شناسهٔ خبر: 26865702 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

گزارش شبستان از اختتامیه جشنواره آواها و نواهای رضوی:

محمدعلیزاده لب نزد!/ از تقدیم ساز قپوز سردار ممداف تا نقاره نوازی پیرمرد ۹۲ ساله

اختتامیه سومین دوره از جشنواره آواها و نواهای رضوی در تالار وحدت تهران برگزار شد و همراه با حاشیه هایی بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، مراسم اختتامیه جشنواره آواها ونواهای رضوی عصر روز گذشته در تالار وحدت تهران برگزار شد. تعدادی از آهنگسازان و ترانه سرایان برتر کشور، پیشکسوتان موسیقی نواحی در این مراسم حضور داشتند.

 

مراسم با اجرای علی شجاعی(نقاره زن ۹۲ ساله کرمانی) و پسرانش و گروه  افشار حشتمیان و گروه  نوای رحمت(اجرای نقاره  و کرنا و دف نوازی) اغاز شد. پیش از آن نیز صلوات خاصه امام رضا(ع) در تالار وحدت  طنین انداز شد.این  بخش از مراسم با تشویق بسیار حضار همراه بود.

 

محمدمهدی احمدی مدیر ارشاد استان تهران  در سخنانی در این مراسم  گفت: حضور هنرمندانی از کشورهای دیگر نشان می دهد هنرمندان ما توانسته اند پیام ائمه معصوم را به همه دنیا برسانند.این جشنواره جای خود را در بین اقوام مختلف باز کرده است و فرصتی است تا با ابزار هنر زیبائی های زندگی را نشان دهیم و الگوسازی کنیم.

 

 

وی افزود: در دنیای امروز که همه بر طبل خشونت و بی اخلاقی می کوبند باید همه را دعوت به نیکی ها و خوبی ها وسیره ائمه معصوم کنیم.

 

سید جلال فیاضی مشاور مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا (ع) نیز در سخنانی در این مراسم گفت: در این جشنواره هنرمندانی حضور می یابند که هنرشان را برای جاودانگی کرامت،اخلاق و سیره رضوی به کار می گیرند.بنیاد بین المللی امام رضا(ع) امروزه در تمام کشور جشنواره های مختلفی را برگزار می کند.

 

وی افزود: در استان های سیستان وبلوچستان، خراسان رضوی  و در تربت جام جشن های آزادی ارادت برگزار می شود .امیدواریم بتوانیم در سال های آینده در همه استان ها این جشن را برگزار کنیم.

 

فیاض ابراز امیدواری کرد این جشنواره بتواند گروه های بیشتری را جذب کند.

 

در بخش اهدای جوایز برگزیدگان  تجلیل از هنرمندان بخش بین الملل از جمله  علی اکبر دلاهنگ هنرمند افغانستانی، سردار ممدوف از کشور آذربایجان، احمت کمال کایهان از کشور ترکیه، اشرف تمیروف از گرجستان تقدیر شد.

 

در  بخش رقابتی نیز در گروه آهنگسازی و تنظیم ابوالفضل چمن فارمد، سعید علی اسماعیلی ، عزیز تنها، در  بخش ساخت ملودی

مرتضی فطری، در بخش مرور آثار محمد حقگو برای اثر باد زانو میزند ،حمید اکبرزاده برای قطعه زائران بهشت شایسته تقدیر شناخته شدند.

 

همچنین در بخش پیشکسوتان آواها و نواهای رضوی  از استاد علی شجاعی ( نقاره زن 92 ساله) به عنوان پیشکسوت نقاره نواز امامزاده زید شهرستان شهداد استان کرمان، استاد قاسم موسوی قهار در حوزه مناجات خوانی و ادعیه ، دکتر شاهین فرهت  برای تولید اثر تصنیف سمفونی امام رضا (ع)،  فردین خلعتبری در حوزه آهنگسازی و تنظیم، سید حمید رضا حسینی بعنوان ترانه سرا و تولید کننده دهها اثر در حوزه آواها و نواهای رضوی و محمد علیزاده خواننده موسیقی پاپ در حوزه رضوی تقدیر شد.

 

 

در بخشی از مراسم در این مراسم  سردارممدوف از کشور آذربایجان ساز قوپوزش را به عاشیق سجاد شهبازی هدیه داد.

 

بعد از تقدیر از محمدعلیزاده قرار بود او قطعاتی را اجرا کند که ممانعت کرد و گفت : نمی دانم چه کسی پلی بک را دراین کشور باب کرد اما خیلی کار زشت و اشتباهی است و هر کس این کار را می کند کار زشتی انجام می دهد. او از لب زدن برای قطعاتی که آماده کرده بودند ممانعت کرد و قطعاتی را پشت جایگاه به صورت زنده اجرا کرد که با تشویق فروان حضار همراه بود.

 

 

 علیزاده گفت: امیدوارم روزی برسد که دیگر هیچ خواننده ای پلی بک نکند.

 

در ادامه مراسم برگزیدگان بخش غیررقابتی به این شرح اعلام شدند: احمد شامی گروه ژنده پیر، مهران غضنفری گروه نوای سیمره

مظاهر حدادیان گروه نغمه های شاه جهان، سعیداحمد سرکوهی گروه ساریکا، محمدرضا برزگر گروه نجوای کتول، حق رضا فطری گروه فطرت، قاسم حمادی گروه میسان، یونس یوسفعلی زاده گروه مولانا، مسعود مرادی گروه نوای رحمت، عاشیق سلجوق شهبازی گروه عاشیقلار، محمدریگی پناه گروه تفتان، دردی محمد تریک و عبدالحمید رژیم،  صمد حبیبی ، محمدرضا اسحاقی ،بهمن اسکینی ،علی صدیقی راد گروه چکاوک و علی مرادزاده گروه کرامت

 

 

به گزارش شبستان تقی ضرابی رئیس انجمن موسیقی تهران، فردین خلعتبری و آریا عظیمی نژاد ، فاضل جمشیدی ، محمد علیزاده، شاهین فرهت ، احمدصدری و تعداد زیادی از پیشکسوتان موسیقی نواحی  در این مراسم حضور داشتند.

نظر شما