شناسهٔ خبر: 26842693 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

حجت‌الاسلام محبی در همایش شنبه‌های انقلاب:

سازمان ملل برای اجرای قوانین حقوق بشری عزم جدی ندارد/ ایران در رعایت حقوق شهروندی پیشگام است

مدیر کل اداره مطالعات مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در سازمان ملل درک صحیحی از بشر و حقوق شهروندی وجود ندارد، گفت: جمهوری اسلامی در رعایت و اجرای قوانین حقوق شهروندی در قیاس با کشور‌های اروپایی، پیشگام است که این موضوع یکی از دستاورد‌های انقلاب است.

صاحب‌خبر -

سازمان ملل عزم جدی برای اجرای قوانین حقوق بشری ندارد/ جمهوری اسلامی نسبت به رعایت حقوق شهروندی در قیاس با سایر کشور‌ها اروپایی پیشگام استبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس، حجت‌الاسلام جلیل محبی مدیر کل اداره مطالعات مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در چهاردهمین نشست خبری شنبه‌های انقلاب که صبح امروز (شنبه 30 تیرماه) برگزار شد، با بیان این‌که تعریف حقوق بشری در نظام‌های غربی و شرقی با واقعیت متفاوت است، اظهار داشت: چالش اصلی ما با دنیای لیبرال در حوزه تعریف حقوق بشر است. در اسناد و مدارک حقوق بشری سازمان ملل چهره‌ای از بشر تعریف شده که این چهره با واقعیت منافات دارد؛ لذا بسیاری از ظلم‌ها و جنایاتی که در حق بشر انجام می‌شود به خاطر عدم درک صحیح غربی‌ها از حقوق بشر است.

حجت‌الاسلام محبی با اشاره به آیات سوره‌های عصر و تین در قرآن کریم افزود: این 2 سوره شناسنامه انسان است. خداوند در این 2 سوره به جایگاه رفیع انسان اشاره کرده و قسم خورده که انسان را در بهترین جایگاه آفریدم. بزرگترین حافظ حقوق بشری خداوند است.

مدیر کل اداره مطالعات مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: در اسناد حقوق بشری سازمان ملل به اسناد دینی و فلسفی هم رجوع شده؛ اما متولیان امر برای اجرای دقیق قوانین حقوق بشری به این اسناد عمل نمی‌کنند.

وی ادامه داد: در اسناد و مدارک سازمان ملل کرامت انسانی نادیده گرفته شده و به همین دلیل بشر را مورد ظلم و جنایات قرار می‌دهند.

حجت‌الاسلام محبی با اشاره به جنایات رژیم بعثی عراق که به دستور صدام چه در جنگ تحمیلی علیه ما و چه در حق ملت کشورش صورت می‌‎گرفت، گفت: وقتی که عامل بازدارنده‌ای از سوی قوانین بین‌المللی وجود نداشته باشد و مدعیان رعایت حقوق شهروندی کشور‌های جنایت کار را حمایت کنند، هیچ‌گاه عدالت برقرار نخواهد شد.

وی با اشاره به ادعای کشور‌های حافظ حقوق بشری گفت: در بسیاری از کشور‌ها که داعیه‌دار رعایت قوانین حقوق بشری هستند جرم و جنایات به‌طور قابل توجهی در حال رخ دادن است؛ اما چرا بازتاب این جنایات در رسانه‌ها بسیار کم رنگ است؟ همین موضوع نشان می‌دهد که آن‌ها بر تمام جنایات و جرم‌های خود سرپوش گذاشته‌اند.

مدیر کل اداره مطالعات مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به دستاورد‌های انقلاب اسلامی، دستاورد حقوقی و رسیدگی به جرائم را از بارزترین آنهاست دانست و تصریح کرد: ما در اجرای قانون حتی نسبت به بسیاری از کشور‌های اروپایی پیشگام هستیم و در اجرای دقیق و صحیح قوانین رعایت حقوق بشری مصمم هستیم.

حجت‌الاسلام محبی با بیان این‌که مردم نسبت به حق و حقوق شهروندی خود آگاهی کامل ندارند، گفت: رسانه‌ها نقش مهمی در شناساندن قوانین حقوق شهروندی به عموم مردم دارند که باید در این خصوص رسانه‌ها و به ویژه سازمان صداوسیما بیش از گذشته اقدام کند.

حجت‌الاسلام محبی با تاکید بر این‌که در رژیم طاغوت قوانین حقوق شهروندی از نظام غرب الگو برداری می‌شد و این قوانین به خوبی رعایت نمی‌شد، گفت: در زمان قبل از انقلاب ملاک و معیار برای بازداشت افراد مشخص نبود و در این زمینه سلیقه‌ای عمل می‌شد؛ لذا یکی از دستاورد‌های حقوقی و قضایی انقلاب که در نظام جمهوری اسلامی به درستی به آن عمل می‌شود این است که برای بازداشت افراد خطاکار اسناد و مدارک محکمه پسند مورد نیاز است.

وی ادامه داد: در زمان طاغوت وقتی که احساس می‌کردند فردی خطایی مرتکب شده و حضورش در جامعه به صلاح نیست آن را بازداشت و در مواقعی تا ابد در زندان آن را نگه می‌داشتند که این بزرگترین نقض حقوق بشری بود.

حجت‌الاسلام محبی گفت: برخی کشور‌های اروپایی نسبت به اجرای قوانین در جمهوری اسلامی موضع‌گیری نا صحیح دارند، به عنوان مثال آن‌ها می‌گویند که چرا اجرای قانون جرائم در ایران از پارلمان ایران نمی‌گذرد. ما برای اجرای قوانین جرائم به فقه و آیاتی که در قرآن آمده رجوع می‌کنیم. به عنوان مثال وقتی که در قرآن سزای کسی که قتل عمد مرتکب شده قصاص است چه لزومی دارد که قوانین شرعی را کنار بگذاریم و برای اجرای حکم این جرم از مجلس و سایر نهاد‌ها حکم بگیریم.

مدیر کل اداره مطالعات مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، کشورمان را آزادترین کشور اسلامی عنوان کرد و خاطرنشان کرد: آزادی‌هایی همچون آزادی مذهبی، آزادی‌های اقلیت‌ها، آزادی بیان، آزادی انتقاد، آزادی عقیده و اندیشه از موارد مهمی است که وجود آزادی در کشورمان را به اثبات می رساند.

حجت‌الاسلام محبی با بیان این‌که ظهور انقلاب، ملت ما را از استبداد شاهنشاهی نجات داد، یادآور شد: یکی از نکات دیگری که نشان می‌دهد بعد از سرنگونی رژیم طاغوت، آزادی حقوق بشری و شهروندی در کشور به خوبی نهادینه شده است، اظهارنظرهای مردم در اماکن عمومی نسبت به ارکان، ساختار و شخصیت های نظام است که این مسئله در زمان پهلوی به هیچ عنوان وجود نداشت.

وی با توجه به این‌که رسیدگی به وضعیت دانش آموزان کم‌بضاعت یکی دیگر از نشانه‌های رعایت حقوق شهروندی در جمهوری اسلامی است، تصریح کرد: علاوه بر رسیدگی به امورات معیشتی و فراهم کردن امکانات رفاهی برای کسب علم دانش آموزان، امروز بیش از 300 هزار دانش آموز خارجی در مدارس ایران به طور رایگان تحصیل می‌کنند.

حجت‌الاسلام محبی با اشاره به این‌که در زمان طاغوت اجرای قانون جرائم الگو گرفته از کشورهای غربی بود، گفت: قبل از انقلاب وقتی که مجرمی را می‌گرفتند که مرتکب زنا شده بود بلافاصله آن را سنگ‌سار می‌کردند، در حالی‌که برای اجرای این حکم شرایطی خاص وجود دارد، باید خود شخص خطاکار چهار بار اعتراف کند و چهار نفر اقدام او را با جزئیات دیده باشند و شهادت دهند. امروز در نظام جمهوری اسلامی کاهش چنین مجازات‌هایی به این دلیل است که در اجرای قوانین جرائم طبق دستورات دینی عمل می‌کنیم.

انتهای پیام/151

نظر شما