شناسهٔ خبر: 26848590 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تکمیل خانه کاراته خراسان‌رضوی به زودی نهایی می‌شود‌

R41347/P41362/S6,1188/CT2

رئیس هیئت کاراته خراسان رضوی گفت: در حال حاضر ساخت خانه کاراته خراسان رضوی به مراحل آخر رسیده و به زودی در اختیار ورزشکاران کاراته استان قرار می‌گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، ورزشکاران کاراته در خراسان رضوی در گذشته سالن ورزشی مناسبی نداشتند و فعالیت‌های خود را در سایر مکان‌ها اجرا می‌کردند، اما همین روزها است که مکان ورزشی اختصاصی رشته کاراته با امکانات مطلوب در اختیار آنها قرار گیرد و آنها نیز با فراغ بال فعالیت کنند.

محمد حجتیان؛ رئیس هیئت کاراته خراسان‌رضوی، با حضور در تحریریه تسنیم در مورد شرایط سالن ورزشی در حال ساخت ذکر نکاتی را حائز اهمیت دانست، همچنین در ارتباط با جایگاه ورزش کاراته در کشورمان توضیحاتی را ارائه کرد که مشروح آن را در متن زیر می‌خوانید:

تسنیم: هیئت کاراته خراسان‌رضوی از چه امکاناتی در استان برخوردار است؟

حجتیان: در حال حاضر ساخت خانه کاراته خراسان‌رضوی به مراحل آخر رسیده و به‌زودی در اختیار ورزشکاران کاراته استان قرار می‌گیرد، این سالن ورزشی کامل بوده و تنها انشعابات و کفپوش آن باقی‌‌مانده است، در صورت انجام مراحل آخر توسط پیمانکار، کلید آن محل به اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی داده می‌شود.

پس از اخذ کلید توسط اداره‌کل ورزش و جوانان خراسان‌رضوی، این ارگان کلید خانه کاراته را به هیئت می‌دهد و پس از آن تمامی برنامه‌های مورد نظر نظیر تمرینات و مانند آنها در این مکان ورزشی برگزار می‌شود و هیئت برای انجام امور خود نیازی به اجاره سالن ورزشی ندارد.

تسنیم: کاراته در خراسان‌رضوی و به‌طور کلی در کشورمان از چه جایگاهی برخوردار است؟

حجتیان: با توجه به شواهد مورد نظر که تاکنون ثابت شده، از این ورزش به‌دلیل حضور المپیک و مسابقات جهانی استقبال مطلوبی به عمل می‌آید، همچنین توسط فدراسیون کاراته جهانی در ارتباط با پوشش ضربه‌ای تدابیری صورت پذیرفته که دید خانواده‌ها نیز به این رشته ورزشی بهتر شده است.

ورزش کاراته از جعیت بالایی در خراسان‌رضوی برخوردار است، در حقیقت پس از برخی از رشته‌های رایج در دنیا نظیر فوتبال، والیبال و نظایر آن‌ها، کاراته حائز جایگاه بسیار مطلوبی است، ورزشکاران بسیاری در این رشته ورزشی در حال فعالیت هستند و تعداد آن‌ها سالیانه افزایش می‌یابد.

تسنیم: هیئت کاراته خراسان‌رضوی چه اقداماتی را در بخش مسابقات در نظر گرفته است؟

حجتیان: هیئت کاراته خراسان‌رضوی اقدامات بسیاری را در سال 97 برگزار کرده که از آن‌ها می‌توان به تشکیل مسابقاتی با حضور پیشکسوتان و با حمایت گلریزان اشاره کرد، همچنین مسابقات جام رمضان در بخش کیوکوشین آزاد و کنترلی در ماه مبارک رمضان برگزار شد، علاوه بر آنها نخستین دوره لیگ استان نیز با یادبود دو تن از پیشکسوتان کاراته برپا شده است.

تسنیم: چه اموری توسط هیئت کاراته خراسان‌رضوی در بحث آموزشی برگزار شده است؟

حجتیان: هیئت کاراته خراسان رضوی استاژ داوری را در 3 ماه ابتدایی سال با حضور بالغ بر 120 نفر برگزار کرده که مورد استقبال بسیاری از کاراته‌کاران قرار گرفت، برپایی استاژ داوری ویژه بانوان نیز از اموری بوده که تاکنون توسط هیئت کاراته خراسان‌رضوی انجام شده است.

اردوی نونهالان نیز در 28 خردادماه تشکیل شده و ورزشکاران ساکن خراسان‌رضوی در آن حضور داشتند، همچنین 5 داور به مسابقات آسیایی اعزام شدند، جلسات مختلفی نیز در سال 97 برگزار شده که از آن‌ها می‌توان به جلسه با نماینده مردم مشهد اشاره کرد، علاوه بر آن، جلساتی با بسیج، کارگران و نظایر آنها برگزار شده است.

هیئت کاراته خراسان‌رضوی با تربیت‌بدنی کارگران تفاهم‌نامه‌ای اتعقاد کرده و برای پیشرفت ورزشکاران با آن‌ها در تعاملات است، همچنین این هیئت با آموزش و پرورش نیز ارتباط مطلوبی برقرار کرده، به‌طور کلی هیئت به موفقیت‌های بسیاری دست یافته است.

تسنیم: چه اموری در ارتقاء ورزشکاران تأثیر بسیاری دارد؟ آیا این امور اجرا می‌شود؟

حجتیان:  کلاس‌های آموزشی تأثیر بسیاری در ارتقاء ورزشکاران دارد، کلاس‌های مختلفی در سطح استان برگزار شده که مورد استقبال بسیاری از کاراته‌ کاران و سایرین قرار گرفته است، اقدامات بسیاری در خراسان رضوی انجام شده است اما هنوز می‌توان ورزشکاران را بیش از این قدرتمند ساخت، آن‌ها استعداد بسیاری دارند و می‌توان بیش از وضعیت کنونی آن‌ها را پرورش داد.

تسنیم: چه عواملی سبب روی‌گردانی ورزشکار کاراته از این رشته ورزشی می‌شود؟ آیا این عوامل در هیئت کاراته خراسان‌رضوی وجود دارد؟

حجتیان: یکی از عوامل تأثیرگذار بر عدم فعالیت ورزشکار در رشته کاراته، نحوه برگزاری و اعزام به مسابقات مختلف است، به عنوان مثال ورزشکار حدود یک سال و 6 ماه فعالیت می‌کند و به‌دلیل این‌که بر مربی و باشگاه سرمایه‌گذاری شده این کاراته کار به مسابقات کشوری اعزام می‌شود.

در صورت اعزام این ورزشکار به مسابقات نامرتبط با سطح وی، کاراته کار پس از رقابت و عدم اخذ رتبه مطلوب، ورزش را کنار می‌گذارد و به فعالیتی دیگر مشغول می‌شود، این امر می‌تواند در مسابقات بی‌کیفیت و بی‌نظم نیز رخ دهد، اما در صورت برگزاری و یا اعزام به مسابقات مطلوب نه تنها ورزشکار بلکه خانواده‌ها نیز جذب می‌شوند.

تسنیم: باتوجه به افکار عمومی رایج در کشور در زمینه آسیب‌‌زا بودن ورزش‌های رزمی اعم از تکواندو، کاراته و نظایر آن‌ها، آیا خطرناک بودن این ورزش‌ها را تأیید می‌کنید؟

حجتیان: از 30 سال گذشته تاکنون در رشته کاراته فعالیت دارم، تفکرات اشتباهی در زمینه آسیب زا بودن ورزش کاراته به گوش رسیده که سبب وسوسه ورزشکار و به وجود آوردن میل و رغبت در وی برای جدال می‌شود، کاراته دارای فرهنگ غنی 5 هزار ساله بوده و دارای فرهنگ خاصی است.

فرهنگ کاراته بر پایه تواضع و فروتنی است، در واقع ورزشکار پیش از یادگیری کاراته، آداب و فرهنگ استفاده از آن را می‌آموزد، ورزشکار یاد می‌گیرد که به هم درجه خود و سایر افراد احترام بگذارد، این آموزش‌ها شرایطی را برای ورزشکار فراهم می‌سازد که ورزشکار به خود اجازه سوءاستفاده از تکنیک‌ها را نمی‌دهد.

یکی از الزامات و قوانین کاراته، تواضع است، به عبارتی ورزشکار تنها در باشگاه ورزشی کاراته کار است و بیرون از این محل جزو شهروندان است، آنها پیش از ورود به رشته ورزشی کاراته از صافی اخلاقی و اسلامی عبور می‌کنند، پس از آن ورزشکاران امور ضدارزشی انجام نمی‌دهند.

تسنیم: هیئت کاراته خراسان‌رضوی چه اموری را در بحث فرهنگی انجام می‌دهد؟

حجتیان: هیئت کاراته خراسان‌رضوی علاوه بر برگزاری کلاس‌های اوقات فراغت و میزبانی از خانواده‌های ورزشکاران و اموری نظایر آنها، در بخش فرهنگی نیز اقدامات تأثیرگذاری انجام داده که از آنها می‌توان به برگزاری مراسم محفل اَنس با قرآن در مجموعه ورزشی تختی اشاره کرد.

انتهای پیام/ ز

نظر شما