شناسهٔ خبر: 26969034 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

ناامنی برای تردد کشتی‌های متجاوزسعودی

الوعده وفا؛ کشتی‌های سعودی‌ پشت تنگه راهبردی باب المندب زمین‌گیر شدند/ شیطنت ائتلاف سعودی و آمریکا قیمت نفت را بالا برد

همزمان با کری‌خوانی آمریکا در خصوص فروش نفت ایران تنگه باب المندب برای عبور نفت کش های سعودی عملا مسدود شد.

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل_رجانیوز:  چند روزی بیشتر از حمله پهپادهای یمنی به شرکت نفت عربستان نگذشته که اینبار و همزمان با کری‌خوانی آمریکا در خصوص فروش نفت ایران، رزمندگان مقاومت یمن باب المندب را برای تردد کشتی متجاوزان سعودی ناامن کردند.
 
به گزارش رجانیوز: در 24 ساعت گذشته دو حمله مجزا به کشتی های عربستان درسواحل غربی یمن رخ داد که منجر به مسدود شدن این تنگه راهبردی گشته است. 
 
در همین خصوص وزیر نفت عربستان از توقف حرکت نفتکش‌های عربستانی در این آبراه مهم بین المللی خبر داد.خالد الفلیح گفت: این وضعیت تا زمان ایمن شدن وضعیت عبور و مرور دریایی ادامه خواهد یافت. وی گفت: تلاش برای انتقال "نفتکش" آسیب‌دیده به نزدیکترین بندر سعودی ادامه دارد. 
 
 نیروی دریایی یمن بامداد پنجشنبه و ظرف کمتر از ۲۴ ساعت توانست یک فروند کشتی دیگر ائتلاف سعودی را در سواحل غربی یمن هدف قرار دهد. سعودی ها چهارشنبه مدعی شدند که نخستین کشتی هدف قرار گرفته، نفتکش بوده است.
 
ادعای حمله به یک نفتکش ازسوی دولت سعودی درحالی است که یگان موشکی ارتش و کمیته های مردمی یمن در اطلاعیه ای اعلام کرد که حمله موشکی آنها به ناو جنگی مدرن 'الدمام' صورت گرفته است.
 
 
هرچند نیروهای مقاومت یمن از حمله به کشتی های جنگی متجاوزین سعودی خبر داده اند اما رژیم سعودی مدعی شده است اولین کشتی مورد حمله قرار گرفته نفتی بوده است.
 
به نظر می رسد عربستان سعودی برای کاهش پیامدهای نظامی حمله به ناو جنگی این کشور، مدعی هدف قرار گرفتن نفتکش خود در دریای سرخ شده است. 
 
اما آنچه مهم است اینکه این تنگه برای سعودی‌ها ناامن است. به خصوص اینکه عملیات اخیر ائتلاف سعودی برای گرفتن بندر راهبردی الحدیده هم با شکست رو به رو شده و عملا سعودی ها از سلطه بر این منطقه عاجر مانده است. 
 
نیروی دریایی یمن همچنین بیش از یک ماه پیش، یک کشتی اماراتی را که عملیات هلی برد را هدایت می کرد، هدف قرار داد و آنرا منهدم کرد. نیروی دریایی یمن همچنین پارسال کشتی المدینه سعودی را مقابل سواحل الحدیده هدف قرار داد. رسانه های سعودی، همچنین به کشته شدن پنج نظامی سعودی در درگیری با نیروهای یمنی در مرزهای جنوبی عربستان اذعان کردند.
 
برخی تحلیل گران بر این باورند این اقدام اولین هشدارعملی ایران است که تهدید کرده بود در صورت جلوگیری از صادرات نفت کشور، نفتی از منطقه صادر نمی‌شود.  این حمله و توقف موقت عبور کشتی‌های نفتی عربستان از گذرگاه راهبردی باب‌المندب باعث شد تا بازار نفت هم متشنج تر شود.
 
بهای معاملات آتی نفت برنت با ۴۷ سنت یا ۰.۶ درصد افزایش، به ۷۴.۴۰ دلار در هر بشکه رسید. نفت برنت روز چهارشنبه ۰.۷ درصد رشد قیمت داشت. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۵ سنت افزایش، به ۶۹.۳۵ دلار در هر بشکه رسید و به رشد بیش از یک درصدی خود در معاملات روز گذشته افزود.
 

وزیر نفت سعودی تاکید کرد، تا زمان تامین امنیت دریانوردی در تنگه باب المندب، عربستان عبور تمامی نفتکش ها را به حال تعلیق در می آورد.

نظر شما