شناسهٔ خبر: 26900792 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

بسته اخبار سیاسی اول مرداد

افتتاح خط موشک فکور/۱۵ مرداد؛ بازگشت بخش اول تحریم ها/اصرار دوباره برای تفکیک وزارتخانه ها

۱۵ مرداد؛ بازگشت بخش اول تحریم ها، افتتاح خط تولید موشک هوا به هوای فکور، اصرار دوباره دولت به تفکیک وزارتخانه ها، پینگ پنگ روحانی و پمپئو، واکنش ترامپ به بازی با دُم شیر از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در دوشنبه اول مرداد ۹۷ است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان، ۱۵ مرداد؛ بازگشت بخش اول تحریم ها، افتتاح خط تولید موشک هوا به هوای فکور، اصرار دوباره دولت به تفکیک وزارتخانه ها، پینگ پنگ روحانی و پمپئو، واکنش ترامپ به بازی با دُم شیر از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در دوشنبه اول مرداد ۹۷ است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

اعتماد را به مردم بازگردانیم/با خائنان در هر لباسی که باشد برخورد شود

مهرداد لاهوتی، نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط کشور به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان گفت: جامعه در حال حاضر به دنبال یک اعتماد است و این اعتماد باید از طریق مسئولان چه در دولت، چه در مجلس و چه در قوه قضاییه برای مردم ایجاد شود. در هشت سال جنگ تحمیلی ما به مرحله ای رسیدیم که مردم کالاهای خود از جمله بنزین و مواد غذایی را از طریق کوپن دریافت می کردند آن هم نه به اندازه کافی و چون در جامعه اعتماد وجود داشت از این رو مردم احساس می کردند دشمن حمله کرده است و برای مقابله با آن باید نظام را همراهی کرد تا به این طریق بر دشمن پیروز شویم.

 

لاهوتی بیان کرد: ما دیدیم که در طول این هشت سال مردم جان و مال خود را دادند و از کشور خود دفاع کردند آن هم به دلیل اینکه اعتماد وجود داشت اما در حال حاضر یک دیوار بی اعتمادی شکل گرفته است که بخشی از آن به دلیل اتفاقاتی است که در جامعه افتاده و بخشی نیز به دلیل این است که عده ای از گذشته سعی کردند خود را اثبات کنند و برای اثبات خود دولت و نظام را تخریب کردند و همین موضوع باعث شکل گیری دیوار بی اعتمادی در جامعه شد و به نوعی با سیاه نمایی خواستند خوشان را به اثبات برسانند.

 

 

نباید ارز مسافرتی برای همه متقاضیان حذف شود

رحیم زارع، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مورد حذف ارز مسافرتی به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان گفت: ارز مسافرتی برای تمامی متقاضیان نباید حذف شود به هر حال افرادی هستند که برای دیدار با فرزندانشان یا برای مشکلاتی نظیر بیماری به خارج از کشور می روند یا سفرهای مذهبی در سال دارند که باید به گونه ای برای یک بار در سال به این افراد ارز اختصاص پیدا کند.

 

وی اظهار داشت: ما معتقدیم ارز مسافرتی باید برای سفرهای غیرضرور همانند سفرهای تفریحی و گردشگری که افراد در طول سال چند بار از آن استفاده می کنند، حذف شود. اینکه هر فردی در طول سال بخواهد چند بار به آنتالیا برود و از ارز مسافرتی استفاده کند باعث خروج ارز در کشور می شود.

 

 

پینگ پنگ روحانی و پمپئو/تلاش برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران تا ۱۳ آبان

روز گذشته حسن روحانی، رییس جمهور کشورمان برای نخستین بار بسیار صریح و طوفانی علیه دولت آمریکا و نقشه های فشاری که برای ایران طراحی کرده، سخنرانی کرد که اظهارات روحانی مورد توجه رسانه های خارجی و اذهان عمومی جهانی قرار گرفت. او اقدامات ایران در مقابله با آمریکا را فراتر از بستن تنگه هرمز دانست و خطاب به رییس جمهور این کشور هشدار داد با دم شیر بازی نکند. این سخنان طوفانی حسن روحانی که مورد تایید و تقدیر دیگر مقامات کشور همچون رییس قوه قضاییه قرار گرفت، واکنش تند آمریکا را نیز به دنبال داشت.

 

در همین رابطه، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا شب گذشته در کتابخانه ریاست جمهوری رونالد ریگان گفت: امروز بسیاری از آمریکایی ها در داخل ایران بازداشت یا مفقود شده اند و دولت ترامپ سرسختانه تلاش می کند تا آمریکایی های بازداشت شده در ایران را به وطن بازگردانند و ما از برخورد با حکومت ایران در بالاترین سطوح آن هراسی نداریم. شریکان ما در خاورمیانه از حملات سایبری ایران و رفتارهای تهدیدکننده این کشور در آب های خلیج فارس به سطوح آمده اند و در واقع متحدان اروپایی ما هم از تروریسم مورد حمایت حکومت ایران مصون نیستند.

 

 

چندقیمتی شدن «بنزین» مطرح است

غلامعلی جعفرزاده، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مورد بحث دو نرخی شدن قیمت بنزین به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان گفت: در بحث دو نرخی شدن بنزین هم بحث قانون و هم ضرورت را داریم. در حال حاضر ضرورت چند قیمتی کردن بنزین یا حداقل دو قیمتی کردن آن وجود دارد. بالاخره ما در شرایط جنگ هستیم و نمی توانیم بنزین را به عده ای بدهیم که می خواهند در شهرک ها دور بزنند و مانور ماشین بدهند و از بنزین ارزان قیمت استفاده کنند.

 

جعفرزاده با بیان اینکه دولت در حال حاضر نمی تواند چنین کاری را انجام دهد چرا که قیمت بنزین را با تصویب مجلس تعیین کرده است، گفت: هرگونه تغییر قیمت که بر روی درآمد و هزینه های دولت اثرگذار باشد و خارج از قانون بودجه مطرح شود باید به تصویب مجلس برسد و قطعا دولت باید در این زمینه لایحه ارایه دهد.

 

اِعمال سوابق تحصیلی در کنکور از زد و بندها جلوگیری می کند

جبار کوچکی نژاد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مورد در نظر گرفتن سابقه تحصیلی در کنکور به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان گفت: قانون به ما می گوید سابقه تحصیلی دانش آموزان باید از سال 98، 80 درصد در کنکور اثرگذار باشد اما سازمان سنجش تاکید دارد که نمی تواند این موضوع را عملیاتی کند چرا که اجرای این قانون نیاز به زیرساخت هایی دارد که فعلا آموزش و پرورش از انجام آنها عاجز است.

 

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش باید آزمون های درسی درست و دقیقی در طول سال برگزار کند تا ما بتوانیم از آنها به عنوان سابقه تحصیلی برای کنکور استفاده کنیم، گفت: وقتی که این آزمون ها برگزار نمی شود پس نمی توانیم ارزیابی درست و دقیقی از سابقه تحصیلی دانش آموزان داشته باشیم.

 

واکنش ترامپ به بازی با دُم شیر

رئیس جمهوری آمریکا دقایقی پیش در حساب توئیتر شخصی خود با نوشتن حروفی بزرگ و واکنشی انفعالی به هشدارهای حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، نوشت: هرگز و هیچ وقت دوباره آمریکا را تهدید نکنید.


رئیس جمهوری آمریکا در ادامه توئیت خود در باره سخنان دیروز روحانی که تاکید کرده «آمریکایی ها باید خوب بفهمند صلح با ایران مادر صلح ها و جنگ با ایران مادر جنگ هاست»به خشم آمده و نوشت: یا اینکه پیامدهای آن را متحمل خواهید شد مانند آنچه که پیشتر و درخلال تاریخ اندکی متحمل شده اند.

 

 

اصرار دوباره دولت به تفکیک وزارتخانه ها/پیشنهاد تغییر ساختار ۴ وزارت

در جدیدترین مصوبه هیات دولت لایحه ای دو فوریتی به منظور ایجاد تغییر در ساختار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است که در صورت تصویب قوه مقننه؛ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دو وزارتخانه «رفاه و تأمین اجتماعی» و «کار و تعاون» تقسیم خواهد شد. این لایحه دولت بنابر پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور با توجه به ضرورت تمرکز بیشتر بر اشتغال و کارآفرینی و تجهیز کلیه امکانات و فرصت‌های کشور برای حل مشکل بیکاری توسط یک مدیریت واحد و مسئول و نیز لزوم احساس حمایت موثرتر از اقشار نیازمند و آسیب‌پذیر جامعه در برابر تکانه‌های اقتصادی و تمرکز در ساماندهی هرچه بیشتر منابع و امکانات تخصیص یافته کشور در حوزه رفاه اجتماعی تهیه شده است.

 

اما پیش از این نیز دولت یازدهم لایحه ای تحت عنوان تفکیک ۳ وزارتخانه به مجلس شورای اسلامی ارایه داده بود که در پی آن دولت قصد داشت وزارت صنعت، معدن و تجارت را بار دیگر به دو وزارتخانه صنعت و معدن و وزارت بازرگانی تفکیک کند و تفکیک وزارت راه و شهرسازی به دو وزارتخانه جدید و نیز احیای سازمان ملی جوانان و تفکیک آن از وزارت ورزش از دیگر خواسته های دولت در این لایحه بود و در نهایت نمایندگان مجلس با بررسی اولویت‌دار لایحه اصلاح ساختار دولت در راستای تفکیک سه وزارتخانه ادغامی، مخالفت کردند.

 

دفاع مقدس یک مقطع بریده شده از تاریخ نیست

امیر سرتیپ حسن سیفی، رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در مراسم رونمایی از کتاب "مجاهدت های ارتش جمهوری اسلامی ایران در دفاع مقدس" گفت: دوران دفاع مقدس یک مقطع بریده شده از تاریخ نیست و بدون شناخت قبل و بعد از انقلاب نمی توان تصویر درست و روشنی از دفاع مقدس ارایه داد. امروز دوران دودلی، تردید، تثبیت و شکل گیری از ارتش گذشته است.

 

خط تولید موشک هوا به هوای فکور افتتاح شد

خط تولید موشک هوا به هوای فکور طی مراسمی با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افتتاح شد.

 

 

با اروپا به دنبال فروش نفت هستیم/۱۵ مرداد بخش اول تحریم ها باز می گردد

سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با شبکه العالم گفت: اگر ایران نتواند صادرات نفت داشته باشد طبیعتا اینگونه نیست که بنشیند و نگاه کند که بقیه در حال صادرات نفت هستند، اگر ما نتوانیم صادرات داشته باشیم دیگران هم نخواهند توانست، گزینه‌ها، اختیارات و انتخابات ایران زیاد است، اینطور نیست که یک راه حل و یک تنگه هرمز وجود داشته باشد.

 

معاون وزیر امور خارجه کشورمان  درباره بسته پیشنهادی اروپا برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اظهارداشت: مجموعه تعاملاتی که ما با کشورهای اروپایی داشتیم منتهی شده به یک مجموعه از تعهداتی که آن ها به ما داده‌اند که شامل بسته پیشنهادی آنها نیز می‌شود.

 

عراقچی افزود: این بسته در حوزه‌های مختلف نفت و گاز، بیمه و بانکی و همه مواردی را که خواسته‌های ایران از برجام است، شامل می‌شود که ما کماکان منتظر این هستیم تا راه حل‌های عملیاتی برای اجرای این تعهدات به ما داده شود و این موضوع هنوز در حال مذاکره است.

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما