شناسهٔ خبر: 27338578 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

نکاتی درباره مراقبت از پوست و نحوه استفاده بهینه از کرم های ضد آفتاب

قشر آسیب‌پذیر بدن

بسیاری از افراد فقط در تابستان که تابش نور خورشید شدیدتر و هوا گرم‌تر است از کرم ضدآفتاب استفاده و تصور می‌کنند در زمستان استفاده از کرم ضدآفتاب چندان مهم نیست. در حالی که این تصور کاملا غلط است و استفاده از کرم ضدآفتاب همیشه در مقابل نور خورشید و حتی در هوای ابری ضروری است. تابش مستقیم آفتاب در فصل تابستان می‌تواند در طولانی‌مدت آسیب‌های زیادی به پوست وارد کند و باعث می‌شود پوست سریع‌تر پیر شود. علاوه بر تغییرات ظاهری، خطر ابتلا به سرطان پوست نیز با ماندن طولانی مدت در معرض نور مستقیم خورشید افزایش می‌یابد. در بهترین حالت نیز لک‌ها و چروک‌های پوستی بدون مصرف ضدآفتاب زیاد می‌شود. تغییرات ظاهری چهره با افزایش سن و چروک شدن پوست تا 90 درصد بر اثر تابش خورشید ایجاد می‌شود. این در حالی است که بیش از 80 درصد اشعه فرابنفش نور خورشید حتی زمان ابری بودن هوا نیز می‌تواند به پوست نفوذ کند. واقعیت این است هیچ کرم ضدآفتابی نمی‌تواند جلوی جذب 100 درصد اشعه‌های خورشید را بگیرد. اما نکاتی وجود دارد که با رعایت آنها می‌توان بیشترین حفاظت ممکن را از پوست داشت.

صاحب‌خبر -

علاوه بر اشعه مستقیم خورشید، بازتاب نور خورشید در آب، برف، ماسه و رمل نیز میتواند به پوست آسیب برساند و باعث آفتابسوختگی شود؛ بنابراین در همه این شرایط علاوه بر استفاده از کرم ضد آفتاب بهتر است از کلاه آفتابگیر و عینک آفتابی نیز برای حفاظت بیشتر کمک بگیرید.

تاثیرگذاری ضدآفتابها

بازه زمانی بین 10 صبح تا 3 بعدازظهر، در محدوده عرضهای جغرافیایی شهرهای ایران، زمانی است که پرتوهای خورشید بسیار اثرگذار هستند و قوی میتابند. در این بازه زمانی استفاده از کرم ضدآفتاب مهمتر است. علاوه بر این، وقتی سایه شما از خودتان کوتاهتر است، یعنی آفتاب شدید میتابد و بهتر است تا جای ممکن در قسمت سایه مسیر حرکت کنید. بهتر است کرم ضدآفتاب را حدود یک ربع پیش از قرار گرفتن مقابله اشعه خورشید بزنید و هر دو ساعت یکبار آن را تمدید کنید. همچنین ضدآفتاب را پیش از آرایش بزنید.

میزان تاثیرگذاری ضدآفتابهای مختلف نیز به فاکتور حفاظت در برابر اشعه (SPF) بستگی دارد. اگر پوست شما بعد از یک دقیقه شروع به سوختن میکند، با استفاده از ضدآفتابی با درجه حفاظت 15، حدود 15 دقیقه طول میکشد تا پوست از نور خورشید آسیب ببیند. اما ضدآفتاب درجه 30 به بالا، تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و اثرگذاری آنها فقط چند درصد متفاوت است.

ضدآفتاب، کامل جذب پوست نشود

این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده از ضدآفتاب به معنای حفاظت کامل در برابر نور خورشید نیست و نمیتواند مجوزی برای حضور طولانیمدت در معرض اشعه مستقیم خورشید باشد. اما اگر در حال انجام فعالیتی مثل کوهنوردی هستید که مدت زیاد ناچار به قرار گرفتن مقابل نور هستید، بهتر است طوری کرم بزنید که فیزیک کرم نیز روی پوست باقی بماند و کامل جذب پوست نشود تا حفاظت بیشتری از پوست انجام دهد. در واقع کرمهای ضدآفتاب از دو روش از پوست شما محافظت میکنند. مواد شیمیایی ضدآفتاب میتوانند امواج فرابنفش اشعه خورشید را پیش از رسیدن به پوست جذب کنند و اگر کرم به صورت فیزیکی روی پوست مانده باشد، این اشعه را بازتاب میکند و اجازه نمیدهد به پوست برسد، بنابراین ضدآفتاب باید جوری استفاده شود که رنگ آن روی پوست مشخص باشد و به مرور جذب پوست شود.

احتمال حساسیت به کرم ضدآفتاب

استفاده از کرم ضدآفتاب برای حفاظت از پوست در برابر اشعه مضر آفتاب ضروری است، اما گاهی پوست به بعضی از فرمولهای این کرم واکنش آلرژیک نشان میدهد و بیشتر آسیب میبیند. دقت کنید کرم ضدآفتاب مصرف روزانه دارد و باید طوری انتخاب شود که کاملا با پوست سازگاری داشته باشد و مصرف آن در طولانی مدت آسیب بیشتری به پوست نرساند. مواد شیمیایی فعال و غیرفعال موجود در کرمهای ضدآفتاب در شرایط مختلف ممکن است حساسیتزا باشند. بعضی پوستها به استفاده از بعضی کرمها حساسیت نشان میدهند. اما در مواردی هنگام استفاده از کرم ضدآفتاب حساسیت وجود ندارد، بلکه همزمان با قرار گرفتن مقابل نور خورشید حساسیت بروز پیدا میکند.

کسانی که سابقه اگزما و دیگر واکنشهای پوستی را دارند، بیشتر در معرض حساسیت ناشی از کرمهای ضدآفتاب قرار میگیرند. این آلرژی ممکن است با خارش، قرمزی پوست و در موارد شدید تورم و تاول همراه باشد. بنابراین بهتر است اگر نوع ضدآفتاب خود را تغییر میدهید ابتدا روی قسمت کوچکی از پوست آن را امتحان کنید. افرادی که پوست حساس دارند بهتر است از ضدآفتابهای دارای مواد معدنی (mineral) و برپایه آب استفاده کنند. همچنین بهتر است افراد با پوست حساس از کرمهای رایحهدار یا عطری به هیچ عنوان استفاده نکنند.

از طرفی بعضی داروها باعث حساسیت بیشتر پوست به اشعه خورشید میشوند. بعضی از آنتیبیوتیکها، ضدالتهابها، ضدقارچها، داروهای فشار خون و داروهای مربوط به شیمی درمانی، پوست را حساستر میکنند و زمان مصرف این داروها باید استفاده از ضدآفتاب را جدیتر گرفت.

سپیده شعرباف

دانش و سلامت

نظر شما