شناسهٔ خبر: 26884360 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

رویترز از کمپین «پمپئو» و «بولتون» پرده برداشت

مهندسی آشوب و اغتشاش در ایران

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی: نحوه شکل گیری اعتراضات دی ماه سال گذشته و ایفای نقش برخی گروه‌های معاند با جمهوری اسلامی این گمانه زنی را پررنگ کرد که تنش‌ها از سمت و سوی یک اطاق فکر در خارج ایران سازمان دهی شده است.  دیروز(یکشنبه) خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی از یک کارزار وسیع تبلیغاتی علیه تهران پرده برداری کرد. پیش از این پایگاه خبری آمریکایی آکسیوس با فاش کردن توطئه‌ها علیه ملت ایران نوشته بود که آمریکا و رژیم صهیونیستی در راستای فشار بر دولت و مردم ایران کارگروهی مشترک برای ایجاد اغتشاش تشکیل داده‌اند.
واقعیت این است که آمریکای ترامپ که پس از خروج از برجام با اجرای سیاست‌های منطقی و معقول تهران، قافیه را باخته، از سویی از مذاکره با ایران سخن می‌گوید و از سوی دیگر، طرحی را کلید زده که هدف آن انتشار هدفمند اطلاعات تحریف‌ شده درباره جمهوری اسلامی برای ایجاد ناآرامی و اغتشاش است.
در گزارش رویترز به نقل از مقام‌های فعلی و سابق دولت آمریکا آمده که «مایک پومپئو»، وزیر خارجه و «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید حمایت این برنامه را بر عهده دارند و طی آن یک رشته سخنرانی‌های تخریبی و کارزارها در شبکه‌های اجتماعی ترتیب داده شده که هدف آنها هم راستا با تصمیم دونالد ترامپ برای ایجاد تنگناهای اقتصادی برای ایران از طریق تشدید تحریم‌های این کشور است. این خبرگزاری می‌گوید که علاوه بر گفتگو با چند مقام فعلی و سابق دولت آمریکا با یک مقام ایرانی که نخواسته نامش فاش شود هم گفتگو کرده ‌اند.شماری از مقامات و مسئولان کنونی و پیشین آمریکا تحت رهبری مایک پمپئو در این کارزار تبلیغاتی علیه ایران حضور دارند.
سکوت کاخ سفید
رویترز در ادامه گزارش خود می‌نویسد که کاخ سفید تا این لحظه حاضر به اعلام موضع پیرامون این خبر نشده است. افزون بر آن کاخ سفید از تکذیب یا تایید نقش وزیر امور خارجه آمریکا در این کارزار تبلیغانی خودداری کرده است. در حساب توییتری وزارت امور خارجه آمریکا و تارنمای „ShareAmerica» ظرف هفته‌های گذشته اظهارات تندی به زبان فارسی در رابطه با دموکراسی و سایر مسائل اجتماعی منتشر شده و از حکومت ایران به شدت انتقاد شده است.
در شبکه‌های اجتماعی نقش ایران در حمایت و پشتیبانی از نیروهای مرتبط با جبهه مقاومت مورد انتقاد قرار گرفته است. حتی ادعا شده که «شرکت هواپیمایی ایران در حمایت و پشتیبانی از خشونت و تروریسم فعالیت می‌کند.»
اظهارات پمپئو
«مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا، روز ۲۱ ژوئن در یک پست توییتری از گسترش ناآرامی‌ها در ایران خبر داد. 
برگردان فارسی این توییت‌ها بر روی تارنمای „ShareAmerica» منتشر شد. در همین رابطه قرار است وزیر خارجه آمریکا روز ۲۲ ژوئیه در کالیفرنیا با شماری از ایرانی‌های ساکن آمریکا دیدار کرده و برای آن‌ها سخنرانی کند. رویترز به عنوان نمونه به سخنرانی ۲۱ ماه مه پمپئو در واشنگتن اشاره می‌کند.
او در سخنان خود گفت که رهبران ایران به جای آنکه سرمایه‌هایی که در پی توافق هسته‌ای به دست آورده‌اند، صرف بهبود وضعیت شهروندان خود کنند، در جنگ‌های نیابتی هزینه می‌کنند. این سخنان در حالی بیان می‌شود که «رابرت اشلی» ، مدیرکل آژانس اطلاعات دفاعی ایالات متحده در ماه مارس در سنای آمریکا، گفته بود که حکومت ایران هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی را در اولویت قرار داده گرچه همچنان بخشی از سرمایه‌های خود را صرف هزینه‌های نیروهای امنیتی می‌کند.
رویترز نوشته بررسی حساب فارسی وزارت خارجه آمریکا در توییتر و سایت اینترنتی «شِیرآمریکا» نشان می‌دهد که طی یک ماه گذشته نوشته‌های مختلفی با این هدف انتشار یافته است. 
به گفته این خبرگزاری، در شبکه‌های اجتماعی هم حساب‌های کاربری وزارت خارجه آمریکا مکررا با مخاطب قراردادن «مردم ایران»، «جامعه ایرانیان خارج از کشور» و مشابه آن تاکید می‌کنند که «مردم ایران سزاوار برخورداری از حقوق بشرند.»
این گزارش می‌افزاید، کارشناسان همچنین معتقدند که دولت آمریکا در مورد نزدیکی روابط میان ایران و ستیزه‌جویان طالبان افغانستان و القاعده، اغراق می‌کند.
وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا به درخواست‌های رویترز برای توضیح در این زمینه پاسخ نداده است. 
چند هفته پیش هم حضور جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید و رودی جولیانی، وکیل دونالد ترامپ در گردهمایی منافقین در پاریس با واکنش‌های فراوانی روبرو شد.
به گزارش ایرنا، پیش از این تارنمای آکسیوس روز 13 تیرماه جاری فاش کرده بود که آمریکا و رژیم صهیونیستی چند ماه پیش کارگروهی مشترک برای ایجاد اغتشاش در ایران تشکیل داده اند.
این تارنمای آمریکایی تشکیل این گروه را نمونه تغییر سیاست آمریکا در منطقه دانسته و نوشته بود: دو مقام اسرائیلی اعلام کردند که این گروه، در قالب تمهیدات واشنگتن و تل آویو برای مقابله با ایران تشکیل شده است. 
مقام‌های مزبور یادآور شدند که این تیم طی چند ماه گذشته، بارها با هم دیدار داشته اند. 
به گزارش تارنمای آکسیوس، آمریکا و اسرائیل در چند هفته گذشته شروع به استفاده از رسانه‌های اجتماعی کرده اند تا پیام‌های ضد حکومتی را به مردم ایران منتقل کنند.
نتانیاهو نیز به تازگی چند فیلم ویدئویی با ترجمه فارسی را در یوتیوپ، فیس بوک و توییتر منتشر و مردم ایران را به مخالفت با نظام جمهوری اسلامی ترغیب کرده است. 
در همین حال، برخی مقامات آمریکایی و سایر کارشناسان می‌گویند، دولت آمریکا با دامن زدن به ناآرامی در ایران می‌تواند باعث تشویق بیشتر حکومت ایران به اتخاذ سیاستی تهاجمی‌تر از سوی این کشور و در نهایت، خطر تقابل آمریکا و ایران شود. 
دولت ‹جرج دبلیو بوش›، رادیو فردا را تاسیس کرد، رادیویی که با هزینه مالی آمریکا فعالیت می‌کند و دولت اوباما در سال 2011، حساب کاربری توئیتر فارسی @USAdarFarsi را راه اندازی کرد.
 

برچسب‌ها:

نظر شما