شناسهٔ خبر: 26888010 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

آیت الله مبلغی خبر داد:

بررسی بیش از 110 طرح و لایحه توسط مرکز تحقیقات اسلامی مجلس

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی از بررسی بیش از 110 طرح و لایحه توسط کارشناسان این مرکز خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ آیت الله احمد مبلغی با اشاره به فعالیت های این مرکز از ابتدای تاسیس تا کنون گفت: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی از سال 1390 تاکنون بیش از 110 طرح و لایحه ارسالی از مجلس شورای اسلامی را بررسی کرده و کارشناسان مرکز نیز بیش از 430 جلسه در کمیسیون های تخصصی حضور به هم رسانده اند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی طی سخنانی خاطرنشان کرد: از مجموع طرح ها و لوایح بررسی شده توسط این مرکز 22 مورد اقتصادی، 23 مورد فرهنگی، بیش از 40 مورد فقهی و حقوقی و مابقی توسط گروه اسلام و سیاست صورت گرفته است.

وی با اشاره به حضور فعال مرکز در کمیسیون های تخصصی بیان داشت: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس تا پایان سال 1396، بیش از 428 جلسه در کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی شرکت کرده و در سال جاری نیز حضور این مرکز بسیار گسترده و پویاتر از گذشته صورت گرفته است.

آیت الله مبلغی اظهار داشت: در مجموع اساتید، صاحبنظران و کارشناسنان مرکز  192 بار در جلسه  کمیسیون قضایی –حقوقی، 84 نشست کمیسیون فرهنگی،  54جلسه شوراها و امور داخلی، 23مورد کمیسیون اقتصادی، 15 جلسه کمیسیون امنیت ملی، 21 مورد کمیسیون بهداشت، 11 مورد کمیسیون اجتماعی، 12 مورد کمیسیون حمایت از تولید ملی و حدود 20 جلسه در سایر کمیسیون ها شرکت داشته است.

وی گفت: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس تاکنون همکاری بسیار خوبی با فراکسیون های مختلف مجلس داشته است.

وی با بیان اینکه مرکز تحقیقات اسلامی مجلس از ابتدا تاکنون بیش از 280عنوان منشورات علمی داشته است، گفت: از این میزان 245 مورد گزارش علمی، 15 جلد کتاب و 16 شماره فصلنامه بوده است.

آیت الله مبلغی با اشاره به تنوع گزارش ها در گروه های علمی مرکز گفت: 38 مورد عنوان از طرف گروه اسلام و سیاست، 40 مورد از طرف گروه اقتصاد، 44 عنوان توسط شورای فقهی، 51 جلد از سوی گروه فرهنگی و اجتماعی و 72 جلد نیز از طرف گروه فقهی حقوقی مرکز به چاپ رسیده است.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی از ابتدا تاکنون 34 هم اندیشی با موضوعات مطرح در مجلس شورای اسلامی و سه کنفرانس بین المللی فقه و قانون با حضور میهیمانانی از کشورهای مختلف جهان و تعداد زیادی کارگاه علمی مرتبط را برگزار کرده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: از جمله این کارگاه ها می توان به کارگاه های قانونگذاری فرهنگی و قانون نویسی اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای تاسیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس تاکنون یک هزار و 480 حلقه و نشست تخصصی با بررسی موضوع عناوین بنیادین، طرح ها و لوایح جاری در مجلس در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برگزار شده است.

آیت الله مبلغی خاطرنشان کرد: حدود 415 استاد حوزوی و دانشگاهی، وکلا و قضات و صاحبنظران مسائل فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی  در ارتباط با این حلقه های علمی با مرکز تحقیقات اسلامی مجلس همکاری می کنند که از این تعداد 215 نفر دارای تحصیلات مشترک حوزوی و دانشگاهی، 120 نفر دانشگاهی و 80 نفر نیز حوزوی هستند.

وی با اشاره به راه اندازی کرسی های درس خارج با محوریت نظریه پردازی تقنینی در حوزه علمیه قم توسط این مرکز گفت: تاکنون 252 جلسه درس خارج فقه با موضوعات خانواده، معاملات، فقه قانونگذاری و قواعد فقه سیاسی  برگزار شده و بالغ بر 250 مصاحبه علمی پیرامون موضوعات مختلف انجام شده است.

آیت الله مبلغی با اشاره به سلسه کنفرانس های دوسالانه بین المللی فقه و قانون در مرکز گفت: در کنفرانس اول با محوریت ارتباط فقه و قانون در سال 1390 با حضور 12 استاد و صاحبنظر خارجی، 10 استاد داخلی برگزار شده و 22 مقاله نیز ارائه شد.

وی اظهار داشت: دومین کنفرانس بین المللی فقه و قانون با موضوع رابطه اخلاق و قانون در سال 1394 برگزار شده که در این کنفرانس نیز 9 نفر از اساتید خارجی و 11 استاد داخلی به ارائه نظر پرداخته و 20 مقاله نیز ارائه شد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: سومین کنفرانس بین المللی فقه، قانون و واقعیت های اجتماعی در سال 1396 با حضور حدود 30 نفر از شخصیت های خارجی برگزار و بیش از 50 مقاله نیز ارائه شد./

پایان پیام

نظر شما