شناسهٔ خبر: 27287585 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آناج | لینک خبر

مهلت 5 روزه آمریکا برای آزادی کشیش برانسون؛

راهبی که مناسبات واشنگتن-آنکارا را مختل کرده است

بی گمان رفتار تهاجمی آمریکا در قبال ترکیه همانند رفتار با دیگر کشورهای جهان تنها بهانه ای برای اعمال فشار و تحمیل رای و نظر خود بر دیگر ملت هاست.

صاحب‌خبر -

گروه بین الملل آناج: اخبار درز کرده از مذاکرات میان هئیت ترکیه ای و آمریکایی و همچنین شواهد و قرائن موجود بیانگر این واقعیت است که تنش میان واشنگتن و آنکارا به این زودی ها فروکش نخواهد کرد. رسانه های ترکیه از مهلت 5 روزه واشنگتن برای آزادی برانسون خبر می دهند. همچنین نشریه "فایننشل تایمز" لندن نیز از زبان کارشناس "انستیتوی خاور نزدیک" مهلت 5 روزه داده شده به آنکارا را مورد تایید قرار داده است.

 با این اوصاف موضوع کشیش آمریکایی در حال ضربه زدن به اقتصاد ترکیه است. لیر ترکیه طی یک روز گذشته با کاهش 12 درصدی خود در مقابل دلار آمریکا به 6.30 در برابر یک دلار و 7 لیر در برابر یک یورو رسید. البته به گفته نشریه فایننشل تایمز این کاهش بی رویه ارزش لیر موجب ناخرسندی اتحادیه اروپا و بانک مرکزی این اتحادیه شده است به طوری که با تداوم این روند کاهشی نرخ لیر در برابر دلار و یورو، اتحادیه اروپا توان رقابتی خود را برای صادرات بخش عمده ای از محصولات خود در رقابت با محصولات ترکیه ای از دست خواهد داد.

البته فشارهای آمریکا بر ترکیه در ارتباط با پرونده کشیش برانسون به کاهش نرخ لیر در برابر دلار ختم نشده و حتی معاون رئیس جمهور آمریکا از اعمال تحریم های جدی تر و به تاخیر افتادن تحویل جنگنده های اف 35 تا آزادی این کشیش آمریکایی خبر داده است.

اما به دور از تحولات و تنش های صورت گرفته کشیش برانسون کیست؟

راهب اندرو برانسون عامل اصلی تنش میان آنکارا و واشنگتن است. هرچند ترامپ طی تماس تلفنی شخصا آزادی برانسون را از اردوغان خواسته است و معاون وی ترکیه را با تحریم های سنگین تهدید کرده است. اما به گفته منابع مطلع اردوغان آزادی برانسون را به استرداد فتح الله گولن مشروط کرده است.

اندرو برانسون، کشیش کلیسای "احیای پروتستان" در 9 دسامبر 2016 در ازمیر ترکیه بازداشت شد. وی در سال 1968 در آمریکا متولد شده و با اتمام تحصیلات دینی در این کشور بیش از 23 سال است که در کلیسای "احیای پروتستان" در ازمیر مشغول فعالیت دینی بوده است. دادگاه ترکیه وی را به اتهام همکاری با شبکه "گولن" بازداشت کرده و به دلیل حساسیت های موجود در پرونده جلسه دادگاه به صورت غیرعلنی برگزار شده است. ناگفته نماد که شهر ازمیر یکی از مهمترین و قدرتمندترین مراکز حضور جماعت "گولن" بوده است. در سری اتهامات وی جاسوسی برای آمریکا در قالب فعالیت های مذهبی، تلاش برای تغییر حکومت در ترکیه، ارتباط و حمایت از عوامل تشنجات پارک "گزی"، و دیدار با اعضای پ.ک.ک قرار گرفته است که با احتساب تمامی اتهامات، صدور حکم 35 سال حبس برای وی محتمل است.

علاوه بر اتهامات ذکر شده مطالب مختلفی در ارتباط با این کشیش پر رمز و راز آمریکایی در رسانه های ترکیه و جهان درج می شود. از جمله ارتباط دوستانه همسر کشیش برانسون با همسر معاون رئیس جمهور آمریکا و همچنین منتصب بودن معاون رئیس جمهوری آمریکا به طریقتی که کشیش برانسون آن را نمایندگی می کند.

اما مدتی است موضوع بازداشت کشیش وارد مرحله تازه ای شده است. و تضاد میان آنکارا و واشنگتن را تشدید کرده است. اما آیا واقعا عامل اصلی تنش های موجود میان دو کشور تنها بازداشت یک کشیش بوده است. وی در سال 2016 بازداشت شده است و اکنون ما در سال 2018  به سر می بریم. چرا فیل مقامات آمریکایی بعد از گذشت دو سال از بازداشت اندرو رابینسون یاد هندوستان کرده است؟ به نظر می رسد سخنان دولت باغچلی رئیس حزب حرکت ملی ترکیه در این خصوص منطقی و قانع کننده باشد که گفته است: آمریکا در نظر دارد کار ناتمام خود در کودتای سال 2016 را با کودتای اقتصادی علیه ترکیه به اتمام رساند.

بی گمان این رفتار تهاجمی آمریکا در قبال ترکیه همانند رفتار با دیگر کشورهای جهان تنها بهانه ای برای اعمال فشار و تحمیل رای و نظر خود بر دیگر ملت هاست. اگر آنکارا در شرایط کنونی با سرخم کردن در مقابل درخواست واشنگتن مبنی بر مهلت 5 روزه برای آزادی رابینسون اقدام به آزادی وی کند. شاید هیجانات موجود در بازار ارز اندکی فروکش کند و نگرانی های ایجاد شده در اقتصاد ترکیه را اندکی کاهش دهد. اما این اقدام موجب خواهد شد تا این رفتار آمریکا تبدیل به رویه ای غیرمعمول در مناسبات آمریکا با دیگر کشورها و خود ترکیه شود. کما اینکه ترامپ این رفتار را در برخورد با دولت های کانادا، روسیه، کره شمالی، ایران و حتی اتحادیه اروپا در پیش گرفته است.

گزارش از مرتضی جعفرپور مقدم

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

نظر شما