شناسهٔ خبر: 26885144 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

حسین عباسی اسفنجانی، ام البنین اسدی قربانی

بررسی نقش بازاریابی در شرکت های کوچک و متوسط مستقر در پارک علم و فناوری

در بسیاری از کشورها، شرکت های کوچک و متوسط به ویژه شرکت های مستقر در پارک های علم و فناوری به عنوان موتور اقتصادی عمل می کنند و بازاریابی یک فعالیت مهم در این کسب و کارها می باشد.

صاحب‌خبر -

چکیده

در بسیاری از کشورها، شرکت های کوچک و متوسط به ویژه شرکت های مستقر در پارک های علم و فناوری به عنوان موتور اقتصادی عمل می کنند و بازاریابی یک فعالیت مهم در این کسب و کارها می باشد. اما، درک بازاریابی، کارکردها، نقش و اهمیت آن از سوی مدیران/ مالکان این شرکت ها و نیز موانع موجود از سوالات و ابهاماتی است که باید بدان پاسخ داده شود. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش بازاریابی در شرکت های کوچک و متوسط مستقر در پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی انجام گرفته است. برای رسیدن به اهداف پژوهش از رویکرد کیفی و طرح سوال های باز با 10 نفر از مدیران/ مالکان شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی در قالب مصاحبه های عمیق و نیمه ساختاریافته که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده بودند، تا مرحله اشباع بهره گرفته شد. جهت تحلیل داده ها، روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی مورد استفاده قرار گرفت. یافته های پژوهش حاکی از آن است که بازاریابی به عنوان مجموعه فعالیت ها و اقداماتی که در شرکت های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد، چندان در شرکت های مورد مطالعه درک نشده بود. اما، ارتباطات بازاریابی دهان به دهان، شناخت نیاز مشتریان و داشتن تعامل و روابط بلندمدت با مشتری از جمله مهم ترین فعالیت ها و اقدامات بازاریابی در این شرکت ها بود که بیشترین نقش را در رشد و بقای آن ها داشته است. تمرکز مصاحبه شوندگان بیشتر بر اجرای روزمره برخی وظایف بازاریابی محدود شده و در زمینه اجرای طرح بازاریابی به صورت جامع، از تخصص و منابع مالی کافی برخوردار نبودند.

کلیدواژگان: تئوری بازاریابی، خود بازاریابی، خود برندیابی، شرکت های کوچک و متوسط، پارک علم و فناوری

نویسندگان:
حسین عباسی اسفنجانی، ام البنین اسدی قربانی

فصلنامه رشد فناوری - سال سیزدهم، شماره 52، پاییز 1396.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

نظر شما