شناسهٔ خبر: 26901485 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

20 سازمان مردم نهاد در خوی فعال است

ارومیه- ایرنا- فرماندار خوی با اشاره به اینکه افزایش فعالیت های اجتماعی از مهمترین اهداف توسعه سازمان های مردم نهاد در جامعه است، گفت: این شهرستان دارای 20 سازمان مردم نهاد فعال بوده که اعضای آنها در زمینه های مختلف فرهنگی، ایثارگران، امور خیریه، آموزش زنان روستایی، اهدای عضو و محیط زیست فعالیت می کنند.

صاحب‌خبر -

سید محمد عابدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه 30 سمن دیگر نیز در حال تکمیل پرونده بوده، افزود: سازمان های مردم نهاد در راستای سیاست های دولت تدبیر و امید جهت توسعه‌‎ مشارکت‌های اجتماعی و فرهنگی حمایت می شوند.
فرماندار خوی اضافه کرد: شناسایی و استفاده از ظرفیت جوامع محلی و تشکل های مردمی از دیگر اقدامات مرتبط با توسعه فعالیت سازمان های مردم نهاد و تشکل های مردمی است.
عابدی افزود: کاهش دخالت دولت در مباحث غیرحاکمیتی، بهره مندی از نقطه نظرهای اعضای سمن ها در پیشبرد بهینه امور، توسعه خلاقیت و بهره وری و جلب مشارکت مردمی در جامعه از دیگر اهداف دولت برای توسعه سمن ها در جامعه است.
وی بیان کرد: یکی از اولویت های اساسی ما تشکیل سازمان های مردم نهاد تخصصی است تا مشارکت های مردمی با یک ساختار تخصصی ساماندهی شود.
به گزارش ایرنا آیین نامه اجرایی تاسیس سازمان های غیردولتی در سال 1384 (هیأت وزیران) موضوع فعالیت این سازمان ها را مشتمل بر یکی از موارد علمی، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، هنری، نیکوکاری و امورخیریه، بشردوستانه، امور زنان، آسیب دیدگان اجتماعی، حمایتی، بهداشت و درمان، توانبخشی، محیط زیست، عمران و آبادانی و نظایر آن دانسته است.
اسلام تشکیل اجتماعاتی در قالب حلقه های معرفتی و حضور در مسجد را به عنوان یکی از راهکارها جهت تقویت جامعه اسلامی معرفی کرده است؛ علوم روز نیز بر وجود اجتماعات و همکاری در کارها تاکید دارد زیرا تقویت جامعه در همکاری آحاد جامعه با یکدیگر شکل می گیرد.
بر این اساس جامعه امروزی در حال تجربه سبک جدیدی از زندگی با استفاده از ابزارهای نوین است و این سبک نشات گرفته از حضور مردم در مدیریت فضاهای اجتماعی است؛ فعالیت هایی که در قالب مجموعه های مردم نهاد با عنوان سمن یا NGO ظهور می یابد.
با این وجود سابقه تصویب قانون برای تشکیل سازمان های مردم نهاد به سال 84 و آخرین روزهای دولت هشتم بر می گردد که پس از آن تشکل هایی به منوال فعلی ایجاد شده است.
طبق آمار رسمی تعداد سازمان های مردم نهاد در دولت یازدهم در کشور با رشد جهشی مواجه بوده و روند استفاده از توان مردمی در راستای توسعه اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی کشور با شتاب بسیار زیاد ادامه دارد.
سمن ها در گستره فعالیت ملی، استانی و شهرستانی برای رسیدن به اهداف مختلفی چون بهبود وضعیت محیط زیست، رسیدگی به سطح رفاه اقشار محروم و آسیب پذیر جامعه، اشتغال، ازدواج و عواملی از این قبیل تشکیل می شود و برای رسیدن به اهداف خود از ارتباطات اداری و بسیج مردمی استفاده می کند.
سازمان های مردم نهاد در اصل مردمی و غیرسیاسی است و نیازهای خود را از طریق کمک‌های مردمی، کمک‌های مالی از سازمان‌های دولتی و غیردولتی و درآمد حاصل از فعالیت‌های سازمان در چارچوب اهداف آنها تامین می کند و کیفی گرایی دغدغه اصلی سردسته های آنان در زمان حاضر به شمار می رود.
8135/3072

نظر شما