شناسهٔ خبر: 26858060 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

کسب ۴ مدال توسط تیم ایران در المپیاد جهانی زیست‌شناسی

صاحب‌خبر -
 

تیم دانش آموزان کشورمان در بیست و نهمین المپیاد زیست شناسی تهران با کسب دو مدال طلا، یک نقره و یک برنز به کار خود در بیست و نهمین المپیاد جهانی زیست شناسی تهران پایان داد.

به گزارش خبرنگار ما، آیین اختتامیه بیست و نهمین المپیاد جهانی زیست‌شناسی با حضور دانش‌آموزان نخبه زیست‌شناسی

۷۰ کشور جهان در سالن اجلاس سران با حضور وزیر آموزش و پرورش، معاون علمی و فن‌آوری رئیس جمهوری و معرفی برگزیدگان برگزار شد.

دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در این مراسم با بیان این که ایران صاحب بیشترین استارتاپ‌های زیست‌فناوری در منطقه است، گفت: در حال حاضر به لحاظ تولید علم در زیست فناوری در رتبه سیزدهم و در حوزه سلول‌های بنیادی در رتبه چهاردهم قرار داریم و باید در این دو حوزه بیشتر سرمایه‌گذاری کنیم.

وی با بیان اینکه سابقه المپیادهای علمی نشان می‌دهد که ما در ایران پتانسیل بسیار بالایی در حوزه نیروی انسانی داریم، افزود: اقتصاد دانش‌بنیان یکی از پایه‌های اصلی اقتصادی ایران در آینده است.

ستاری گفت: در حال حاضر استارتاپ‌های منطقه خاورمیانه در حوزه زیست فناوری و سلول‌های بنیادی از آن ایران است و بیش از ۹۸درصد داروهای مورد نیاز کشور را تولید می‌کنیم و علاوه بر این نیروی انسانی فوق‌العاده‌ای داریم که می‌توانند اقتصاد این حوزه را به شدت تقویت کنند.

علی الهیار ترکمن، معاون وزیر آموزش و پرورش هم در ادامه با اشاره به اینکه ایران از سال ۱۹۹۹به عضویت المپیاد زیست شناسی درآمده و از آن زمان ۷۲مدال و چهار دیپلم افتخار کسب کرده است، گفت: امسال نیز تیم ایران با قدرت ظاهر شد و ۶۴معلم نخبه در این رویداد علمی حضور داشتند.

وی خطاب به شرکت کنندگان افزود: شما در مدت اقامت کوتاهتان متوجه شدید، اصلی ترین خصیصه ایرانیان، مهمان نوازی است.

وی گفت: شما دانشمندان آینده و جوانانی هستید که آینده را به دست می‌گیرید. در هفته‌ای که گذشت صحنه علم شاهد رقابتی سازنده و پویا بین دختران و پسران دانشمند بود که امید است اثرات خوبی داشته باشد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه از حضور نمایندگان علمی و فرهنگی ۷۰کشور دنیا در کنار خود خرسند بودیم و همه تلاش ما در جهت برگزاری کیفی این رویداد بود، گفت: ایران کشوری است که مهد ابن سینا، فارابی، زکریای رازی و جابر حیان بود که در توسعه علم بشری نقش ارزنده‌ای داشتند. امید است همین فرصت کوتاه یادگار خوب و خاطرات شیرینی برایتان ایجاد کرده باشد.

وی ادامه داد: المپیاد فرصتی برای تعامل، گفت‌وگو و دوستی است. دوستی بین کشورها محدودیت ها را از بین می‌برد. امید دارم این میزبانی بهانه ای شود تا شما دانشمندان آینده به تمام ویژگی‌های خوب انسانی مجهز شوید که مگر با صلح و نوع دوستی میسر نمی‌شود.

فاطمه مهاجرانی، رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان هم با بیان اینکه ایران به عنوان مهد تمدن و صلح و دوستی میزبان المپیاد زیست شناسی ۲۰۱۸بود، گفت: طبق دستور رئیس جمهوری برای برپایی المپیاد سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی اعلام آمادگی می کنیم.

وی افزود: میزبان مهمانانی بودیم که به قوانین جمهوری اسلامی احترام گذاشتند. امروز جنس مقاومت ما از جنس مقاومت علمی است و باعث افتخارم است به عنوان یک زن مقدم مهمانان را گرامی بدارم و بگویم ایران مهد صلح و نوع دوستی است.

پارمیدا سادات پزشکی و نیکان امیرخانی با کسب مدال طلا، سارا محمدی با کسب مدال نقره و مهدی مسرور با کسب مدال برنز افتخار آفرینان کشورمان در المپیاد جهانی زیست شناسی بودند.

گفتنی است، المپیاد جهانی زیست‌شناسی ۲۰۱۸از تاریخ ٢۴تیرماه در تهران آغاز به کار کرد و ٢۷٠ دانش‌آموز از ٧٠ کشور جهان در این المپیاد شرکت کردند. ایران از سال ۱۹۹۹و در دهمین دوره، به المپیاد زیست‌شناسی پیوست و از آن سال تاکنون در ۱۹دوره این المپیاد حضور ثابت و موفقی داشته است.

نظر شما