شناسهٔ خبر: 27133991 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

معرفی کتاب/

کتاب خردورزی و مردم‌گرایی منتشر شد

گروه فرهنگی - کتاب «خردورزی و مردم‌گرایی؛ رهیافتی بر اندیشه سیاسی در نهج‌البلاغه»، به تازگی توسط انتشارات جهاد دانشگاهی واحد اصفهان منتشر شده است.

صاحب‌خبر -

کتاب خردورزی و مردم‌گرایی منتشر شد

به گزارش ایکنا از اصفهان، اندیشۀ سیاسی در نهج‌البلاغه و بررسی رویکرد امام علی نسبت به تعامل انسان در ساحت سیاست و حکومت، یکی از ابعاد مهم در بررسی شخصیت امام علی است، جنبه‌ای که مغفول مانده و بدان کمتر پرداخته شده و باید به آن توجهی در خور و شایسته داشت.
نهج‌البلاغه مجموعه‌ای از خطبه‌ها، نامه‌ها و حکمت‌های امام علی است که در سال چهارصد هجری توسط ابوالحسن محمدبن حسین معروف به «رضی» جمع‌آوری شده است. در نهج‌البلاغه، تعابیر و مفاهیمی سیاسی چون مشروعیت، مشارکت سیاسی و اعتبار آرای عمومی، منابع مشروعیت، خردگرایی، پاسخگو بودن قدرت، تسامح سیاسی، نقد قدرت و پرسشگری، ارتباط مستقیم مردم با مدیریت سیاسی و قدرت حاکم، بهره بردن از خرد جمعی و تجربۀ دیگر مردم وجود دارد. بسامد واژه‌هایی چون حاکم، حکومت، والی، ولایت، امیر، امارت، سائس و سیاست، بیانگر اعتبار و اهمیت سیاست و حکومت در سیره و اندیشۀ سیاسی امام علی است؛ کسی که زمامداری دولت اسلامی را در سال‌های 40ـ 35 هجری به عهده داشت.
آنچه در این کتاب آمده، بررسی تعابیر و مفاهیم سیاسی در اندیشۀ امام علی(ع) در قریب 130 موضوع است. این مباحث توسط سید محسن دوازده‌امامی، عضو هیئت‌علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان طی یادداشت‌هایی در فضای مجازی با نام «جرعه‌ای از جام علی» ارائه شده است. در این یادداشت‌ها، تلاش بر آن بوده است که با یک رویکرد تطبیقی و مقایسه‌ای و با یک خوانش امروزین، اندیشۀ سیاسی امام علی مورد تأمل قرار گیرد.
این کتاب در 270 صفحه به قیمت 15000 تومان توسط انتشارات جهاد دانشگاهی واحد اصفهان منتشر و تقدیم علاقه‌مندان شده است.

انتهای پیام

نظر شما