شناسهٔ خبر: 27333302 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

پرداخت تسهیلات 50 میلیون تومانی ساخت در بافت های فرسوده

معاون وزیر راه و شهرسازی از پرداخت تسهیلات 50 میلیون تومانی­برای نوسازی بافت‌های فرسوده با سود 9 درصد در شهریورماه خبر داد.

صاحب‌خبر -

پرداخت تسهیلات 50 میلیون تومانی ساخت در بافت های فرسودهبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، هوشنگ عشایری مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری در حاشیه نشست هم‌اندیشی شرکت بازآفرینی شهری با توسعه‌گران از پرداخت تسهیلات 50 میلیون تومانی نوسازی بافت‌های فرسوده با سود 9 درصد از شهریور ماه امسال خبر داد و گفت:‌ برای تشویق و مشارکت مردم جهت نوسازی واحدهای فرسوده خود تسهیلات ساخت و خرید مسکن پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: تسهیلات خرید مسکن شهر تهران دربافت فرسوده 0 8 میلیون تومان در سایر شهرهای نیز ­­60 میلیون تومان است ­همچنین تسهیلات 160 میلیون زوجین در بافت‌های فرسوده پرداخت می‌شود.

عشایری گفت:​ تسهیلات 50 میلیون تومانی نوسازی بافت‌های فرسوده از محل 2 هزار و 500 میلیارد تومانی نقدینگی دولت به اجرای طرح بازآفرینی شهری و 2 هزار و 500 میلیارد تومان از محل آورده بانک‌ها پرداخت می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در 3 سال گذشته میزان مشارکت مردم برای استفاده از تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده افزایش یافته است، افزود: میزان پروانه‌های ساختمانی در محلات مختلف طی 3 سال گذشته بسیار چشم‌گیر بوده به طوری که در طول این مدت 37 هزار نفر از این تسهیلات استفاده کرده‌اند.

وی تأکید کرد: در 5 ماه گذشته با وعده دولت برای آغاز نوسازی بافت‌های فرسوده، میزان مشارکت مردم نیز افزایش یافته به طوری که 25 هزار نفر در طول این مدت پروانه ساختمانی خود را دریافت کرده‌اند.

عشایری با اشاره به اینکه مشارکت مردم در نوسازی بافت‌های فرسوده نشان دهنده اعتماد مردم به قول رئیس جمهور بوده است، گفت: تیم اقتصادی دولت و تیم اجرایی آن باید پایبند به وعده دولت بماند و همه طرح های خود را عملیاتی کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی از تهیه سند بازآفرینی شهری با رویکرد اجتماعی و مردمی در 15 استان خبر داد و افزود: یکی از راهکارهای اصلی دولت ترویج طرح توسعه محله‌ها و فرهنگ سازی در آنجا که خوشبختانه قرار داد ساخت این محله‌ها با تسهیل گران منعقد شد.

مدیرعامل شرکت عمران بازآفرینی شهری با بیان اینکه دستگاه‌های دولتی در اجرای طرح بازآفرینی شهری دو نقش بر عهده دارند، گفت:‌ برخی از دستگاه‌های دولتی باید با استفاده از منابع و تسهیلات خود اقدام به خدمات رسانی کنند به طور مثال وزارت بهداشت باید اولویت ساخت درمانگاه‌ها را در محلات بازآفرینی شهری قرار دهند که خوشبختانه در این بخش بسیاری از دستگاه‌ها اقدامات قابل توجهی انجام دادند.

وی واگذاری اراضی دولتی برای نوسازی بافت‌ها فرسوده را از دیگر وظایف دستگاه‌های دولتی عنوان کرد و­ اظهار داشت:‌ وزارت راه و شهرسازی،​ سازمان ملی زمین و مسکن و سایر نهادهای دولتی باید همه­ اراضی خود را در اختیار این طرح قرار دهند.

عشایری تصریح کرد: تا به امروز 11 هزار واحد مسکونی از طریق اراضی دولتی در حال ساخت است که گزارش آنها هفته به هفته به این شرکت ارائه می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از ورود شهرداری‌ها به اجرای این طرح خبر داد و گفت:‌ تا به امروز نوسازی حدود 6 هزار واحد مسکونی به شهرداری‌ها به ویژه شهرداری تهران واگذار شده است.

وی با بیان اینکه هنوز سایر دستگاه‌های دولتی در اجرای این طرح ورود پیدا نکرده‌اند، بیان کرد:‌ از سایر دستگاه‌ها و نهادهای دیگر مانند وزارت آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌ها درخواست می‌کنیم که در اجرای این پروژه اقدامات لازم را انجام دهند.

عشایری با تأکید بر اینکه مبنای اولیه نوسازی بافت‌های فرسوده، ساخت مسکن حمایتی و اجتماعی برای اقشار متوسط و ضعیف جامعه است، گفت: ساخت مسکن حمایتی را دولت در شهرها به ویژه در محلات بازآفرینی شهری در اولویت قرار داده و ساخت مسکن اجتماعی را به بنیاد مسکن و ساخت واحدهای مسکن روستایی قرار داده است.

مدیرعامل شرکت عمران بازآفرینی شهری با اشاره به اینکه از زمان تدوین طرح بازآفرینی شهری استقبال مردم از این طرح بسیار چشم‌گیر شده است،‌­ ­افزود: اولویت اصلی در اجرای این طرح مشارکت است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه مشارکت نهادهای عمومی، بخش خصوصی و مردم در اجرای این طرح طی چند سال گذشته خوب بوده است.

عشایری به تأکید رئیس جمهور برای شتاب دهی به طرح امید اشاره کرد و گفت: در اجرای این طرح همه ­­دستگاه‌ها موظف هستند که اراضی خود را در اختیار بافت‌های فرسوده قرار دهند که در همین خصوص این شرکت مدل قرارداد جدیدی را تدوین کرد.

مدیرعامل شرکت عمران بازآفرینی شهری توضیح داد: بعد از تدوین این مدل قرارداد تمامی آنها در اختیار توسعه گران قرار گرفت تا اگر مشکل یا نقدی به این مدل قرارداد دارند اعلام کنند.

وی اظهار داشت:‌ توسعه گران امروز برای این مدل قرارداد 3 نقد در 3 بعد مالی، فنی و اجرایی داشتند که توسعه گران در جلسه امروز همه ­مشکلات و ایده‌های جدید خود را اعلام کردند.

عشایری در پایان گفت:‌ مقرر شده دولت با نقش حمایتی از توسعه گران بتواند نوسازی محلات را با مشارکت همه مردم به بهترین کیفیت اجرایی کند.

نظر شما