شناسهٔ خبر: 26868765 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

اسناد لو رفته امارات فاش کرد؛

تقلای ولیعهد ابوظبی برای به "زانود درآوردن" عمان در بحران قطر

یک روزنامه لبنانی به اسنادی دست یافته که مربوط به پرونده بحران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و نقشی است که ریاض و ابوظبی در "به زانو در آوردن عمان" به دلیل حمایتش از قطر ایفا کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، روزنامه الاخبار لبنان با استناد به اسناد سری در گزارشی نوشت: برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و به همراه آنها، برخی کشورهای آفریقایی نزدیک به عربستان، بر خلاف میل محمد بن سلمان و محمد بن زاید (ولیعهدهای عربستان و ابوظبی)، در جبهه عربستان قرار نگرفتند تا همراه ریاض و ابوظبی، قطر را مجازات و وادار به فرمانبرداری کنند. این کشورها بر اساس محاسبات راهبردی و تاکتیکی مربوط به خودشان، تصمیم گرفتند مواضعی متفاوت با مواضع ریاض و ابوظبی اتخاذ کنند.

الاخبار می‌نویسد: طبق اسناد به دست آمده از سفارت‌های امارات در چند کشور عربی از جمله مسقط، می‌توان برآورد امارات از موضع عمان و نحوه برخورد با آن را در دو نکته خلاصه کرد اولا، هرچند که مسقط در ظاهر موضع بی‌طرفانه‌ای را اتخاذ کرده اما عملا در کنار قطر ایستاده است، ثانیا، این موضع عمان که باب دل عربستان و امارات نیست، طبق سند امضا شده از سوی محمد سلطان السویدی، سفیر امارات در عمان دو رهبر حمله به قطر (ولیعهد دو کشور) را بر آن داشت تا با توسل به سیاست "تهدید و ترغیب" این کشور را به زانو درآورند.

این روزنامه لبنانی ادامه داد: اینکه السویدی از واژه "تهدید" استفاده کرده به گزینه‌های متعدد امارات برای مقابله با عمان اشاره دارد. این گزینه‌ها از باج گیری اقتصادی نظیر چیزی که در اردن اتفاق افتاد شروع می‌شود و تا انجام اقدامات تحریک‌آمیز دیپلماتیک ادامه می‌یابد که "یوسف العتیبه"، سفیر امارات در واشنگتن با ادعای حمایت عمان از حوثی‌ها به کار گرفت. یکی دیگر از گزینه‌ها برای دور کردن عمان از قطر، هدف گرفتن امنیت آن، چه از طریق اقدامات جاسوسی که برخی فصل‌های آن در سال ۲۰۱۱ برملا شد و چه از طریق ملتهب کردن مرزهای عمان است، نظیر درگیری‌هایی که امروز در استان "المهره" واقع در دورترین نقطه شرق یمن در مرز با استان "ظفار" عمان جریان دارد.

در این گزارش براساس اسناد لو رفته از سفارتخانه‌های امارات آمده: غنیمت شمردن قطر از فرصت‌های به دست آمده با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و کشورهای آفریقایی، برای تقویت اعتبار خود در برابر دشمنان، نگرانی عربستان و امارات را برانگیخت و آنها را به تجدیدنظر در روابط خود با کشورهای مخالف تحریم قطر واداشت. کشورهای کویت، عُمان و اردن اولین چالش‌ رهبران حمله به قطر بودند. دومین چالش نیز سودان و کشورهای مغرب عربی و شاخ آفریقا بودند؛ مناطقی که باید در مقابل پاتک قطر از آن حفاظت می‌شد.

این روزنامه در پایان گزارش خود نوشت: طبق این اسناد، توجه زیاد سفرای ولیعهد ابوظبی که معمار طرح تحریم قطر خوانده می‌شود، به همه جزئیات تحرکات جاری بین دوحه و کشورهایی که نامشان در بالا ذکر شد، نشان می‌دهد این توجه اگر هم چیزی را ثابت کند تنها دروغ بودن ادعاهای مکرر عربستان و امارات در کوچک شمردن بحران قطر را ثابت می‌کند تا بدین ترتیب اظهارات عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان که بحران قطع رابطه با قطر را "بسیار بسیار کوچک" برشمرده بود، رد شود.

انتهای پیام

نظر شما