شناسهٔ خبر: 26879164 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

محمدی در کمیسیون فرهنگی مجلس:

دلار حجاج به نرخ اسفندماه محاسبه شد

رئیس سازمان حج و زیارت می‌گوید دلار 3900 تومان به این دلیل برای حجاج درنظر گرفته شده که حجاج، پول خود را در اسفندماه و با نرخ روز بانک مرکزی در آن زمان پرداخت کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، نشست امروز (یکشنبه، 31 تیرماه) کمیسیون فرهنگی مجلس با حضور حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت برگزار شد و در این نشست نمایندگان نقطه نظرات خود را درباره حج 97 بیان کردند و پس از آن رئیس سازمان حج و زیارت به اظهارات نمایندگان مجلس پاسخ داد.

مسئولیت اجرایی برگزاری هرچه بهتر حج امسال به عهده سازمان حج و زیارت است

بر اساس این گزارش؛محمدی ضمن اشاره به تلاش‌های سازمان حج و زیارت برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر موسم حج 97 در پاسخ به دغدغه اعضا مبنی بر برگزاری اصل مراسم حج امسال، عنوان کرد: تصمیم گیری درباره برقراری سفر حج برعهده سازمان حج و زیارت نیست و این تصمیم به شورای عالی امنیت ملی سپرده شده است و شورای عالی امنیت ملی با بررسی همه جانبه ابعاد این سفر معنوی به مانند سال گذشته در این رابطه تصمیم گیری و به سازمان حج و زیارت تکلیف کرد که حج امسال انجام بپذیرد؛ بنابراین مسئولیت اجرایی برگزاری هرچه بهتر حج امسال به عهده سازمان حج و زیارت است.

تمامی مناسک و مراسم‌ حجاج ایرانی در موسم حج در قالب پروتکلی مورد توافق طرفین قرار گرفته است

این مقام مسئول با یادآوری اینکه پیش از برگزاری موسم حج 96 ،فضای سنگینی برای حضور حجاج ایرانی در عربستان وجود داشت، افزود: برگزاری موفق حج 96 این فضای سنگین را شکست و موجب شد که حجاج با اطمینان خاطر بیشتری نسبت به حج امسال تصمیم گیری کند.

وی با بیان اینکه تمامی مناسک و مراسم‌ حجاج ایرانی در موسم حج در قالب پروتکلی مورد توافق طرفین قرار گرفته است، ادامه داد: حتی مراسم حج ابراهیمی نیز در برنامه حجاج ایرانی قرار دارد که این مهم نیز به مانند و به کیفیت سال گذشته برگزار می‌شود.

رئیس سازمان حج و زیارت اظهار کرد: تنها موضوعی که مورد اختلاف سازمان حج و زیارت ایران و وزارت حج عربستان بود، موضوع برگزاری دعای کمیل است که مقرر شد این مراسم به جای برگزاری در جوار قبرستان بقیع در چند هتل مورد استقرار حجاج ایرانی  مانند سال گذشته و باشکوه بیشتری برگزار شود.

رئیس سازمان حج و زیارت کشور درباره ارز 3900 تومانی حجاج نیز توضیح داد: رقم 200 دلاری که بانک مرکزی برای حجاج در نظر گرفت، برای همراه و خریدهای ضروری حجاج است؛لذا از این بابت نباید حساسیتی ایجاد شود؛ضمن اینکه دلار 3900 تومان به این دلیل برای حجاج درنظر گرفته شده که حجاج، پول خود را در اسفندماه پرداخت کردند و ارز نیز در آن زمان با نرخ روز بانک مرکزی خریداری شده است.

سازمان حج موضوع فاجعه منا را با جدیت دنبال می کند

وی با یادآوری اینکه پیگیری موضوع منا یکی از مسائلی است که سازمان حج با جدیت آن را دنبال می کند، افزود: این موضوع ابعاد بین المللی دیگری دارد که لازم است با هماهنگی وزارت خارجه پیگیری شود.

محمدی بااشاره به تشکیل کمیته حقیقت یاب و تاکیدات اخیر مقام معظم رهبری دراین باره، عنوان کرد: تلاش دو چندانی برای طرح دعاوی درمجامع بین المللی درخصوص حادثه منا لازم است که امیدواریم با تلاش‌‎های انجام شده و در آینده نتایج مثبتی به دست آید.

آموزش فرهنگ پرهیز از بازارگردی حجاج در عربستان

رئیس سازمان حج و زیارت با یادآوری اینکه در توافق میان طرفین ،دولت عربستان مسئولیت امنیت حجاج ایرانی را به عهده دارد،افزود: توافقنامه میان ایران و عربستان توافقنامه جامعی است که تمام دغدغه های موردنظر ما در داخل در آن لحاظ شده است.

محمدی، درباره فرهنگ پرهیز از بازارگردی حجاج در عربستان نیز، توضیح داد: در همین رابطه آموزش‌هایی به حجاج داده شده ضمن اینکه با یکی از فروشگاه‌های الکترونیک برای خرید توافق شده تا با درنظرگرفتن تخفیف‌هایی تا سقف 50 درصد، زائران ترغیب به خرید از کالای داخلی شوند.

وی ادامه داد:درعین حال نمایشگاه‌هایی نیز در فرودگاه‌های داخلی برپا شده است تا حجاج بتوانند سوغات موردنظر خود را در فرودگاه های داخلی و با کالای داخلی تامین کنند.

در ادامه این نشست؛مازنی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز با تاکید بر ضرورت حفظ عزت و امنیت حجاج ایرانی، عنوان کرد: تلاش‌های سازمان حج و زیارت در این راستا قابل تقدیر است و ما انتظار داریم حج امسال باشکوه تر از سال گذشته نیز برگزار شود.

وی با اشاره به شعار سال مبنی بر حمایت از کالای داخلی،عنوان کرد: اگر این حمایت در حج نمایان نشود در کجا نمایان خواهد شد؛لذا ضرورت دارد تا علاوه بر کارهای فرهنگی در این زمینه امکانات و زیرساخت‌هایی در فرودگاه‌ها برای خرید کالای ایرانی نیز مهیا شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس بر ضرورت استفاده از ظرفیت رسانه‌‎ها برای پاسخگویی به شبهات و تخریب‌ها تأکید کرد./

پایان پیام

خبرگزاری خانه ملت،

نظر شما