شناسهٔ خبر: 26841868 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

علامت‌گذاری 468 کیلومتر از مرزهای مشترک قرقرقیزستان و تاجیکستان

معاون رئیس کمیته دولتی مدیریت زمین تاجیکستان از ادامه نشست‌های مقامات این کشور و قرقیزستان برای علامت‌گذاری 468 کیلومتر مرزهای مشترک خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، معاون رئیس کمیته دولتی مدیریت زمین تاجیکستان از ادامه نشست‌های مقامات این کشور و قرقیزستان برای علامت گذاری 468 کیلومتر مرزهای مشترک خبر داد.

«عزیزماماد کریم زاده» در یک نشست مطبوعاتی اظهار داشت: در مذاکرات بین مقامات دولتی قرقیزستان و تاجیکستان درباره علامت گذاری مرزهای مشترک دستاوردهای معینی حاصل شده و گفت‌وگوها همچنان ادامه دارد.

وی گفت: در نیمه اول سال 2018 طرفین 2 دیدار رسمی را برگزاری کردند و توافقات صورت گرفته به نهادهای دولتی برای بررسی بیشتر انتقال داده شد.

وی تصریح کرد: طول مرزهای مشترک قرقیزستان و تاجیکستان حدود 987 کیلومتر است و تقریبا نصف آن تعیین شده که در حال حاضر اسناد مرتبط درباره 519 کیلومتر به امضا رسیده است.

همچنین در چارچوب نشست سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای در شهر «سینگدئو» این مسئله مورد توجه «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان و «سارانبای جین بیک اف» رئیس جمهور قرقیزستان قرار گرفت که طرفین از لزوم تسریع پروسه عادی سازی وضعیت در مرزها تأکید کردند.

در مناطق علامتگذاری نشده در مرزهای 2 کشور مذکور درگیری‌های مختلف بر اساس مسائل تقسیم آب و دیگر منابع طبیعی بین ساکنان آن مناطق پیوسته صورت می‌گیرد به عنوان مثال در تاریخ چهارم ژوئن سال 2018 درگیری مرزبانان قرقیز و تاجیک رخ داد.

انتهای پیام/ح

نظر شما