شناسهٔ خبر: 26843606 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شبستان از حاشیه های رسانه ای پرونده «ثامن الحجج» گزارش می دهد

پرده برداری از رابطه قدرت و رسانه/ اتهامات «مهران مدیری» و «احسان علیخانی» چیست؟

در روزهای گذشته انتشار گزارشی جنجالی از ردپای برخی سلبریتی ها در پرونده تخلفات مالی موسسه اعتباری ثامن الحجج با واکنش های متفاوتی از سوی مردم و خود سلبریتی ها روبرو شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار تلویزیون خبرگزاری شبستان، پس از آن که یکی از روزنامه های کشور در مطلبی جنجالی از موسسه ثامن الحجج و تخلف های مالی اش نوشت و از ردپای سلبریتی ها  در این میان گفت با واکنش ها و انتقاد های فراوانی از سوی مردم و سلبریتی ها روبرو شد.

 

این روزنامه  در مطلبی جنجالی که به سرعت در فضای مجازی و در فضای رسانه ای دست به دست شد و  جنجالی تازه در فضای رسانه ای به راه انداخت، نوشت: «پرونده تخلف مالی تعاونی ثامن‌الحجج به‌ عنوان اولین پرونده بررسی قضائی مؤسسات مالی و اعتباری غیر مجاز بیش از ۹ جلسه است که در دادگاه کیفری یک تهران به ریاست قاضی باقری در حال بررسی است. ثامن‌الحجج که کار خود را با سرمایه شش‌میلیون‌ و ۳۰۰هزارتومانی در سال ۸۰ آغاز کرد، در سال ۸۸ (آخرین سال ارائه ترازنامه) ۸۷ میلیارد تومان سپرده جمع‌آوری کرده و تا سال ۹۴ سرمایه خود را به ۱۲ هزار‌ و ۳۰۰ میلیارد تومان می‌رساند. خبرگزاری میزان خبر داده در جلسه آخر دادگاه این پرونده، متهم ردیف دوم و سوم پرونده حضور نداشته‌اند و بر خلاف آن چه متهم ردیف اول مدعی شده که دارایی‌های این مؤسسه پاسخگوی پرداخت همه مطالبات معوق آن است، بازرس بانک مرکزی با ارائه اطلاعاتی نشان داده این ادعا هیچ پایه‌ای در واقعیت ندارد و ثامن‌الحجج املاکی را با منابع این تعاونی خریداری کرده اما این املاک به نام تعاونی نیستند. حالا با به‌ جریان‌ افتادن پرونده تخلف مالی این تعاونی، مصادیق اتهامی این مؤسسه روشن‌تر شده است؛ مصادیقی که رد پای افراد خاص و برخی سلبریتی‌ها را نیز می‌توان به‌ عنوان سهم‌برندگان مالی در آن دید.»

 

 

ادعای حضور سلبریتی ها در تخلفات ثامن الحجج

روزنامه شرق با اشاره به تاریخچه شکل گیری این موسسه و اشاره به سودهای نامتعارف برای افراد خاص در بخش دیگری از مطلب خود با عنوان «رد پای سلبریتی‌ها در تخلفات ثامن‌الحجج» از دو چهره نام برد و نوشت: «اما موارد تخلف پرونده مالی ثامن‌الحجج موردهای عجیب دیگری نیز دارد؛ هزینه‌های ‌میلیاردی به نام تبلیغات برای دو مجری تلویزیون. در تاریخ ۹۱/۱۲/۱۴ و ۹۲/۷/۴، مؤسسه ثامن‌الحجج دو مبلغ ۱۸۰ میلیون‌تومانی و ۴۰۰ میلیون‌تومانی را به حساب «م.م» مجری یک برنامه تلویزیونی واریز می‌کند و عنوانی که روبه‌روی این اعداد در توضیح دلیل وجه ذکر شده، یک کلمه است؛ هدیه. اما رقم هدیه‌ای که آقای «م.م» به‌عنوان هدیه دریافت کرده، در مقابل تسهیلات دریافتی او از ثامن‌الحجج تقریبا ناچیز است. «م.م» از مؤسسه ثامن‌الحجج یک وام دومیلیارد‌ و ۹۰۰ میلیون‌تومانی دریافت کرده که تنها ۸۰۰ میلیون تومان آن را بازگردانده است که البته این رقم بازگشتی را از هدیه دریافتی (۵۸۰ میلیون تومان) کم کنیم، به عدد ۲۲۰ میلیون تومان می‌رسیم که در واقع از جیب «م.م» خرج شده و در مقابل دومیلیارد‌ و ۷۸۰ میلیون تومان را در حساب خود نگه داشته است. ثامن‌الحجج به مجری معروف دیگر تلویزیون «ا.ع» هم بی‌توجه نبوده و به حساب او هم سه میلیارد تومان در قالب هزینه تبلیغات واریز کرده است.»

 

احسان علیخانی : آن دزد بیت المال من نیستم !

احسان علیخانی که به نظر می رسید یکی از دو مجری معروف مورد نظر روزنامه شرق بود و اغلب مخاطبان بعد از خواندن این گزارش او را «ا.ع» می دانستند؛مجری معروف تلویزیون که ثامن الحجج به او بی توجه نبوده! متنی در صفحه رسمی اینستاگرام خود منتشر کرد و نوشت:  «من احسان علیخانی مجری و تهیه کننده تلویزیون و سینما هستم. اگر منظور رسانه‌های مجازی و غیرمجازی از (ا-ع) همان احسان علیخانی است که باید بگویم؛اشتباه گرفتید. آن دزد اموال بیت المال و مردم من نیستم.


کار من رسانه است.در رسانه بزرگ شدم، در رسانه بالیدم و در رسانه زندگی می‌کنم. بیش از بسیاری از کسانی که طی این دو روز من را شماتت کردند، درک می کنم، می دانم و تجربه کرده ام که معمولا «آدم‌ها در فضای مجازی عجیب و بدجنس می‌شوند.» جملات زهرآگین است که از دیروز به سمتم سرازیر می شود. یک راه حل ساده این بود:«سکوت کنم.» خبر دریافت سه میلیاردی (ا-ع) که از خبر مرگ احسان علیخانی بزرگتر نیست و فراموش می شود. اما با خودم گفتم چرا باید من را با (ا-ع) اشتباه بگیرند؟موج بعدی افشاگری که آمد، آیا من را کنار چند نام اختصاری دیگر می‌گذارند ؟اینها توضیح من است برای کسانی که احسان علیخانی را با (ا-ع) اشتباه گرفتند و برای آنها که سعی کردند احسان علیخانی یا همان (ا-ع) را وسط بیندازند تا خودشان دیده نشوند: (ا-ع) چهره مرموزی است تا آرنج دستش به خیانت در بیت المال آلوده است.مثل‌خیلی‌های دیگر که دستشان در جیب مردم رفت و بعدها نه از زندان که سر از جاهای دیگر درآوردند؛جایی شبیه کانادا.
اما من احسان علیخانی هستم تهیه کننده و مجری تلویزیون، تاکید می‌کنم تهیه کننده!

 

در تهران زندگی می‌کنم و خانه و دفترم هم مشخص و عیان است.من احسان علیخانی مثل خیلی از شهروندان دیگر روزانه چشمم به اخبار است تا ببینم در این شرایط اقتصادی،دلار، یورو، سکه،بی برقی، بی آبی ، ‌بدهی هزاران میلیاردی تعداد اندکی‌ به سیستم بانکی، عدم انتشار فهرست دریافت کنندگان ارز دولتی و ... تکلیف زندگی‌مان چه می شود؟ اما به جای جواب اینها چه دیدم؟ اسم خودم رااین چند خط بعدی را بخوانید تا اصل مطلب دستتان بیاید و بعد شاید فرق میان احسان علیخانی و (ا-ع) هم برای شما روشن شود.

 


۱- موسسه ثامن‌الحجج سال‌ها قبل از همکاری با گروه اجتماعی شبکه سه در تمامی رسانه‌های رسمی کشور نظیر (روزنامه‌ها ، تیزر و برنامه‌های اسپانسری تلویزیونی، خبرگزاری‌ها، سایت‌ها، بیلبوردهای شهری، باشگاه‌های فرهنگی و‌ ورزشی و ...) حضور داشته که معنای این حضور پر رنگ یعنی داشتن مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح، در نتیجه، مجوز تاسیس، مجوز گسترش موسسه تا بیش از ۵۰۰ شعبه فعال، مجوز افتتاح حساب برای مردم و‌ صاحبان صنایع، مجوز برای تبلیغات تا مجوز برای انحلال این موسسه، ربطی به من و امثال من ندارد. ما با یک موسسه قانونی براساس نص صریح قانون و نظارت‌های دائمی صدا و سیما کار کردیم.

 

۲- طبق روال طبیعی هزینه‌های اکثر برنامه و‌ سریال‌های پر بیننده در تلویزیون که شما تماشا کردید به عهده اسپانسرها است، موسسه مذکور هم در سال ۹۱ تقاضای همکاری با گروه برنامه ساز ما را داشته و شبکه بعد از بررسی و استعلام از مراجع ذیصلاح و دریافت مجوز تبلیغات از موسسه، بنده را به عنوان تهیه‌کننده به این موسسه معرفی کرد. یعنی مثل تمام تهیه‌کنندگان سازمان نه بیشتر و نه کمتر.

 

۳-طی سه سال و‌‌ نیم و در قالب شش قرار داد با صدا و سیما و شبکه، شش عنوان برنامه (دو‌نیمه سیب، ماه عسل ۹۲، ماه عسل ۹۳، سه ستاره، ویژه برنامه تحویل سال ۹۳ ، بهارنارنج ) تولید و‌ پخش شد که مبلغ مذکور از جانب  اسپانسر بعد از تایید بر‌آورد هزینه‌های تولید توسط کارشناسان مربوطه شبکه و بابت تهیه و تولید به صدها نفر عوامل و هزینه‌های تولید به تهیه کننده تخصیص می‌یابد. (روابط عمومی، گروه اجتماعی و مدیر مالی شبکه سه در صورت صلاحدید اسناد و قراردادها را منتشر کنند.)

 

۴-من مدیر نیستم، مسول نیستم، کارمند دولت نیستم، کارمند صدا و سیما هم نیستم، من تهیه‌کننده و ‌برنامه‌ساز مستقل هستم، ولی فراتر از هر بازی رسانه‌ای ، تهمت و قضاوتی، خودم را در برابر قانون و اذهان مردم پاسخگو می‌دانم. حالا هم از شبکه سه و صدا و سیما و ‌مراجع ذیصلاح قضایی و نظارتی خواهش می‌کنم تا به طور دقیق این موضوع را بررسی کنند و نتیجه را شفاف به مردم گزارش دهند.»

 

پیگیری قضائی ماجرا

ناصر کریمان مدیر گروه اجتماعی شبکه سوم سیما نیز در گفت و گو با یکی از خبرگزاری ها در این مورد گفت: موضوع احسان علیخانی به عنوان تهیه‌کننده و چندین عنوان برنامه ساخته شده، یک کار مشترک و اسپانسری  بوده و همه موارد در چارچوب و ضوابط مشخص صورت گرفته است. این موسسه حدود ۵۰۰ شعبه داشته و در حال فعالیت بوده است؛ اینکه بعدا دچار آسیب شده و جلوی فعالیت آن گرفته شده؛ داستان دیگری است. پس از لغو مجوز، مجوز پخش تبلیغات آن در تلویزیون هم گرفته شد، احسان علیخانی صرفاً با معرفی مجموعه سیما،کاری را انجام داده و این‌ها با نظارت و کنترل شبکه بوده است، کما اینکه مراجع ذی صلاح هم نسبت به این قضیه اطلاع پیدا کرده‌اند، پس به نظر می‌رسد این شتابزدگی در قضاوت و انتشار خبر ناقص، بیشتر یک کار ژورنالیستی و رسانه‌ای است.

 

مدیر گروه اجتماعی شبکه سه سیما اعلام کرد شخص احسان علیخانی و همچنین سازمان صداوسیما پیگیر مطلب منتشر شده از طریق مراجع قضایی هستند و قطعاً تا شفاف‌شدن دقیق ماجرا دست از پیگیری بر نخواهند داشت.

 

مهران مدیری و شکایت از شرق و فیلم آنلاین

پس از این واکنش ها از سوی احسان علیخانی، وکیل مهران مدیری اعلام کرد که موکلش به دلیل نشر اکاذیب، نسبت به روزنامه شرق و فیلم آنلاین، اعلام جرم و برای طرح شکایت اقدام کرده است.

 

 

بهنوش بختیاری در پستی اینستاگرامی نوشت:« هر کس رو نشناسم دوتا از عزیزترین های زندگیم رو خیلی خیلی خوب می شناسم،تهمت به این دو انسان والا و مهربان خود گناه کبیره است، این ارقام اصلا شوخیه، اگر مسلمانید و هنوز به خدای بالای سرمون اعتقاد دارید برای گرم کردن سر مردم سرگرمی دیگری پیدا کنید.»

 

 

مرضیه امیری که این گزارش را برای روزنامه شرق نوشته بود در توییتی نام این دو سلبریتی را افشا کرد، او توئیت کرد: ‏«مهران مدیری ۵۸۰ میلیون تومان بابت«هدیه» و دومیلیارد و ۹۰۰میلیون تومان وام از موسسه ثامن‌الحجج گرفته که فقط ۸۰۰میلیون تومان آن را برگردونده و احسان علیخانی ۳میلیاردتومان بابت هزینه تبلیغات از این موسسه دریافت کرده. موسسات اعتباری با این هبه‌ها سرپا موندند نه با «طمع» مردم.» این توئیت او با انتقادهای مختلفی از سوی مردم  همراه شد، در اغلب کامنت ها مردم  از بی اعتمادی گفته بودند و از اینکه چرا حرف و عمل چهره ها یکی نیست.

 

از واردات برنج تا خرید و فروش بازیکن هندبال!

بنابر این گزارش روزنامه شرق در این مطلب از حضور یک ورزشکار نیز در این میان گفته بود و ادعا کرده بود ردپای یکی از بازیکنان هندبال نیز در این میان دیده می شود، شرق در این زمینه نوشت:« در بررسی دیگر تخلفات مؤسسه ثامن‌الحجج به مواردی مانند واردات برنج و خرید و فروش بازیکن ورزشی هم می‌رسیم. این مؤسسه در سال ۹۱ به نمایندگی فردی به نام «ع» مقدار ۶۹۰ تُن برنج با ارز مرجع وارد کرده که بر خلاف ماهیت قانونی مؤسسه بوده است. این مؤسسه وارد تیم‌داری هم شده بوده و بازیکن هندبال خرید و فروش می‌کرده؛ تا‌ جایی‌ که فدراسیون هندبال در این ماجرا ورود کرده و اعتراض خود را اعلام می‌کند.»

 

پرونده ای با ۳۶۰ شاکی

گفتنی است همین اواخر بود که محسن افتخاری سرپرست دادگاه های کیفری یک استان تهران، از متواری شدن یکی از متهمان پرونده موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج خبر داد و گفت این پرونده سه متهم دارد که یکی از آنها متواری شده است.

 

 

طبق گفته رئیس کل دادگستری استان تهران، حجم مالی پرونده شرکت تعاونی اعتبار ثامن‌الحجج، چیزی حدود 12 هزار میلیارد تومان است که بخش زیادی از سپرده‌های مردم با تعیین بانک عامل، پرداخت شده و بخشی نیز باقی مانده است.این پرونده 360 شاکی دارد و تاکنون نیز هفت جلسه رسیدگی به آن در شعبه اول دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی باقری برگزار شده است.

 

به گزارش شبستان به نظر می رسد در سال های اخیر اسپانسرها بر برنامه های تلویزیونی حکمرانی می کنند. صدا و سیما که همیشه از کمبود بودجه ناله سر داده است به بهانه تامین اعتبار پای اسپانسرهای جور واجور را به تلویزیون باز کرده است، اما سوال اینجاست که چه اتفاقی در این میان می افتد؟ رابطه میان اسپانسرها و برنامه سازان چیست؟ آیا اسپانسرهای پرقدرت در بازی قدرت همیشه پیروزند و اهدافشان جایگزین تفکر و ایده های برنامه سازان می شود؟ چرا نمی شود هزینه های برنامه های تلویزیونی را از راه های دیگری که منتهی به ماجراهای این چنینی و شایعه دست درازی برنامه سازان به بیت المال و شکایت و پریشانی افکار عمومی تامین کرد؟ حال با رسانه ای شدن پرونده ثامن الحجج و اتهام ها علیه دو مجری شناخته شده تلویزیون، باید دید پرده از رابطه مراکز قدرت و بنگاه های اقتصادی و رسانه برداشته می شود؟

 

گزارش:الهام عطائی

 

نظر شما