صدور مجوز سیر به واگنهای مسافری بالای ۳۰ سال
معاون ناوگان شرکت راهآهن از صدور مجوز سیر واگنهای مسافری با طول عمر بالای ۳۰ سال خبر داد و گفت: این مجوز مشروط به رعایت الزامات کنترلی دستورالعمل پیوست تا تاریخ ۹۸.۳.۳۱ تمدید میگردد.به گزارش ایلنا، مجتبی تفقدی از صدور مجوز سیر واگنهای مسافری با طول عمر بالای ۳۰ سال خبر داد و گفت: پیرو نامه و تأکید رئیسجمهوری به این واگنها مجوز سیر یکساله داده شد.وی افزود: این مجوز مشروط به رعایت الزامات کنترلی دستورالعمل پیوست تا تاریخ ۹۸.۳.۳۱ تمدید میشود.معاون ناوگان شرکت راهآهن یادآور شد: فهرست واگنهای قابل سیر هر ۱۵ روز جهت برنامهریزی برای پیشفروش اعلام خواهد شد.تفقدی با اشاره به همکاری مستمر بین شرکتهای راهآهن و شرکتهای مسافری ریلی بیان داشت: تا این لحظه همه شرکتها برنامه بازسازی واگنهای بالای ۳۰ سال خود طی ۲ تا ۳ سال آینده را اعلام کردهاندوی گفت: شرکت حملونقل ریلی رجا به خاطر در اختیار داشتن تعداد بیشتری از واگنهای بالای ۳۰ سال، برنامه بازسازی ۳ الی ۴ ساله ارائه کرده اما برنامه سایر شرکتها ۲ ساله است.معاون ناوگان شرکت راهآهن خاطرنشان کرد: در حال برگزاری جلسات مختلف با شرکتهای حملونقل ریلی مسافری باهدف دستیابی به یک برنامه نوسازی واگنهای با عمر بالای ۳۰ سال هستیم.
طرح دوفوریتی «اخذ مالیات بر عایدی سرمایه» کلید خورد
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: جمع آوری امضا برای طرح دوفوریتی مالیات بر عایدی سرمایه، در مجلس کلید خورد تا از منازل مسکونی خالی مالیات دریافت شود.زهرا سعیدی در گفتگو با مهر، با اشاره به جمع آوری امضا برای طرح دوفوریتی مالیات بر عایدی سرمایه اظهار داشت: طبق این طرح، افرادی که به تعداد اعضای خانوارشان منزل مسکونی دارند، از مالیات بر مسکن معاف میشوند.وی ادامه داد: افرادی که در ساخت و ساز هستند تا ۵ سال از زمان ساخت منازل مسکونی، از پرداخت مالیات معاف هستند اما بعد از پنج سال اگر منازل مسکونی را که ساخته اند به فروش نرسانند، باید مالیات آن را بپردازند.سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: مالیات حاصل از این بخش به صندوقی واریز می شود و در اختیار بانک مسکن برای پرداخت وام قرض الحسنه به مسکن اولی ها قرار خواهد گرفت.سعیدی تاکید کرد: تلاش داریم تا هر چه سریع تر بررسی دو فوریت این طرح در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد.وی خاطرنشان کرد: برخی افرادی که دستی در ساخت و ساز خانه دارند، به دلایل مختلف منازلی را که می سازند بیش از ۵ سال خالی نگه می دارند تا سود اقتصادی کسب کنند اما جامعه برای این منازل هزینه های مختلفی از جمله تامین امنیت و فضای سبز می پردازد لذا در صورتی که افراد بخواهند برای کسب سود بیشتر این منازل را بیش از ۵ سال خالی نگه دارند باید مالیات آن را بپردازند.
طرح بیمه تکمیلی رایگان کامیونداران اجرا می شود
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: طرح گسترده بیمه تکمیلی رایگان رانندگان حمل ونقل بار از اول مرداد اجرایی میشود.به گزارش مهر، عبدالهاشم حسن نیا گفت: به منظور رفاه حال رانندگان حوزه حملونقل جادهای کالای کشور، از امروز (اول مرداد)طرح بیمه تکمیلی برای ۹۰۰ هزار نفر از رانندگان حملونقل کالا به همراه همسرانشان به صورت رایگان اجرایی میشود.بر اساس این گزارش رانندگان شاغل در بخش حملونقل جادهای کالا میتوانند با مراجعه به مراکز ارائه کارت هوشمند در سراسر کشور نسبت به تکمیل اطلاعات خود اقدام کنند.این گزارش حاکی است مدارک مورد نیاز برای بهرهمندی از خدمات بیمه تکمیلی رانندگان شامل «شماره شبای حساب بانکی راننده» و «مشخصات شناسنامه ای همسر (کارت ملی و شناسنامه)» است.بر مبنای این گزارش بیمه تکمیلی رانندگان که همواره یکی از مطالبات رانندگان بوده است با فرایند محور قرار دادن کنترل هزینه بین صاحب کالا، شرکت حملونقل و راننده اجرایی خواهد شد و مقرر است بدون پرداخت هزینه در فاز نخست رانندگان و همسران آنها و در مرحله بعد تمامی اعضای خانواده رانندگان تحت پوشش این بیمه قرار گیرند.
کمک ۲۰هزار میلیارد تومانی صندوق توسعه ملی به آب و کشاورزی
صندوق توسعه ملی امسال با هدف صیانت از منابع آبی و توسعه کشاورزی مدرن، بیش از ۱۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به بخش آب و کشاورزی اختصاص داده است.به گزارش ایرنا، کشورمان با واقع شدن در منطقه خشک و کم بارش کره زمین، به اندازه یک سوم میانگین جهانی بارندگی دارد و از دیگر سو به واسطه الگوی نادرست مصرف آب، همواره با مشکلاتی در این حوزه مواجه بوده است.براساس ماده ۵۲ قانون الحاق که صندوق توسعه ملی را موظف کرده ۱۰ درصد منابع ورودی را برای پرداخت تسهیلات به بخش های خصوصی، تعاونی و بنگاه های اقتصادی اختصاص دهد امسال این صندوق بیش از ۱۳ میلیارد دلار اعتبار به طرح های سرمایه گذاری در بخش آب و کشاورزی تخصیص داده است.طبق آخرین آمار مربوط به تخصیص منابع از صندوق توسعه ملی، با توجه به اهمیت مهار و تنظیم آبهای مرزی کشور این صندوق با تخصیص هشت هزار میلیون دلار بیشترین اعتبار را به این حوزه اختصاص داده است.احیای زمین های خوزستان و ایلام از مهمترین پروژه های اقتصاد مقاومتی است که تا سال ۹۲ مسکوت مانده بود و در دولت تدبیر و امید در دستور کار قرار گرفت؛ صندوق توسعه ملی امسال ۱۵۰۰ میلیون دلار اعتبار برای اجرای آن تعیین کرده است.
تکمیل ۴۰ پروژه ریلی در دست اجراست
مدیرعامل شرکت مهندسی ساختمان و تاسیسات راه آهن (بالاست) گفت: اکنون این شرکت تکمیل بیش از ۴۰ پروژه ریلی را در دست اجرا دارد که ۲ خطه ساختن مسیر تهران – کرج برای تردد قطارهای حومه ای از جمله پروژه های این بخش است .به گزارش ایرنا، ابراهیم محمدی افزود: پروژه ساخت خط آهن ایران – افغانستان بین خواف تا هرات ، ریل گذاری خط آهن میانه – تبریز و تکمیل خط آهن سنجان به اراک از دیگر پروژه های مهم ریلی این شرکت است.وی اضافه کرد: اجرای پروژه های فرا منطقه ای و پروژه های داخلی از رویکردهای این شرکت در صنعت حمل ونقل ریلی است و تکمیل پروژه ها و تحویل آن به شرکت راه آهن از اولویت های اصلی محسوب می شود.محمدی ضمن تاکید بر ضرورت احیای معادن سنگ بالاست برای استفاده در پروژه های خطوط ریلی کشور، افزود:برای توسعه بیشتر شبکه ریلی و تامین سنگ مورد نیازخطوط ریلی، در نظر است با احیای معادن سنگ بالاست، ظرفیت های زیادی در این زمینه فراهم شود.سنگ بالاست لایه ای زیر شبکه ریلی است و مصالح آن سنگ دانه های شکسته تشکیل می دهند، این سنگ ها دارای دانه بندی یکنواخت بوده و به طور معمول ابعاد آن حدود ٢٠ الی ۶٠ میلیمتر است و در شبکه ریلی تراورس های بتنی و یا چوبی، روی این سنگ دانه ها قرار می گیرند.
برنامه ای برای تهاتر نفت با سوخوی روسیه نداریم
مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل گفت: توصیه یا دستوری مبنی بر تهاتر نفت ایران با هواپیمای روسی به وزارت راه نشده و برنامهای برای نوسازی ناوگان هما با هواپیمای سوخو نداریم.به گزارش وزارت راه و شهرسازی، اصغر فخریه کاشان اظهار داشت: سایر شرکتهای هواپیمایی در خرید هواپیماهای سوخو چه با موتور روسی و چه موتور غربی مختار هستند اما وزارت راه و شهرسازی برنامهای برای مذاکره با سوخو ندارد.عضو ارشد تیم مذاکره کننده قراردادهای خرید هواپیماهای جدید درباره سرنوشت قراردادهای خرید هواپیما از سه شرکت ایرباس، بویینگ و ای.تی.آر در شرایطی که منع فروش هواپیما به ایران برای این شرکتها وجود دارد، تاکیدکرد: ترجیح ما این است که قراردادهای خرید هواپیما از شرکت ایرباس، بویینگ و ای.تی.آر در حالت فعلی باقی بمانندتا اینکه شرایط مجددا احیا شود اما سه شرکت ایرباس، بویینگ و ای.تی.آر بنابر الزام قانونی مجبور به فسخ قراردادها هستند و ما برای همهاین موارد در حال مذاکره با شرکتها هستیم.فخریه کاشان ادامه داد: این سه شرکت تحت فشار دولت آمریکا تمایل به فسخ قراردادها با ایران ایر دارند و بنابر مقرراتی که آمریکاییها وضع کردند باید یا ۱۴ اگوست به بعد یا ۶ نوامبر به بعد دفاتر و حسابهای همکاری با ایران را ببندند به همین دلیل خواستار روشن کردن تکلیف قراردادها هستند.
∎
نظر شما