شناسهٔ خبر: 26904419 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون شهرداری شیراز:

خطر رانش کوه در بلوار جمهوری شیراز وجود دارد

شیراز- ایرنا- معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز گفت: در پی ریزش بخشی از دامنه کوه در بلوار جمهوری اسلامی این شهر که بتازگی رخ داد، چند لایه شکاف در دامنه کوه ایجاد شده که اگر چاره ای برای آن اندیشیده نشود، خطر رانش آن و آوار 50 هزار متر مکعب خاک در این منطقه وجود دارد.

صاحب‌خبر -

آرش فرج زاده، عصر دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اگر هر چه زودتر با کمک همه دستگاه های اجرایی برای حل این مشکل اقدام نشود این موضوع می تواند منجر به بروز فاجعه ای عظیم شود.
وی بیان داشت: در پی ریزش بخشی از کوه در کوچه 12 بلوار جمهوری اسلامی شیراز، 2 ترک در سه لایه مختلف در دامنه کوه ایجاد شده که احتمال ریزش هر کدام از این لایه ها وجود دارد.
فرج زاده ادامه داد: در لایه نخست، شکافی به طول 80 متر و عمق 20 سانتی متر تا چهار متر ایجاد شده که در مجموع مساحتی حدود چهار هزار و 400 متر مربع را در بر می گیرد که اگر ریزش کند تقریبا حدود 13هزار متر مکعب خاک به پایین فرو خواهد ریخت.
وی اضافه کرد: با ریزش متاثر از ترک دوم که در قسمتی بالاتر از ترک اول ایجاد شده، حدود 50 هزار متر مکعب خاک از دامنه کوه ریزش خواهد کرد که بدون تردید می تواند حادثه ای هولناک را رقم بزند.
فرج زاده اظهار داشت: با پیگیری های انجام شده، کمیته بحران در عصر روز حادثه (بیست و ششم تیر 97) تشکیل شد و ماموریت های محوله نظیر پُرکردن حد فاصل 2 ساختمان که به آنها خسارت وارد شده بود، جلوگیری از ریزش دوباره و تثبیت وضعیت انجام شد.
وی، با اشاره به اینکه در اقدامات انجام شده از تجربیات استادان برتر دانشگاه و مهندسان خبره استفاده شده، گفت: هم اینک حدود سه هزار و 500 تن مخروط و مصالح سنگی در این محل ریخته و محدوده نیز شیب بندی شده است.
معاون شهردار شیراز اظهار داشت: در حال حاضر تیم هایی به صورت شبانه روزی در محل یاد شده مشغول فعالیت هستند و اکنون نگرانی ها در خصوص ریزش کوه، نسبت به هفته گذشته کمتر و شرایط نیز مناسب تر شده است.
وی افزود: با وجود این اقدامات نیاز است که هر چه زودتر با کمک همه دستگاه ها اقدامات کافی برای جلوگیری از ریزش ترک دوم که در دامنه کوه ایجاد شده، انجام شود.
فرج زاده اضافه کرد: اگر تا قبل از آغاز فصل بارندگی، چاره ای برای این مشکل اندیشیده نشود فاجعه ای بزرگ در انتظار بلوار جمهوری اسلامی شیراز خواهد بود.
به گفته وی، تا کنون هیچ کدام از دستگاه های متولی در استان فارس نظیر راه و شهرسازی اقدامی مفید برای حل این مشکل انجام نداده اند.

**به جای مقصر پیدا کردن به فکر حل مشکل باشید
شهردار شیراز نیز دوشنبه در نشست شورای اسلامی شهر در خصوص خطر ریزش بخش های دیگری از کوه در بلوار جمهوری شیراز هشدار داد و گفت: متاسفانه در روزهای نخست بعد از بروز این حادثه، برخی مسئولان به جای مدیریت بحران، دنبال پیدا کردن مقصر بودند.
حیدر اسکندر پور افزود: اسناد ساختمان سازی در این محدوده موجود و حاکی از این است که مجوزها براساس ماده 148 و بر مبنای طرح تفصیلی است و شهرداری نیز بر این اساس پروانه ساخت را صادر کرده است.
وی ادامه داد: 2 راه برای عبور از بحران ایجاد شده وجود دارد، یکی اینکه یا کل خاک این محدوده که ریزش کرده و یا احتمال ریزش آن وجود دارد، تخلیه و یا اینکه محل ریزش با اقدامات لازم، تثبیت و مقاوم سازی شود.
اسکندرپور بیان کرد: تصمیم مدیریت بحران استان فارس مبتنی بر تثبیت و مقاوم سازی محوطه ای است که خطر ریزش کوه در آن وجود دارد.
او گفت: تثبیت این محوطه به ویژه در ترک دوم که محیط بیشتری را شامل می شود، کار پیچیده و دشواری است که حتما باید قبل از آغاز فصل بارندگی انجام شود اما با توجه به اینکه فرصت چندانی تا زمان بارش ها نداریم، ضروری است که حتی یک روز را هم به هدر ندهیم.
شهردار شیراز با اشاره به اینکه، نهادهای ذی ربط دیگر، شهرداری را در حل این مشکل تنها گذاشته اند، اظهار داشت: لازم است که در این شرایط بحرانی مجموعه دستگاه های تصمیم گیر با همکاری و تلاش یکدیگر برای رفع این مشکل کمک کنند.

**بارندگی شود جان مردم در خطر است
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این نشست بیان کرد: هنوز خطر ریزش بخش های دیگری از کوه در بلوار جمهوری اسلامی وجود دارد و اگر بارش ها در این شهر آغاز شود، حادثه ای جدی جان شهروندان را تهدیدی می کند.
احمدرضا دستغیب نیز خواستار بهره گیری از توان تمام دستگاه ها برای حل این مشکل شد.

**قبل از وقوع فاجعه در شیراز دستگاه ها پای کار بیایند
عضو دیگر شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این نشست بیان داشت: قبل از اینکه فاجعه ای برای شیراز رخ دهد ضروری است که ستاد بحران و همه دستگاه های ذی ربط برای حل مشکل بلوار جمهوری اسلامی پای کار بیایند و از بروز حادثه جلوگیری کنند.
نوذر امامی با اشاره به اینکه خطر رانش و ریزش کوه در این محدوده همچنان وجود دارد، افزود: شهرداری به تنهایی قادر به مهار این مشکل نیست و باید همه دستگاه های مربوطه از جمله استانداری، ستاد بحران و اداره کل راه و شهرسازی فارس به این موضوع ورود کنند.
بخشی از دامنه کوه در بلوار جمهوری اسلامی شیراز در انتهای خیابان کوهستان که در حوزه منطقه یک شهرداری این شهر واقع شده، عصر روز بیست و ششم تیرماه 97 ریزش کرد.
9873 /6118

برچسب‌ها:

نظر شما