شناسهٔ خبر: 26858899 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

نگاه رسانه‌های خارجی به منافع ایران در نشست هلسینکی

صاحب‌خبر -

سرانجام طلسم شکسته شد و مرد شماره یک کرملین با رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه ایالات متحده رو در روی یکدیگر نشستند تا فصلی تازه را در روابط دو کشور کلید بزنند؛ به طوری که با توجه به قدرت فرامنطقه‌ای مسکو و واشنگتن، نسیم آن در دیگر مناطق جهان به ویژه در خاورمیانه و همچنین شرق آسیا نیز به خوبی استشمام خواهد شد.
بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی به صورت مستقیم صحبت‌های ابتدایی و کنفرانس خبری پس از دیدار دو رئیس‌جمهور در پشت درهای بسته را پخش کردند؛ کنفرانسی که پس از پایانش، ترامپ آن را یک شروع خوب دانست و شاید به همین دلیل بود که تنها سه روز پس آن در صفحه توئیتر خود درخواست دیدار دوم با پوتین را مطرح کرد و از رئیس‌جمهور روسیه دعوت کرد تا در پاییز برای دیدار دوم به واشنگتن برود.
روزنامه مامسامولسکایا پراودا در گزارشی با عنوان «برنامه هسته‌ای ایران، جنگ سوریه و سیل آوارگان در اتحادیه اروپا؛ رئیس‌جمهور آمریکا به روسیه چه پیشنهادی کرد؟» نوشت که موضع ترامپ در خصوص ایران به این معنی است که او برنامه‌ای برای اقدام دارد؛ به اعتقاد وی عموم نهادها در آمریکا متوجه شده‌اند که از راه قهرآمیز نمی‌توانند علیه ایران اقدامی انجام دهند، از این رو کاخ سفید در پی مذاکره است و تلاش دارد تا روسیه در آن حضور داشته باشد. روزنامه ایزوستیا نیز در یادداشتی با عنوان «نمایان شدن امید در مسیر سوری» به توافقات احتمالی سران روسیه و آمریکا در موضوع سوریه پرداخت و تاکید کرد که حصول این توافق مشترک به ضرر ایران نخواهد بود. پیش از دیدار هلسینکی برخی صاحب‌نظران از امکان نوعی معامله میان مسکو و سوریه سخن می‌گفتند و بر این باور بودند که واشنگتن درصدد است با دادن امتیازی به مسکو، کرملین را وادار کند تا به ایران برای خروج از سوریه فشار وارد کند. در این یادداشت ادعا شده است که نمی‌توان چنین تصور کرد که روسیه شریکی همچون ایران را به این سادگی فدا می‌کند؛ چرا که از یک سو روسیه منافع مشترک بسیاری با ایران دارد و از سوی دیگر مسکو متحدان و شرکای خود را بیهوده هزینه نمی‌کند.
روزنامه کامرسانت نیز در تحلیلی به جای خالی بیانیه‌ای مکتوب در پایان نشست هلسینکی اشاره کرد و در مطلبی با عنوان «عدم توافق مسالمت آمیز» به این موضوع اشاره کرد که روسیه بسیار تمایل داشت که نکات و بندهای مطرح شده در کنفرانس خبری طی بیانیه‌ای به صورت مکتوب آورده شود تا از ضمانت اجرایی برخوردار باشد. اگرچه پوتین و ترامپ در مورد امنیت اسرائیل در جنوب سوریه اتفاق نظر داشتند، اما ایران و نقش آن در خاورمیانه از یکسان شدن کامل مواضع مسکو و واشنگتن
 جلوگیری کرد. از سوی دیگر در یادداشتی دیگر با عنوان ملاقات «پوتین و ترامپ انجام شد؛ دنباله دار خواهد بود؟» در سایت باشگاه والدای به بیان این موضوع پرداخت که اجلاس پوتین و ترامپ مسائل بنیادی روابط روسیه و آمریکا را حل نکرد ولی به واقعه مهمی تبدیل شد؛ چراکه طرفین مجاز نبودن ادامه تشدید و تشنج را قبول کردند. وی اما این نکته را نیز مطرح کرد که دورنمای روابط روسیه و آمریکا به نتایج انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا بستگی دارد. به نظر می‌رسد اگر جمهوری‌خواهان در این انتخابات شکست نخورند و موضوع جدید دیگری در رابطه با دخالت روسیه مطرح نشود، گفتگوهایی که پوتین به آنها اشاره کرد، شروع خواهد شد و برای روابط دو کشور نتایج مثبتی به بار خواهد آورد. بسیاری از تحلیلگران روس از موفیقت پوتین در ملاقات با ترامپ سخن به میان آورده اند، اما رئیس‌جمهور این کشور در گفتگو با شبکه اول تلویزیون روسیه تصریح کرد که باید اعلام کنم که من انتظارات ویژه‌ای از این دیدار نداشتم، چرا که نخستین دیدار
 پرمحتوا بود. 
منبع: یورونیوز- احمد وخشیته
 

نظر شما