شناسهٔ خبر: 27075398 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کارشناسان کرد عراقی:

مذاکره کردهای سوریه و دمشق نتیجه عدم شفافیت آمریکاست

ربیل – ایرنا- کارشناسان کرد عراقی با استقبال از مذاکرات کردهای سوریه با دمشق آغاز مذاکرات را نتیجه عدم شفافیت سیاستهای آمریکا در قبال سوریه و منطقه ذکر کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، «فرید اسه سرد» عضو کمیته رهبری اتحادیه میهنی کردستان عراق در مقاله ای با تاکید بر اینکه آغاز مذاکرات کردهای سوریه با دولت مرکزی را نباید یک رویداد عادی توصیف کرد نوشت: کردها از سیاستهای غیرشفاف آمریکا در سوریه و منطقه نگران بوده و سیاستهای آمریکا را مشکوک می دانند.
وی در ادامه افزود: حضور کردها در دمشق را باید همزمان درس عبرت کردها نسبت به عدم موافقت برای حضور ارتش سوریه در شهر عفرین همزمان با حمله ارتش ترکیه دانست.
به نوشته فرید اسه سرد روسیه و دمشق قصد دارند کردها را به سوی خود جذب کنند تا سوریه بیشتر از گذشته شاهد ثبات باشد.
این عضو کمیته رهبری اتحادیه میهنی کردستان عراق با اشاره به اینکه روسیه در آینده اقتصاد و سیاسیت سوریه نقش محوری خواهد داشت تصمیم کردهای سوریه را برای حضورد در فرایند سیاسی در دمشق امری منطقی، مثبت و آینده نگر می دانند.
گفتنی است حضور هیات کردهای سوریه در هفته جاری در دمشق مورد توجه گسترده رسانه های منطقه و تحلیل گران قرار گرفت.
کمال چومانی روزنامه نگار کرد عراقی نیز در تحلیل این دیدار به خبرنگار ایرنا در اربیل گفت: تهدیدات ترکیه علیه کردهای سوریه ادامه دارد و همزمان برنامه های آمریکا در خصوص این کشور شفاف نیست، از این رو کردها و سایر اقوام و مذاهب در شمال سوریه بعد از داعش با نگاه تثبیت امنیت در این مناطق و ارائه خدمات عمومی به مردم به دمشق رفته و با دولت مرکزی وارد مذاکره شدند.
وی در ادامه افزود: شمال سوریه نیازمند خدمات عمومی مانند بهداشت و آموزش و پرورش و بودجه است از این رو مذاکرات برای کردها دارای اهمیت گسترده ای است.
این روزنامه نگار کرد با اشاره به اینکه در طول بحران سوریه ما شاهد درگیریهای جدی بین کردها و دولت مرکزی نبودیم لذا تفاهم در خصوص مسائل سیاسی در این منطقه آسان خواهد بود اظهار داشت: توافق با دولت بشار اسد بهترین راه حل برای بازگشت امنیت به شمال سوریه است بخصوص اینکه همه باید بدانیم جامعه بین المللی دیگر اراده ای برای تغییر رژیم در سوریه ندارد.
چومانی تصریح کرد با توافق کردها و دولت مرکزی سوریه، شمال این کشور وارد دوره جدیدی از ثبات سیاسی خواهد شد.
در پی حضور هیات کردهای سوریه در دمشق صالح مسلم یکی از رهبران کرد سوریه اعلام کرد که در خصوص برخی موارد آنها به توافق رسیده اند و گفتگو برای توافق در خصوص سایر موارد نیز ادامه دارد.
الهام احمد یکی از اعضای هیات کردها در سفر به دمشق نیز روز سه شنیه یه رسانه های کردی در شمال سوریه گفت مذاکرات با دولت مرکزی مذاکرات مثبتی بوده است.
هیات کردهای سوریه 26 ماه میلادی جاری برای مذاکره با دولت مرکزی سوریه وارد دمشق شد.
خاورم**351**10**380

نظر شما