شناسهٔ خبر: 26845620 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پایان عزتمندانه محاصره چهار ساله شهروندان فوعه و کفریا

دمشق - ایرنا- محاصره شیعیان فوعه و کفریا در استان ادلب سوریه پس از حدود چهار سال رنج و سختی توسط گروه های تروریستی با مقاومت و ایستادگی ساکنان این دو شهرک شکسته شد و شهروندان آن به صورت کامل رهایی یافتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، پس از اشغال استان ادلب در شمال غرب سوریه هم مرز با ترکیه از سوی تروریست های تکفیری٬ دو شهرک فوعه و کفریا که در 10 کیلومتری شمال شهر ادلب قرار دارند از 28 مارس 2015 (8 فروردین 94) تا دو روز گذشته 28 تیر 1397 در محاصره کامل تروریست ها بودند که به صورت روزانه هدف حمله های تروریستی قرار می گرفتند.
اهالی فوعه و کفریا در حدود چهار سال برای دفاع از جان خود کمیته های مردمی مدافع تشکیل دادند و هر روز با تروریسم مبارزه می کردند.
البته در این دو شهرک علاوه بر شیعیان شماری از اهل سنت سوریه و دروزی ها نیز سکونت داشتند که در کنار هم از شهرک خود دفاع می کردند.
محاصره و نفوذ تروریست ها به مناطق فوعه و کفریا به منظور قتل عام شیعیان ساکن در آن و حذف این منطقه از روی نقشه جغرافیای انسانی و نظامی هر روز انجام می شد که با رشادت مدافعان مردمی همراه بود.
این مقاومت ساکنان فوعه و کفریا در استان ادلب سوریه سبب شد که تروریست ها نتوانند به اهداف شوم خود برسند و در دو روز گذشته (پنجشنبه) با توافق دولت سوریه همه آنان به صورت کامل رهایی یافتند و اکنون در شهرک جبرین در اطراف حلب سکونت یافته اند.
محاصره بیش از هزار و 200 روز شهروندان فوعه و کفریا سبب شد تا راه های ارتباط این دو شهرک کاملا با بیرون قطع شود و مردم در این مدت از کمبود شدید غذا و دارو، به شدت رنج ببرند.
فقدان دارو، آب آشامیدنی و برق هر روز ده ها نفر از شهروندان فوعه و کفریا را به آغوش مرگ کشانده بود که اگر این محاصر همچنان ادامه داشت قطعا سبب مرگ و میر تعداد زیادی شهروندان به ویژه زنان و کودکان می شد.
اقدامی که تروریست ها علیه ساکنان فوعه و کفریا مرتکب شدند، مصداق جنایت جنگی است. با این حال، هیچ یک از قدرت هایی که مدعی حقوق بشر هستند در حدود چهار سال گذشته که ساکنان این مناطق تحت محاصره تروریست ها بودند، اقدامی برای پایان دادن به وضعیت وخیم انسانی در این شهرها انجام ندادند.
مردم شهرهای فوعه و کفریا برای دفاع از کشورشان در برابر تروریست های تکفیری - وهابی، صدها شهید دادند که این مقاومت بی نظیر بی شک در تاریخ بحران اخیر سوریه ثبت خواهد شد.
تروریست ها هر زمان در جبهه های دیگر علیه ارتش سوریه و نیروهای هم پیمانان آنان شکست می خوردند برای تلافی به مردم فوعه و کفریا حمله می کردند که با مقاومت شدید مدافعان این شهرک ها مواجه و تلفات می دادند.
تروریست‌ها که نتوانستند با جنگ شهرک های شیعه نشین فوعه و کفریا را اشغال کنند، پس از حدود چهار سال خواستار تبادل ساکنان آن با شماری از تروریست های اسیر شدند و حتی برخی از این اسرا نیز از رفتن به ادلب خودداری کردند.
مهم ترین گروه تروریستی فعال در این منطقه، جبهه النصره است که در فهرست گروه های تروریستی سازمان ملل متحد نیز قرار دارد اما با تغییر نام خود به تحریر الشام جنایت های زیادی را در سوریه انجام می دهد.

**سختی های محاصره شهروندان فوعه و کفریا
کمک های محدود غذایی به هزاران تن از اهالی فوعه و کفریا در سوریه در مدتی که در محاصره بودند، فقط از طریق هواپیما و چتر صورت می گرفت.
همه ساکنان این مناطق روزانه با پوست و خون خود رنج ، درد و نداری ناشی از این وضعیت را درک و لمس کردند، ولی در این میان زنان و کودکان به دلیل ساختار و طبیعت جسمی و روحی خود، رنج بیشتری دیدند که باید به آنان توجه شود.
کمبود دارو و سوء تغذیه در بین ساکنان محاصره شده در این مناطق سبب شده که بسیاری از بیماران عادی، خانه نشین و خیلی از افراد سالم نیز جز پوست و استخوان چیزی از آنها باقی نماند و این بیماری تا چند ماه پس از آزادی نیز همچنان در بین آنان ادامه دارد.
تقریبا هیچ کس در شهرهای فوعه و کفریا نمانده بود که یک یا چند بار زخمی نشود و کمتر خانواده ای نیز یافت می شود که اعضای آن توسط تروریست های تکفیری شهید یا ربوده نشده باشند.

** توافق برای رهایی ساکنان فوعه و کفریا
دولت سوریه و گروه های تروریستی چهار روز قبل برای تخلیه کامل شهرهای محاصره شده فوعه و کفریا در استان ادلب در شمال سوریه و نزدیک مرزهای این کشور با ترکیه به توافق رسیدند.
براساس این توافق شش هزار و 900 شهروند محاصره شده از این دو شهر شیعه نشین در سوریه خارج شدند و در مقابل دولت سوریه یک هزار و 500 زندانی از گروه های مخالف، 36 اسیر در اختیار حزب الله و چهار اسیر در اختیار نیروهای مدافع این دو شهر را آزاد کردند.
تروریست های مستقر در استان های شمالی سوریه ارتباط تنگاتنگی با ترکیه دارند و ارتش ترکیه 12 مرکز نظارت بر آتش بس در این مناطق ایجاد کرده است.

**پایان رنج چهار ساله ساکنان فوعه و کفریا
محاصره شدگان ساکنان فوعه و کفریا در استان ادلب سوریه پس از حدود چهار سال که در محاصره گروه های تروریستی قرار داشتند، روز گذشته به صورت کامل رهایی یافتند.
تمامی محاصره شدگان شهرک‌های شیعه نشین «فوعه و کفریا» با 121 دستگاه اتوبوس و تعدادی آمبولانس از استان ادلب واقع در شمال غرب سوریه حرکت و از گذرگاه العیس در جنوب حلب خارج شدند.
ساکنان این دو شهرک برای اسکان موقت در مراکز اسکان جبرین در حلب و تعدادی نیز به منطقه حسیاء در استان حمص منتقل شدند.
نخستین مرحله تخلیه ساکنان فوعه و کفریا در استان ادلب سوریه سه روز قبل با ورود 6 اتوبوس به این دو شهرک از طریق معبر العیس در جنوب حلب آغاز شد.

**توافق تلخ
فروردین سال گذشته در حمله انتحاری گروه تروریستی احرار الشام به اتوبوس‌های حامل اهالی شیعه نشین فوعه و کفریا دست کم 96 نفر غیر نظامی از جمله 38 کودک زنده زنده در آتش سوخته و به شهادت رسید و 123 نفر دیگر نیز مجروح شدند.
گروه های تروریستی با انجام حمله ای انتحاری به اهالی شهرک های فوعه و کفریا در منطقه 'الراشدین' توافق مرتبط با خروج اهالی این دو شهرک و خروج عناصر مسلح از زبدانی و مضایا را نقض کردند.
این حادثه تروریستی بر اثر انفجار یک خودروی بمب گذاری شده صورت گرفت علیه اتوبوس ها و مینی بوس های حامل پنج هزار تن از اهالی دو شهرک فوعه و کفریا در منطقه الراشدین در غرب حلب صورت گرفت .
فرد انتحاری خودروی بمبگذاری شده خود را منفجر کرد و به دنبال آن ده ها نفر که بیشترشان زن و کودک بودند، شهید و یا زخمی شدند.
نیروهای امنیتی در این مرحله از توافق تمام جوانب را بررسی و از بروز عملیات مشابهی که قرار بود در مرحله جدید به وجود بیاید جلوگیری کردند و تمام شهروندان شهرک های فوعه و کفریا در سلامتی کامل به مناطق تحت تسلط دولت سوریه رسیدند.
گروه های تروریستی در دو روز گذشته با به گروگان گرفتن 21 دستگاه اتوبوس حامل ساکنان شهرهای فوعه و کفریا توافق را نقض کرده بودند که پس از 24 ساعت این شهروندان نیز از مناطق تحت تسلط تروریست ها خارج شدند.
گروه های تروریستی به دلیل اینکه به اهداف شوم خود نرسیده بودند در مسیر تردد اتوبوس ها با سنگ و چوب به خودروها حمله کردند که خوشبختانه هیچ صدمه ای به مردم فوعه و کفریا وارد نشد.
اگر مدافعان شهرک های فوعه و کفریا نبودند تروریست ها در این مدت علیه شهروندان جنات های زیادی را مرتکب می شدند.

**ادلب مقصد بعدی عملیات ارتش
پیروزی های ارتش سوریه از ابتدای سال جاری در نقاط مختلف این کشور به ویژه در مناطق جنوبی و شرقی استان ریف دمشق و درعا، سبب شده تا نیروهای مسلح با روحیه و شتاب بیشتری عملیات خود را علیه تروریست ها در مناطق دیگر ادامه دهند.
بر اساس پیش بینی های موجود 'ادلب' که هم اینک با خروج شهروندان دو شهرک فوعه و کفریا به صورت کامل در تصرف تروریست ها قرار گرفته، پس از آزادسازی کامل استان های درعا و قنیطره مورد توجه ارتش سوریه قرار دارد.
در چنین شرایطی ارتش سوریه و نیروهای هم پیمان آن با خیال راحت می توانند عملیات خود را علیه تروریست ها در استان ادلب آغاز کنند و هیچ گونه فشاری از سوی هیچ گروه تروریستی (مشابه محاصره شیعه نشینان فوعه و کفریا) به نیروهای مسلح سوری وارد نخواهد شد.
با خروج کامل شهروندان فوعه و کفریا می توان گفت به زودی عملیات بزرگی علیه تروریست ها در استان ادلب در چند روز آینده آغاز می شود.
استان و شهر ادلب در شمال غرب سوریه هم مرز با ترکیه بعد از خروج ساکنان شهرک های فوعه و کفریا اکنون به صورت کامل در اشغال تروریست ها درآمده است.
گزارش از حسینعلی راشکی
خاورم**8005*1436*

نظر شما