شناسهٔ خبر: 26852043 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ترامپ، شرافت ملی آمریکا را لگدمال کرد

جف استایسی، دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور را به لگدمال کردن آنچه شرافت ملی آمریکا در دیدار با همتای روسی اش خواند متهم کرد.

صاحب‌خبر -

 به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، مسئول سابق امور اتحادیه اروپا در وزارت خارجه آمریکا، دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور را به لگدمال کردن آنچه شرافت ملی آمریکا در دیدار با همتای روسی اش خواند متهم کرد.

جف استایسی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الجزیره، در پاسخ به سوالی درباره مخالفت ها با دعوت دونالد ترامپ از ولادیمیر پوتین برای سفر به واشنگتن گفت: روشن است که در نتیجه این نشست در هلسینکی با بحرانی در سطح امنیت ملی آمریکا روبرو هستیم. آنچه در آنجا رخ داد همچنان مبهم است، اما دستگاه های اطلاعاتی آمریکا را نگران کرده است. امنیت ملی آمریکا از سوی رئیس جمهور پوتین و روسیه با خطر روبروست. دعوت از پوتین برای سفر به واشنگتن درست نبود، زیرا شرافت ملی آمریکا در اجلاس هلسینکی لگدمال شد، زیرا رئیس جمهور آمریکا در این اجلاس مانند یک فرد ضعیف نمایش داده شد. این خطر وجود دارد که ترامپ با پوتین همدستی کند و شاید توافق های سری بین دو طرف صورت گرفته باشد. شوکه کننده است که با وجود همه این مشکلات و ابهامات، ترامپ از پوتین برای سفر به واشنگتن دعوت کرد. چنین کاری به هیچ وجه منطقی نیست و مدیر سازمان اطلاعات امنیت ملی آمریکا هم تاکید کرد این اقدام مناسب نیست.

استایسی در پاسخ به این سوال که کنگره تا چه اندازه می تواند تحرکات خارجی ترامپ را محدود کند؟ افزود: این سوال خوبی است. ما منتظر جمهوریخواهان در کنگره هستیم تا در برابر این تهدید امنیت ملی آمریکا بایستند. متاسفانه گزینه های پیش روی کنگره آمریکا محدود است. روسها با عملیات اطلاعاتی خود در انتخابات آمریکا دخالت کردند و ما در این انتخابات با حمله سایبری روبرو شدیم و از خودمان دفاع نکردیم. زیرا ترامپ نمی خواست چنین کاری صورت دهد و به رئیس دستگاه های اطلاعاتی دستوری درباره رعایت کردن جوانب احتیاط نداد. ما با خطر ادامه این حملات روبرو هستیم که مشکل بسیار بزرگی است.

وی خاطر نشان کرد: در زمینه سیاست خارجی، رئیس جمهور اختیارات زیاد و قدرت مانور زیادی دارد. کنگره فقط می تواند بودجه را کنترل کند. اعضای کنگره می توانند نظر خود را بیان کنند، اما محدود کردن قدرت رئیس جمهور در صحنه سیاست خارجی، دشوار است. مگر آنکه مسئله برکناری رئیس جمهور مطرح باشد، البته همچنان با رسیدن به چنین مرحله ای فاصله زیادی داریم.

نظر شما