شناسهٔ خبر: 26888472 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

بهار موسیقی در مازندران آغاز شد

سمفونی موسیقی فراموش شده البرزنشینان در «لیلم»

ساری - «لیلم» روایتگر موسیقی البرزنشینان و مردمان شمال ایران است که در هیاهوی زمانه می کوشند تا نوای آواز محلی و سازهای فراموش شده موسیقی نواحی را جان بخشند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: هنرمندان موسیقی و بومی نواحی البرزنشینان ایران برای سومین سال متوالی در جشنواره موسیقی بومی و محلی گردهم آمدند تا نوای خوش سازهای محلی را که از خاطره ها رفته، دوباره طنین انداز کنند.

جشنواره موسیقی نواحی البرزنشینان لیلم برای سومین سال، رنگ بین المللی به خود گرفته و گروهای البرزنشین، مازندرانی و بین المللی از امروز به مدت چهار روز در پنج شهر مازندران و سمنان به رقابت می کنند.

محسن محمدی دبیر جشنواره موسیقی البرزنشینان لیلم در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه این جشنواره تلاشی است برای رونق و احیای موسیقی ایینی و بومی البرزنشینان و پرداختن به آثاری که درفرهنگ کهن مردمان این سامان ریشه دوانیده است می گوید: حضور و همراهی ۸۸۹ هنرمند موسیقی بومی در بخش های انفرادی، گروهی، مازندرانی، البرزنشین، نواحی و بین الملل از افتخارات سه دوره برپایی جشنواره موسیقی بومی لیلم است.

وی ادامه می دهد: رویدادی که توانسته محل هنرنمایی هنرمندانی باشد که داشته های موسیقیایی مردمان شمالی و ایران زمین را روایت می کنند و می کوشند تا هویت بومی این سامان در هیاهوی زندگی امروز زنده بماند.

به گزارش مهر، شنیدن نوای خوش آواز محلی، دسرکوتن، دوتار، سرنا، غرنه، کمانچه محلی، تشت نوازی، لله وا و منظومه خوانی در هیاهوی ماشین ها را باید به فال نیک گرفت و به گفته محمود شالویی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، منظومه خوانی، قدردانی از اساتیدی که بیشترین هنرجو و شاگرد را به جشنواره معرفی کرده اند، برگزاری کارگاه ،موزشی و پژوهشی موسیقی اقوام، اجرای اساتید سرشناس موسیقی مازندران ودعوت از برترین گروههای موسیقی نواحی ایران ازجمله رویدادهای مهم سومین جشنواره تجربه لیلم محسوب می شوند.

وی با اشاره به اینکه مخاطبان مازندرانی و گردشگران در جشنواره امسال شاهد ۵۹ اجرا خواهند بود که در شش شهرستان برگزار می شود افزود: اجرای های عمومی جشنواره لیلم موجب شده تا برخلاف سایر جشنواره ها شاهد بهره مندی طیف گسترده تری از مردم از یک رویداد فرهنگی و هنری بومی باشیم.

هنرنمایی ۱۱ گروه مازندرانی، شش گروه البرزنشین، شش گروه نواحی ایران و سه گروه خارجی در روزهای تابستانی مازندران نشاط و شادابی را به مخاطبان هدیه خواهد کرد

وی افزود: بی تردید هنرنمایی ۱۱ گروه مازندرانی، شش گروه البرزنشین، شش گروه نواحی ایران و سه گروه خارجی در روزهای تابستانی مازندران نشاط و شادابی را به مخاطبان هدیه خواهد کرد وسه گروه هنری از کشورهای افغانستان ، آذربایجان و قزاقستان در جشنواره امسال هنرنمایی می کنند.

سومین جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان با عنوان لیلم در دو بخش رقابتی به صورت انفرادی و گروهی و جنبی برگزار می شود که بخش جنبی جشنواره شامل اجرای گروه‌های موسیقی استان‌های البرزنشین، گروه‌های موسیقی نواحی ایران و گروه‌های موسیقی بین‌الملل خواهد بود.

مهدی غلامی مجری برپایی جشنواره نیز می گوید: حضور کشورهای خارجی در جشنواره لیلم بیانگر ردپای فرهنگ و موسیقی البرزنشینان در خارج از مرزهای ایران است که منطقه وسیعی را شامل می شود.

وی ادامه داد: پنج گروه از استان های سیستان و بلوچستان ، خراسان رضوی ، لرستان و هرمزگان نیز در جشنواره امسال هنر نمایی می کنند.

به گفته غلامی، ۱۲۹ هنرمند موسیقی مازندران با سازهای مختلف بومی موفق شده اند به مرحله رقابتی سومین دوره از جشنواره البرز نشینان راه یابند و این تعداد از میان ۱۶۲ هنرمند موسیقی بومی مازندران که در جشنواره ثبت نام کرده بودند، برگزیده شدند.

وی افزود: هنرمندان برگزیده در هفت ساز بومی جغرافیای البرز ، رشته منظومه خوانی ، آواز محلی و در یک تیم گروهی با یکدیگر رقابت خواهند کرد، در رشته آواز محلی ۲۹ نفر ، دسرکوتن ۲۱ شرکت کننده ، دوتار ۲۴ و در غرنه چهار نفر از سراسر استان بایکدیگر رقابت خواهند کرد.

به گزارش مهر، در رشته های کمانچه ۱۳ نفر ، للِه وا ۱۸ نفر ، منظومه خوانی ۲ نفر ، سرنا نوازی پنج نفر و تست نوازی ۱۳ نفر از هنر مندان استان به مرحله رقابتی جشنواره لیلم راه یافتند و در بخش گروهی مازندران نیز هشت تیم از شهرستان های ساری ، آمل ، بهشهر ، جویبار و سوادکوه توانستند به مرحله رقابتی جشنواره راه یابند.

همچنین در بخش البرزنشینان نیز ۶ گروه با حضور ۳۶ هنرمند برای حضور در دوره رقابتی جشنواره برگزیده شدند.

نظر شما