شناسهٔ خبر: 26852806 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ادای احترام ظریف، معاونان و رؤسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور به مقام شامخ امام راحل (ره)

وزیر، معاونان و مدیران وزارت امور خارجه به همراه سفرا و رؤسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور امروز با حضور در مرقد امام راحل به مقام شامخ بنیانگذار جمهوری اسلامی ادای احترام کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، معاونان و مدیران وزارت امور خارجه به همراه سفرا و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور عصر امروز (شنبه) ۳۰ تیر ۱۳۹۷ با حضور در مرقد مطهر حضرت امام خمینی(ره) و اهدای تاج گل به مقام شامخ بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران ادای احترام کردند.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه هفته گذشته از برگزاری سمینار سفرا و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور خبر داد و اظهار داشت: نخستین سمینار سفرا و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور در دولت دوازدهم، هفته آینده (هفته جاری) پس از دیدار وزیر و مدیران وزارت امور خارجه و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با مقام معظم رهبری و حضور در مرقد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و با سخنرانی رئیس جمهوری آغاز به کار می‌کند. همچنین روسای قوای مقننه و قضاییه نیز با حضور در این گردهمایی سخنرانی خواهند کرد. 

 

 

قاسمی افزود: معاون اول رئیس جمهور، و برخی از وزرا و دیگر مقامات اقتصادی نیز از جمله مهمانان و سخنرانان این گردهمایی تخصصی خواهند بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: بررسی آخرین تحولات منطقه‌ای و بین المللی و رویکرد جمهوری اسلامی ایران در قبال این تحولات در چارچوب «گسترش هدفمند دیپلماسی و ارتباطات خارجی» از محورهای اصلی نشست های سمینار است. علاوه بر کارگروه‌های طراحی شده برای انجام نشست‌های تخصصی و موضوعی، در تعدادی از جلسات این سمینار چند تن از وزرا و دیگر مقامات کشور حضور یافته و ضمن  ایراد سخنرانی پیرامون موضوعات مهم منطقه‌ای و دیگر مباحث تخصصی تعیین شده برای این گردهمایی سراسری به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت. 
 
قاسمی عنوان کرد: با توجه به اهمیت دیپلماسی اقتصادی در چارچوب اقتصاد مقاومتی و با مد نظر قرار دادن شرایط جدید کشور و تحولات جهانی و لزوم توجه بیش از پیش به مباحث اقتصادی،  بخش عمده‌ای از نشست‌ها،  تبادل نظرها و دیدارهای این سمینار در مقایسه با سمینارهای گذشته به موضوعات اقتصادی و نحوه تعامل سفارتخانه‌های ایران با بخش های خصوصی و دولتی کشور متوقف فیه و برقراری ارتباط با همتایان داخلی آنها به منظور مواجهه با شرایط جدید اختصاص خواهد یافت.

به گزارش فارس، سمینار سراسری سفرا هر ساله در تابستان و اغلب اوقات در مرداد ماه برگزار می‌شود. تابستان همچنین فصل نقل و انتقال برخی از سفرا و رؤسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور است که ماموریتشان پایان یافته و قرار است با نیروهای جدید جایگزین شوند.

براساس این گزارش، محمدجواد ظریف به همراه معاونان و مدیران وزارت امور خارجه و سفرا و رؤسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور صبح امروز (شنبه) با مقام معظم رهبری دیدار کردند.

 

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار بیان کردند: حفظ سلامت دینی و طهارت روحی و معنوی خود و خانواده و پایبندی رفتاری و گفتاری به مسائل شرعی از مهمترین وظایف مسئولان و کارکنان وزارت امور خارجه به‌ویژه سفرا و اعضای نمایندگی‌های ایران در خارج است.

ایشان با تأکید بر اینکه دستگاه دیپلماسی بخش اصلی سیاست خارجی کشور و نمای بیرونی نظام جمهوری اسلامی است، خاطرنشان کردند: وزارت امور خارجه و به‌ ویژه سفرا باید عمیقاً به ارزش‌های اسلام و انقلاب پایبند باشند و رفتار و گفتار آنان، منعکس کننده این ارزش‌ها باشد.

 

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه تبیین بایدها و نبایدهای دیپلماسیِ نظام اسلامی، شرط لازم برای نمایندگان دیپلماسی را برخورداری از روحیه قوی و مستحکم، امید به آینده و بهره مندی از احساس حقانیت برشمردند و با اشاره به موضوع مهم منافع ملی، گفتند: هدف اصلی و واقعی دیپلماسی، حفظ منافع ملی است و تعامل یا تقابل، تنها روش‌هایی برای تأمین منافع ملی هستند.

رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار تحقق و بروز روحیه انقلابی را در تعاملات و رویکردهای دیپلماتیک ضروری دانستند و افزودند: دیپلمات ایرانی باید به انقلاب افتخار کند و در تعاملات کاری او، «عزت، احساس اقتدار و اعتماد به نفس» به روشنی مشاهده شود که البته این رفتار و منش انقلابی با بیان حرف‌های نامعقول و ایجاد هیاهو کاملاً متفاوت است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در تبیین ضرورت برخورداری سفیران و دیپلمات‌های ایرانی از احساس حقانیت، به موضوع جنگ روانی بی‌وقفه دشمنان اشاره کردند و افزودند: باید با احساس حقانیت و با آگاهی و تسلط در مباحث چالشی، پاسخ‌های قاطع و منطقی به اتهامات بیگانگان داد.

ایشان، متهم کردن دائم ایران به یک مسئله منفی را دستور کار اصلی جنگ روانی مستمر دشمنان خواندند و افزودند: برای تحقق این هدف، «ایران هراسی، ایران ستیزی، ایران گریزی، اتهام نقض دموکراسی، نبود آزادی و نقض حقوق بشر» مدام در تبلیغات بیگانگان تکرار می‌شود.

*مذاکره با آمریکا هیچ فایده‌ای ندارد/ مذاکرات با اروپایی‌ها قطع نشود/نباید معطل بسته اروپایی ماند

رهبر انقلاب با اشاره به بیان مکرر غیرقابل اعتماد بودن آمریکا از زبان مسئولان کشور افزودند: بنده از قدیم این نکته را خاطرنشان می‌کردم که روی حرف و حتی امضای آمریکایی‌ها نمی‌توان حساب کرد، بنابراین مذاکره با آمریکا هیچ فایده‌ای ندارد.

ایشان فعال کردن ظرفیت‌های استفاده‌نشده یا کم استفاده شده در کشور را مهم دانستند و افزودند: مذاکرات با اروپایی‌ها قطع نشود، اما نباید معطل بسته اروپایی ماند، بلکه باید کارهای فراوان لازم در داخل کشور را دنبال کرد.

رهبر انقلاب اسلامی، گسترش ارتباطات چند جانبه و به‌ویژه دو جانبه و توجه خاص به تشکل‌های منطقه‌ای را ضروری خواندند و افزودند: سفرا و نمایندگان ایران در خارج باید به ظرفیت‌ها و توانایی‌های ملت و کشور کاملاً واقف باشند.

*ظریف: تلاش کرده‌ایم با خودباوری به استقبال چالش‌ها برویم

پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه با اشاره به رویکردهای دستگاه دیپلماسی به‌ویژه در ارتباط با همسایگان و تمرکز بر دیپلماسی اقتصادی، گفت: تلاش کرده‌ایم با خودباوری به استقبال چالش‌ها برویم و از منافع ملی با صلابت دفاع کنیم.

ظریف با بیان اینکه با همین رویکرد و با حمایت‌ها و هدایت‌های رهبر انقلاب اسلامی توانستیم پروژه ایران‌هراسی صهیونیست‌ها را شکست دهیم، خاطرنشان کرد: ترامپ و نتانیاهو تلاش می‌کنند با نمایش‌های سخیف، پروژه ایران‌هراسی را تکرار کنند اما امروز حتی در میان متحدان خود نیز تنها و منزوی هستند.

وزیر امور خارجه با اشاره به تشکیل اتاق جنگ و تلاش گسترده آمریکا برای فشار و زورگویی علیه ملت ایران، گفت: همواره به کشورهای دیگر از جمله متحدان آمریکا اعلام کرده‌ایم که مقابله با زورگویی آمریکا باید از تعهدات سیاسی فراتر رفته و به اقدامات عملی زمان‌دار منجر شود.

ظریف افزود: ما شرایط سخت‌تری را تجربه کرده‌ایم و اطمینان دارم در پرتو همدلی و وفاق می‌توانیم بر مشکلات فائق شویم و شرایط پیش‌رو را با عنایت الهی و با هدایت‌های رهبری و حمایت مردم به خوبی و با افتخار و سربلندی و با کمترین آسیب مدیریت کنیم.

انتهای پیام/

 

نظر شما