شناسهٔ خبر: 26854022 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

به بهانه انتصاب مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد گلستان

هنرمندان موسیقی گلستان چشم انتظار فصلی تازه هستند

گرگان- هنرمندان موسیقی گلستان با تغییرات مدیریت در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار توسعه بخش موسیقی و ایجاد فصلی تازه در این حوزه دارند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- جعفر صیدانلو*: انتخاب مدیر در هر سطحی به طور قطع یکی از مهمترین رویدادهایی است که برای یک ارگان رقم می‌خورد.

تفکر و نگرش شخصی که در راس امور قرار می‌گیرد می‌تواند تعیین کننده جریانی باشد که بر سطح جامعه تاثیر به سزایی خواهد داشت.

در این میان با توجه به این که سامان‌دهی اوضاع معیشتی و اقتصادی مردم از اهمیت و الویت ویژه‌ای برخوردار است اما نمی‌توان خوراک فکری و فرهنگی جامعه را نادیده انگاشت، زیرا به خوبی مبرهن است که تعالی فکری و معنوی مردم در یک جامعه در همه ابعاد می‌تواند به توسعه بیانجامد.

از این رو اداره فرهنگ و ارشاد در کشورمان که تصمیم‌گیری‌ها و جریان سازی‌های فرهنگی و هنری را انجام می‌دهد می‌تواند نقش موثری ایفا کند.

متاسفانه در سال های اخیر به جز رویدادهای دم دستی و آنچه ‌می‌توان به نوعی وقت گذرانی تعبیر کرد سامان‌دهی و حرکت نو و بزرگی را از سوی این بخش در استان شاهد نبودیم.

جایی که هنرمندان و اندیشمندان باید در آن به عنوان یک مامن برای رشد به پویایی برسند، در سال های اخیر بسیار کم فروغ ظاهر شده است.

اما، اکنون که مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان منصوب شده است، این سوال مطرح است که این تغییر و انتصاب اهالی فرهنگ و هنر را خوشحال خواهد کرد یا نه؟

تجربه تغییر در ادوار گذشته بعد از انتظارات فراوان با شک و تردیدهای بسیاری مواجه بوده و در بسیاری اوقات شنیده ایم که «خدا پدر قبلی را بیامرزد».

حال و روز این روزای مردم خیلی خوب نیست چه برسد به فرهنگ و هنر که به نظر می‌رسد سال هاست برای مسولین خیلی امر مهمی تلقی نمی شود.

حال و روز هنرمندان درجه یک در هنر اصیل ایرانی در پَس بها دادن به تولید و اجرای آثار دم دستی خوب نیست.

موسیقی که یکی از فراگیرترین و تاثیر گذارترین هنرها میان مردم است و به نوعی از عامه تا خاصه از رسانه های ملی تا فضاهای اجتماعی و مجازی با آن مواجه هستند وضعیتی تب دار را می‌گذارند.

آنقدر که پول مهم است، هنر برای دست اندرکاران بیش فعال جایگاهی سقوط کرده یافته، هنری که به جای اندیشه سازی و ایجاد اثار فاخر و بزرگ به محلی برای کاسبی بدل شده است.

هر چند به نظر سخت و دور از ذهن می‌رسد ولی انتظار می رود مدیرکل جدید، نگاهی به این اوضاع داشته باشد و فضا را برای همه و حمایت از هنرمندان موسیقی استانی بیشتر فراهم کنند تا هر روز شاهد حضور فالش خوان ها و دم دستی ترین فعالین موسیقی یکی بعد از دیگری برای اولین بار در استان نباشیم.

جایی که خوراک ذهنی به مردم و به خصوص نسل جوان می‌دهد نباید به بنگاهی بدل گردد و بی‌توجه به اندیشه‌سازی تنها افتخارش برگزای پی‌درپی‌کنسرت‌هایی باشد که بیشتر به هنر و فرهنگ در حال ضربه زدن است.

استانی که با بها دادن به موسیقی اقوامش، آهنگسازان و هنرمندان به نام و گروه های استانی وضعیتی منحصر به فرد دارد و می تواند حتی با جریان سازی در استان و میان اهالی موسیقی در کنار توسعه هنری به گردش اقتصادی هنرمندان خود نیز کمک کند و فصل جدیدی در ارشاد گلستان باشد.

مدیرکل ارشاد باید کمی شفاف در این حوزه اظهار نظر کرده و به طور قطع و در وهله نخست انتظار می‌رود برنامه های خود را از طریق دیدار با اهالی موسیقی به اشتراک بگذارد و با تقویت گروه های موسیقی تا اجرای جشنواره های مختلف استانی و سروسامان دادن به وضعیت کنسرت ها و پر رنگ کردن نقش انجمن موسیقی اقداماتی موثر در این زمینه به سرانجام برساند.

مهجور ماندن هنرمندان درجایی که با معرفی بزرگان موسیقی در دهه ‌های گذشته نشان از وجود این پتانسیل تاثیر گذار دارد مساله ای است که به طور مستقیم این اداره کل را نشانه‌می‌رود.

از سوی دیگر وضعیت آموزش و ساماندهی آموزشگاهها و تایید صلاحیت مدرسین با شاخص‌های معتبر امری خطیر است که نیاز به همتی افزون دارد.

با این اوصاف امید می‌رود مدیر کل جدید بتواند فصلی تازه به روی اهالی هنر و موسیقی باز کند و در کنار کنسرت‌های دم دستی که تنها باعث خارج شدن سرمایه های مادی استان و به خطر افتادن و نزول سطح سلیقه و فرهنگ و هنر شده‌است بتوانیم شاهد حضور و درخشش پررنگ تر هنرمندان استانی و بومی گلستان باشیم و در فضای بی‌دروازه‌ی آموزش در این حوزه نسلی را پرورش دهیم که حداقل کمتر حسرت نداشتن بزرگانی چون لطفی را به دوش بکشیم.

شاید در دوره پیش رو با همتی سترگ دیگر نیاز نباشد بگوییم؛ خدا پدر قبلی را بیامرزد.

* خبرنگار و فعال هنری

نظر شما