شناسهٔ خبر: 27293181 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اردوغان خطاب به ترامپ: ترکیه را تهدید نکنید

آنکارا- ایرنا- رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه خطاب به دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا گفت که 'ترکیه را تهدید نکنید و با ما به زبان قانون سخن بگویید.'

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا، اردوغان طی یک سخنرانی در شهرستان اردو ترکیه با اشاره به رفتار تهاجمی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در قبال ترکیه بیان کرد: 'ما در چارچوب حقوق و قانون حرکت می‌کنیم نه تهدید.'
وی افزود: ما را تهدید می کنید ولی بدانید که هرگز نمی توانید با زبان تهدید ملت ترکیه را به زانو درآورید.
وی ادامه داد: می‌توانیم از همان جایی که سقوط کردیم، برخیزیم همچنان که دیروز برخاستیم، امروز و فردا نیز می توانیم.
وی با اشاره به محاکمه و زندانی شدن آندرو برونسون کشیش آمریکایی در ترکیه به اتهام عضویت در گروه گولن، پ.ک.ک و جاسوسی، از رفتار دولت آمریکا در خصوص پرونده وی و فشار به آنکارا با هدف تاثیر گذاری بر روی سیستم قضائی ترکیه انتقاد کرد.
رئیس جمهوری ترکیه سیستم قضائی ترکیه را مستقل خواند و اضافه کرد: بار دیگر به آمریکایی ها می گویم که متحد استراتژیک خود را در ناتو فدای یک کشیش می کنید.
وی همچنین گفت: 'می گویند که این و یا آن چیز را(سلاح و هواپیمای اف.35) را به شما نخواهیم داد. چیزهایی که ما داریم برای ما کافی است و احتیاجی به شما نداریم.'
اردوغان امروز همچنین در ارتباط با روابط کشورش با آمریکا، با انتشار مقاله ای در روزنامه نیویورک تایمز خواستار تغییر رفتار آمریکا در قبال کشورش شد و گفت که واشنگتن با ادامه وضعیت فعلی انتظار همکاری از آنکارا نداشته باشد.
اردوغان با انتشار مقاله ای تحت عنوان 'نگاه ترکیه به بحران روابط با آمریکا' در روزنامه نیویورک تایمز به موضوع تنش به وجود آمده میان آنکارا و واشنگتن پرداخت و نوشت: ترکیه برای ترمیم روابط با آمریکا زمان تعیین کرده است و مقامات واشنگتن باید اندیشه های نامتقارن خود را در روابط با ترکیه اصلاح کنند.
وی تاکید کرد: اگر آمریکا این هشدارهای ترکیه را نشنیده بگیرد، پس از این باید خود و به تنهایی به حل بحران مبادرت ورزد و انتظار همکاری و همراهی از آنکارا نداشته باشد.
اردوغان اضافه کرد: تداوم این رفتار تهدید آمیز، یک جانبه و بی ادبانه آمریکایی ها موجب می شود تا ترکیه، به اجبار دوست و متحدی دیگر را جستجو کند.
به گزارش ایرنا، اختلاف میان آنکارا و واشنگتن بر سر محکومیت حبس کشیش آمریکایی در ازمیر و اقدام متقابل دو کشور در تحریم وزرای کشور و دادگستری همدیگر و نیز دو برابر کردن تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم تولید ترکیه از سوی آمریکا موجب بروز تنش جدی در روابط دو کشور شده است.
مقامات دو کشور طی هفته گذشته برای حل اختلافات فی مابین در واشنگتن مذاکره کردند ولی شواهد نشان می دهد که این مذاکرات بی نتیجه بوده است.
روابط بین ترکیه و آمریکا در پی دستگیری و زندانی شدن آندرو برونسون کشیش آمریکایی در شهر ازمیر ترکیه به اتهام همدستی با گروه گولن و پ.ک.ک و جاسوسی و نیز رد درخواست آمریکا برای آزادی این کشیش از سوی آنکارا تیره شده است.
آمریکا هفته گذشته با رد درخواست آزادی برونسون از سوی مقامات آنکارا، دو وزیر کشور و دادگستری را که در دستگیری و محاکمه این کشیش نقش کلیدی داشتند، تحریم کرد که دولت ترکیه نیز به طور متقابل اعلام کرد که وزرای کشور و دادگستری آمریکا را تحت تحریم قرار داده است.
همچنین روز گذشته دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا طی پیامی در توئیتر اعلام کرد که تعرفه واردات محصول فولاد و آلومینیوم تولید ترکیه به آمریکا دو برابر می شود.
خاورم/1905

نظر شما