شناسهٔ خبر: 26865603 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مذاکره پنهانی طالبان - آمریکا و نارضایتی دولت افغانستان

کابل- ایرنا - دولت افغانستان که سالهاست برای آوردن طالبان پشت میز گفت وگوی صلح تلاش می کند پس از افشای مذاکرات پنهانی طالبان و آمریکا ضمن اعلام نارضایتی گفته است که این مذاکرات به صلح نمی انجامد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، دولت وحدت ملی افغانستان طی 4 سال گذشته از هر مسیری برای حاضر کردن گروه طالبان پشت میز گفت وگو برای تأمین صلح تلاش کرده و از همه کشورهای منطقه و جهان درخواست همکاری کرده که تاکنون موفق به آن نشده است.
با وجود آنکه طی دو ماه گذشته مقامات افغانستان و نیروهای خارجی اعلام کرده اند که طالبان بزودی با دولت وارد گفت وگو خواهد شد و چراغ سبزی از خود نشان داده اند اما طالبان همواره این ادعاها را رد کرده اند.
روز گذشته رسانه های افغانستان اعلام کردند که برخی از مقامات طالبان افشا کرده اند که تاکنون چند بار با آمریکایی ها در کابل و دوحه دیدارهای غیررسمی در باره تامین صلح در این کشور داشته اند که این خبر واکنش های متفاوتی در دولت، شورای عالی صلح و کارشناسان بوجود آورده است.
«محمد اکرم خپلواک» رئیس دبیرخانه شورای عالی صلح افغانستان روز گذشته در کابل گفت که اگر مذاکرات صلح بین‌الافغانی نباشد، نتیجه ‌ای نخواهد داد که می توان از این اظهار نظر وی علائم نارضایتی را از دیدار مخفیانه طالبان و آمریکا مشاهده کرد.
اعلام عضو ارشد شورای عالی صلح افغانستان مبنی بر اینکه گفت وگوها بین الافغانی نباشد به نتیجه ای نمی رسد، بیانگر آن است که شورای عالی صلح در جریان گفت وگوی آمریکایی ها با طالبان نیست.
«هارون چخانسوری» سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان روز گذشته در کنفرانس مطبوعاتی در کابل تأکید کرد که رهبری صلح مربوط به دولت این کشور بوده و باقی خواهد ماند.
وی به گفت وگوی پنهانی طالبان و آمریکا اشاره کرد و گفت که این دیدارها تلاش برای فراهم کردن تسهیلات صلح است و وزارت خارجه آمریکا نیز از رهبری و مالکیت دولت افغانستان برای گفت وگو با طالبان حمایت کرده است.
پیش از این نیز گزارش‌هایی منتشر شده بود که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا به دیپلمات‌های ارشد وزارت امور خارجه این کشور دستور داده تا زمینه گفت و گو‌های مستقیم با طالبان را فراهم کنند.
خپلواک گفت که شورای عالی صلح حاضراست برای طالبان در هر گوشه از جهان که خواسته باشند دفتر ایجاد کرده و با آنها گفت وگو کنند.
وی افزود که شورای عالی صلح هیاتی را به دوحه خواهد فرستاد تا با طالبان گفت وگو کند، اینکه چه زمانی این هیات عازم دوحه می ‌شود مشخص نشده است.
رئیس دبیرخانه شورای عالی صلح تاکید کرد، طالبان آنچه را که می ‌خواهند از مسیر جنگ بدست نمی آورند و باید به میز گفت وگو با دولت حاضر شوند تا بتوانند به خواسته های خود دست یابند.
«احمد سعیدی» کارشناس مسائل سیاسی و استاد حقوق در دانشگاه های افغانستان در صفحه اجتماعی خود به آدرس مردم افغانستان نوشت که شورای عالی صلح را از خواب بیدار کنید زیرا آنها تا هنوز از گفت وگوی مستقیم طالبان و آمریکا آگاهی ندارند.
سعیدی افزود که تاکنون برای سومین بار مقامات آمریکایی در قطر بدون اینکه نماینده ای از شورای عالی صلح یا دولت افغانستان حضور داشته باشد با طالبان نشست هایی برگزار کرده اند.
به گفته سعیدی طالبان در این نشست ها سه شرط اساسی را با آمریکایی ها مطرح کرده اند که از جمله خارج کردن نام رهبران طالبان از فهرست سیاه، خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان و سومین شرط آنها نیز به تعویق انداختن انتخابات مجلس و ریاست جمهوری تا زمانی که سرنوشت مذاکرات طالبان و آمریکا روشن شود، بوده است.
سعیدی باور دارد که طالبان و آمریکا به سخنان شورای عالی صلح و دولت افغانستان اعتنایی نمی کنند و مردم نیز به شورای عالی صلح اعتماد ندارند.
یک منبع داخلی افغانستان شب گذشته به نقل از رئیس دبیرخانه شورای عالی صلح نوشت که عربستان بزودی میزبان نشست چهارجانبه بین افغانستان، آمریکا، امارات متحده و عربستان خواهد بود که هدف آن را ایجاد تسهیلات لازم برای صلح افغانستان عنوان کرده است.
خپلواک گفته است که در نشست چهارجانبه علاوه بر موضوع صلح برخی طرح های دیگر نیز هست که وزارت خارجه افغانستان روی آن کار می ‌کند و آن را در این نشست مطرح خواهد کرد و هدف آن فراهم کردن ضمانت و شرایطی است که با طالبان در میز مذاکرات مطرح خواهند کرد.
آمریکایی ها در چهارسال گذشته همواره تأکید می کردند که با طالبان بطور مستقیم گفت وگو نخواهند کرد بلکه از رهبری صلح با مالکیت افغان ها حمایت می کنند اما با نشر گزارش ها در باره گفت وگوی پنهانی آمریکا و طالبان یکبار دیگر می توان به صداقت آمریکایی ها برای تامین صلح به رهبری و مالکیت افغان ها تردید کرد.
آساق*291**1337

نظر شما