شناسهٔ خبر: 26837733 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

نمایش قدرت پوتین پس از هلسینکی

در حالی که شرایط داخلی در ایالات متحده پس از دیدار میان ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه و دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا بسیار آشفته شده است و موج شدیدی از انتقادها را روانه دونالد ترامپ کرده است، اما حالا تنها پس از گذشت چند روز از این دیدار، روسیه طیف جدیدی از تسلیحات نظامی استراتژیک جدید خود را رونمایی و مورد آزمایش قرار داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، آسوشیتدپرس روز پنجشنبه گزارش داد که روسیه سلاح‌هایی را از جمله سلاح‌های لیزری تا موشک‌های کروز با قابلیت حمل بمب هسته‌ای مورد آزمایش قرار داده است. طبق گزارش‌ها موشک کروز جدید روسیه دامنه‌ای نامحدود از برد را در بر می‌گیرد. طبق بیانیه‌ای که وزارت دفاع روسیه منتشر کرده نام این موشک کروز Burevestnik است و آن را مورد آزمایش قرار داده و آماده بهره‌برداری است.

بر اساس گزارش خبرگزاری روسی تاس، برنامه‌های تست این موشک کامل شده است و نتایج آزمایش کاملا مثبت بوده است که می‌تواند در کنار مجموعه موشک‌های بالستیک SARMAT قرار گیرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس همچنین در گزارش خود عنوان کرده است که مقام‌های نظامی روسیه عنوان کردند که کشور در حال آزمایش سلاح‌های لیزری پرتوان است. همچنین گفته می‌شود روسیه تمریناتی را به صورتی آزمایشی با زیردریایی‌های بدون سرنشین انجام داده است که Poseidon نام دارد و قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را داراست.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که دوشنبه هفته گذشته نشست دوجانبه میان رهبران امریکا و روسیه برگزار شد و عملا هیچ توافقی میان طرفین در خصوص سلاح‌های استراتژیک صورت نگرفت. از طرفی وزارت دفاع روسیه در حالی از این سلاح‌های استراتژیک رونمایی کرده است که امریکا اکنون درگیر آن است که آیا روسیه در انتخابات سال ٢٠١٦ دخالت داشته است یا خیر و اینکه آیا ترامپ، پوتین را مسوول این موضوع می‌داند یا نه.

در مجموع ویدیوهایی که خبرگزاری تاس روسیه در یوتیوب منتشر کرده، نشان می‌دهد که مسکو به پنج اسلحه پیشرفته دست پیدا کرده که در حال نهایی کردن و بهره‌برداری از آنها است که طیف وسیعی از سلاح‌هایی را دربرمی‌گیرد که هنوز مشخص نیست امریکا آنها را در اختیار داشته باشد یا خیر. رییس‌جمهوری روسیه چندی پیش اعلام کرده بود که گام‌های بسیار خوبی توسط ارتش در ساخت سلاح برداشته شده است و پیشرفت‌های تکنولوژیک آن نیز در میان بهترین‌ها در جهان است. این سخنان رییس‌جمهوری روسیه در ماه مارس بیان شد اما مقام‌های امریکایی در آن دوران تلاش کردند اظهارات رییس‌جمهوری روسیه را زیر سوال ببرند و عنوان کردند که این سلاح‌ها در مرحله عملیاتی شدن قرار ندارد، اما روز پنجشنبه وزارت دفاع نشان داد که به ادعاهای چند ماه پیش ولادیمیر پوتین تا حد زیادی جامه عمل پوشیده است.

موشک کروز Burevestnik | آن‌گونه که وزارت دفاع روسیه اعلام کرده این سلاح به وسیله یک موتور هسته‌ای کوچک طراحی شده است و توانایی حمل یک کلاهک هسته‌ای را خواهد داشت و عملا هر نقطه‌ای را که بخواهد می‌تواند هدف قرار دهد و برای همه سیستم‌های دفاع هوایی و موشکی غیرقابل رهگیری است. آنگونه که تاس گزارش داده است آزمایش پروازی این موشک با سیستم پرتابی جدید به زودی انجام می‌شود و فرآیند تولید و مونتاژ نیز در حال اصلاح هستند.

سیستم موشکی هایپرسونیک AVANGARD| طبق گزارش‌ها این موشک در محدوده بین‌قاره‌ای قرار می‌گیرد که می‌تواند بیش از ١٥هزار مایل در ساعت حرکت کند و به زودی این موشک آماده بهره‌برداری و استفاده خواهد بود. این موشک با توان موتوری که در اختیار دارد هم می‌تواند در ارتفاع عمل کند یا اینکه به حدی این موشک ارتفاع بگیرد که قابل رهگیری توسط سیستم‌های دفاع موشکی نباشد. طبق گزارش تولید انبوه کلاهک‌های این موشک آغاز شده است.

موشک بالستیک Sarmat| این موشک بالستیک توان حمل کلاهک هسته‌ای را خواهد داشت که می‌تواند پایگاه‌های دشمن را مورد هدف قرار دهد. این یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های موشک بالستیک روسیه به شمار می‌آید. هرچند به نظر نمی‌رسد که این موشک‌ها تا سال ٢٠٢١ به صورت کامل به بهره‌برداری برسد اما گفته می‌شود سیلوهای زیرزمینی و کانال‌ها و سایل آماده‌سازی پروازی این موشک در حال آماده‌سازی است و تمام این مراحل نیز موفقیت‌آمیز بوده است و کار برای آزمایش پروازی واقعی ادامه دارد. موشک‌های Sarmat بناست جایگزین نسل‌های گذشته موشک‌های بالستیک روسیه شود که از سال ١٩٨٨ راه‌اندازی شدند.

زیردریایی بدون سرنشین Poseidon| به گزارش تاس، این زیردریایی‌های بدون سرنشین قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را در اختیار دارد که می‌تواند به راحتی پایگاه‌های دشمن در محدوده خود را به‌راحتی مورد هدف قرار دهد، به خصوص ناوهای هواپیما بر که حمل‌کننده هواپیماهای جنگی هستند. به گزارش تاس این زیردریایی بدون سرنشین تا ١٠٠ درصد می‌تواند از آسیب‌های احتمالی دشمن در امان باشد. این زیردریایی‌های بدون سرنشین حرکت خود را از زیر دریایی‌های روسیه آغاز می‌کند و خود را به هدف می‌رساند.

موشک هایپرسونیک Kinzhal | گزارش‌ها حاکی از آن است که جنگنده‌های میگ ٣١-k و Tu-٢٢M٣ می‌توانند از این موشک جدید استفاده کنند. این موشک می‌تواند ٧٦٠٠ مایل در ساعت حرکت کند و این موشک با سوخت جامد فعالیت می‌کند و برد آن تا ٢هزار کیلومتر است. جنگنده‌های میگ از ماه دسامبر سال گذشته این موشک را مورد آزمایش قرار دادند.

نظر شما