهای دیگر به جای دلار انداخته است. یکی از اصلی‌ترین محورهای سفر روز گذشته سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به ترکیه نیز مربوط به گسترش روابط اقتصادی در شرایطی است که سایه جنگ تجاری میان واشنگتن و آنکارا اهمیت خاصی دارد.

  اردوغان: تسلیم نمی‌شویم

ترکیه به‌عنوان یکی از اعضای ناتو که پس از آمریکا بیشترین تعداد نیرو را در اختیار پیمان آتلانتیک شمالی قرار داده و به‌عنوان یکی از شرکای استراتژیک آمریکا در منطقه شناخته می‌شود، هیچ‌گاه تصور چنین واکنشی را از سوی آمریکا نداشت. همین مساله نیز باعث شد رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در یک سخنرانی در شهر ترابوزان ترکیه خطاب به آمریکا بپرسد که مگر ما شریک استراتژیک شما نبودیم؟ چرا این همکاری را خراب می‌کنید؟

به گزارش «ایسنا»، به نقل از روزنامه «حریت»، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در سخنانی در شهر ترابوزان اعلام کرد: «ما با کسانی که همکاری و اتحاد استراتژیک با یک کشور ۸۱ میلیونی را با روابط سازمان‌های تروریستی جایگزین می‌کنند، خداحافظی می‌کنیم.»

وی ادامه داد: «آیا ما شریک استراتژیک شما نبودیم؟ اکنون چه اتفاقی افتاده است؟ چرا این همکاری را خراب می‌کنید؟»

اردوغان اضافه کرد: «ما بر اساس قوانین بین‌المللی عمل خواهیم کرد. هیچ‌کس، هیچ‌دولتی و هیچ‌آژانسی نمی‌تواند ترکیه و مردمش را تهدید کند.» وی در ادامه اظهاراتش همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته بود، از تغییر شرکای اقتصادی‌اش و استفاده از ارزهای جدید خبر داد و گفت: «ترکیه به سمت بازارهای جدید، شرکا و ابزار مالی جایگزین خواهد رفت. اگر شما بخواهید از طریق دلار ما را تحت فشار قرار دهید ما به راه‌های دیگر روی خواهیم آورد.»

اردوغان افزود: «ما به کسی که جنگ علیه کل جهان از جمله کشور ما به راه انداخته است، پاسخ می‌دهیم.» او در ادامه اظهاراتش با اعلام تعرفه جدید دولت دونالد ترامپ علیه ترکیه به‌عنوان «جنگ اقتصادی» گفت: «ما بازی شما را دیدیم و آن را به چالش خواهیم کشاند. هدف از فشار اخیر ترکیه محاصره این کشور در همه حوزه‌ها از اقتصاد گرفته تا سیاست است. اما ما تسلیم نخواهیم شد و به تولید و افزایش صادرات‌مان ادامه خواهیم داد.»

با تحریم چیزی به دست نمی‌آورید

وزیر امور خارجه ترکیه اقدامات اخیر آمریکا را در تناقض با منافع امنیتی مشترک دانسته و تاکید کرد که واشنگتن با استفاده از تحریم، چیزی به دست نخواهد آورد. به گزارش «فارس»، «مولود چاووش‌اوغلو» طی سخنرانی در گردهمایی سفرای ترکیه در آنکارا، با اشاره به اینکه ترکیه اقدامات زیادی برای ترمیم روابط مخدوش با آمریکا انجام داده، گفت که واشنگتن اما در تناقض با مسائل امنیتی بنیادین در یک اتحاد استراتژیک عمل کرده است.

وی ضمن بیان اینکه آمریکا در فهم سیاست‌های ترکیه دچار سردرگمی است، توضیح داد: «ایالات متحده سرگرم شده است. (آنها از خود می‌پرسند) باید مشکل با ترکیه را حل کنیم یا آن را تا زمان انتخابات نوامبر (میان‌دوره‌ای کنگره) حفظ کنیم؟»

وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد: «واشنگتن باید بفهمد که هیچ نتیجه‌ای از طریق تحریم‌ها و فشار به دست نخواهد آورد. ما برای مذاکره و توافق آماده هستیم ولی پذیرش تحمیل، خارج از بحث است.» 

چاووش‌اوغلو تصریح کرد: «برای ما غیرممکن است که چنین تحریم‌ها و تهدید‌هایی را بپذیریم. انتظار ما از آمریکا این است که به دوستی سنتی‌مان و اتحاد در ناتو وفادار بماند.»

وی با اشاره به درخواست‌های مکرر آنکارا از واشنگتن برای استرداد «فتح‌ا... گولن» (واعظ و اپوزیسیون آمریکانشین) گفت که آنها هنوز هم به این درخواست بی‌اعتنایی می‌کنند ولی از ترکیه می‌خواهند که کشیش آنها را آزاد کند.

  برخورد با اخلالگران بازار ارز

دادستانی ترکیه برای موفقیت در نبرد اقتصادی با آمریکا، دستورات ویژه‌ای برای برخورد با اخلالگران بازار ارز و کسانی که با انتشار اخبار جعلی اقتصاد ترکیه را دستخوش تنش می‌کنند، صادر کرد. به نوشته روزنامه «حریّت» به نقل از خبرگزاری «آناتولی» دادستانی استانبول و هیات نظارت مالی ترکیه به صورت جداگانه تحقیقات برای برخورد با «تهدیدکنندگان امنیت اقتصادی» را آغاز کردند.

در بیانیه دفتر دادستانی آمده است: «اجرای این تحقیقات طبق قانون جزایی، قانون بانکداری، مقررات انجمن بازار سرمایه و دیگر قوانین مرتبط است افرادی را که اقداماتی علیه امنیت اقتصادی انجام داده‌اند هدف می‌گیرد.» دادستانی کل استانبول، این افراد را به انتشار اخبار کذب درباره کاهش بی‌سابقه ارزش لیر، حمله به اقتصاد ترکیه، برهم زدن آرامش و وحدت جامعه متهم کرده است.

برچسب‌ها:

نظر شما