شناسهٔ خبر: 26997205 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رای الیوم: کردهای سوریه به آمریکا اعتماد ندارند

تهران-ایرنا-روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم در سرمقاله امروز شنبه خود درباره اعلام آمادگی شورای دمکراتیک کرد برای مذاکره با دولت سوریه نوشت: عدم اطمینان به آمریکا و پیشرفت هایی که ارتش سوریه در جبهه های مختلف نبرد به دست آورد از دلایل مهم این تصمیم به شمار می رود.

صاحب‌خبر -

این روزنامه با اشاره به تصمیم کردها برای مذاکره با دولت سوریه و سفر هیاتی از شورای دمکراتیک کرد سوریه به ریاست «الهام احمد» رئیس اجرایی این شورا به دمشق برای آغاز گفت‌وگوها با دولت سوریه، مهم‌ترین هدف آن را دستیابی به توافقی سیاسی دانست که بر اساس آن تشکیلات خودگردان کردها در شمال سوریه حفظ شده و خدمات اصلی مانند آموزش، بهداشت، آب و برق به شهرهای تحت کنترل آنها بازگردنده شود.
رای الیوم تمایل کردها به مذاکره با دولت سوریه را چند دلیل دانست:
نخست: بی اعتمادی کردهای سوریه به آمریکایی‌ها حامی اصلی آنها که در پایگاه‌هایی در داخل مناطق تحت کنترل‌شان حضور دارند به ویژه پس از آنکه از گروه‌های مخالف مسلح در جنوب سوریه جدا شده و با ارسال پیامی روشن به زبان عربی برای رهبران گروه‌های مخالف تاکید کردند هرگز از آنها در برابر پیشروی ارتش سوریه به سمت درعا و قنیطره حمایت نمی کنند و در مساله تشکیل ائتلاف میان آمریکا و ترکیه علیه کردها در منبج و عفرین مداخله نخواهند کرد و از بلندپروازی‌های رهبران کرد برای دستیابی به استقلال حمایت نمی‌کنند.
دوم: «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه اعلام کرد که پس از کنترل نیروهایش بر مناطق گسترده‌ای از این کشور، نیروهای دموکراتیک کرد سوریه تنها مشکل باقی مانده در برابر او هستند، اسد گفته بود که دمشق دو راه پیش رو دارد، یکی آغاز گفت‌وگو با آنها و اگر از آن استقبال نکردند، مجبور خواهد شد برای آزادی مناطق تحت کنترل‌ آنها اقدام کند.
سوم:تهدیدات روزهای اخیر (سردار ) «قاسم سلیمانی» فرمانده سپاه قدس ایران علیه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که گفته بود ما به نیروهای آمریکایی بسیار نزدیک هستیم و ۵۰ هزار سرباز آمریکایی گروگان سپاه پاسداران و هم‌پیمانانش هستند.
رای الیوم ادامه داد که نیروهای دموکراتیک کرد سوریه در طول بحران سوریه از درگیری با نیروهای ارتش سوریه خودداری کرده و با حمایت‌های نظامی آمریکا وارد جنگ ضد داعش شدند، آنها تقریبا یک سال پیش توانستند کنترل شهر رقه را به دست بگیرند و احتمال می دهند که دمشق از آنها در برابر پیشروی‌های ترکیه در مناطقشان حمایت کند.
این روزنامه یاد آور شد که «ولید معلم» وزیر خارجه سوریه اولین طرفی بود که به کردها پیشنهاد داد دمشق آماده مذاکره با کردها برای اعطای خودمختاری به آنها در مناطق‌ تحت کنترلشان است، این پیشنهاد کردها و بسیاری از مردم سوریه را غافلگیر کرد.
رای الیوم پیش بینی درباره نتیجه مذاکرات کردها با دولت سوریه را زود هنگام دانست اما این مذاکرات را بی سابقه ارزیابی کرد و گفت که می توان به دستیابی به نتایج مطلوب در مسایل مطرح شده برای مذاکره امیدوار بود چرا که این مذاکرات پیشرفتی واقعی از سوی طرف های سوری و کرد و تمایل آنها به دوری از درگیری است.
این روزنامه نوشت که آمریکا، اسرائیل و غرب به کردها خیانت کرده و از پشت به آنها خنجر زدند و از آنها در راستای دستیابی به اهدافشان برای ایجاد آشوب میان همسایه‌ها و برادران عرب‌شان استفاده کردند، آنچه در کردستان عراق رخ داد، یکی از بزرگترین نمونه ها در این زمینه است.
نویسنده تاکید کرد: اکنون زمان آن رسیده تا از گذشته درس گرفته و در راستای همبستگی عربی-کردی و تحقق منافع دو طرف بر اساس اصل برابری و دموکراسی و رعایت حقوق بشر تلاش کنیم.
خاورم**9366**

نظر شما