شناسهٔ خبر: 26837178 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

استقبال از کالاهاي توليدي قم در کشورهاي اسلامي

صاحب‌خبر - به گزارش بامداد شنبه ايرنا، مذهب يکي از عوامل مهمي است که در مولفه هاي مختلف اقتصادي تاثير مي گذارد و مي تواند موجب گرايش مردم به استفاده از يک کالا و يا استفاده نکردن از آن شود؛ نمونه روشن اين مطلب را مي توان در اعلام حلال و يا حرام بودن برخي کالاها از سوي شريعت، مشاهده کرد. رعايت انصاف در فرآيند توليد و توزيع کالا، يکي ديگر از مولفه هايي است که گرايش هاي مذهبي مي تواند در آن تاثير به سزايي داشته باشد. استان قم از گذشته هاي دور به عنوان مهد دينداري و پايگاه مذهب تشيع شناخته شده است و به همين دليل مسلمانان جهان، نگاه خاصي به اين شهر و آنچه با نام آن معرفي مي شود، دارند. بنابرآنچه گفته شد، مسلمانان جهان به کالاي توليد شده در استان قم با چشم ديگري نگاه مي کنند و از آن انتظار بالاترين حد کيفيت را دارند. گرايش مسلمانان به استفاده از کالاهاي توليدي قم، نشان مي دهد، مذهب خود مي تواند به عنوان يک نماد مهم تجاري در اعتماد سازي ميان عرضه کنندگان و مصرف کنندگان کالا در بازارهاي بين المللي، نقش ايفا کند. بنابراين فعالان اقتصادي استان با شناخت اين ظرفيت و تلاش براي پويايي هرچه بيشتر آن، نبايد اجازه دهند برخي سواستفاده ها، کالاي توليد شده در قم را در چشم مشتريان بين المللي، بي اعتبار سازد که اين مطلب آسيب جدي به هويت کالاي ايراني در بازارهاي جهاني، وارد مي کند. در همين رابطه معاون هماهنگي امور زائران استانداري قم، گفت: تجربه برگزاري نمايشگاه هاي بين المللي نشان داده است، کالاهاي توليدي قم به دليل موقعيت مذهبي اين شهر مورد استقبال مسلمانان جهان قرار مي گيرد که بايد از اين ظرفيت به نحو احسن استفاده کرد. يونس عالي پور افزود: کالاهاي توليد شده در واحدهاي صنعتي قم در نگاه مصرف کنندگان مسلمان به عنوان نماد شناخته مي شود، بنابراين کيفيت اين کالاها بايد در بالاترين سطح ممکن باشد. وي بيان کرد: کاسب، بازاري و فعال اقتصادي که در قم فعاليت مي کند بايد خود ناظر کيفيت اجناسي که توليد و عرضه مي کند باشد، چراکه اين شهر، متعلق به اهل بيت (ع) است و مسلمانان با ديد معنوي به آن نگاه مي کنند و توقع ارائه جنس نامرغوب از فروشندگان اين شهر را ندارند. وي ادامه داد: يکي از بهترين راهکارها براي افزايش اعتماد مشتريان جهاني به کالاهاي توليد شده در قم، اجراي فرآيند کامل توليد اين محصولات در نمايشگاه هاي بين المللي و مقابل ديدگان مشتريان است. عالي پور گفت: براي حضور موفق کالاهاي استان در بازارهاي بين المللي بايد ذائقه مردم منطقه هدف را به خوبي بشناسيم و در اين زمينه کشورهاي اسلامي به دليل علايق مشترک ديني، موقعيت ممتازي براي عرضه محصولات توليدي قم دارند. وي بيان کرد: برگزاري جلسات هم انديشي ميان فعالان اقتصادي استان، قبل از حضور در نمايشگاه هاي بين المللي فرصت تبادل نظر و ارائه راهکارهاي فروش بهتر را فراهم مي آورد و در همين راستا تمهيدات لازم براي افزايش سطح ارتباط تجار و توليدکنندگان بايکديگر انديشيده شده است. وي ادامه داد: استفاده عملي از ظرفيت دانشجويان رشته مديريت بازرگاني تحصيل کرده در قم براي شناخت بازار کشورهاي هدف و ارائه راهکارهاي حضور موفق کالاهاي استان در آن، از جمله برنامه هايي است که قبل از برپايي نمايشگاه بين المللي دنبال مي شود. عالي پور همچنين با اشاره به لزوم برگزاري برنامه هاي جانبي در محيط نمايشگاه ها، بيان کرد: نمايشگاه هاي اقتصادي معرفي محصولات توليدي قم بايد فرصت انجام فعاليت هاي فرهنگي را نيز فراهم کند و در اين زمينه هنرمندان قمي از توانايي هاي خوبي براي حضور در نمايشگاه بين المللي و اجراي برنامه هاي فرهنگي متنوع برخوردار هستند. ** قم در بازار کشورهاي اسلامي حضور جدي دارد مديرکل گمرکات استان قم نيز در رابطه با وضعيت صادارت کالاهاي ساخت قم به بازارهاي جهاني، گفت: درسالجاري شاهد حضور جدي قم در بازارهاي کشورهاي اسلامي از جمله عراق، افغانستان، پاکستان و عمان هستيم. محمد خليلي افزود: طي ماه هاي فروردين و ارديبهشت سال جاري، انواع کالاهاي توليد شده در قم به ارزش 34 ميليون دلار به کشورهاي هدف، صادر شد که اين ميزان به نسبت مدت مشابه سال قبل، 29 درصد رشد داشته است. وي بيان کرد: همچنين در اين مدت ميزان اظهار نامه هاي گمرکي استان با ثبت 711 فقره، نسبت به سال قبل، 12 درصد رشد داشته که بيانگر توسعه فعاليت هاي صادراتي استان به کشورهاي اسلامي است. وي ادامه داد: همچنين براي آسان شدن فرآيند جابه جايي کالاهاي ساخت قم در گمرکات، ميزان متوسط توقف خودروهاي حمل کالا در گمرکات استان به سه و نيم ساعت رسيده است و براي بيش از 70 درصد کالاها، بررسي ها از طريق اظهار نامه متقاضي و بدون مراجعه به گمرکات انجام مي گيرد. خليلي گفت: از هر 100 خودرو متقاضي انجام فرآيند نقل و انتقال کالا در گمرکات، به طور ميانگين تنها 25 خودرو جهت بررسي هاي قانوني به گمرکات استان وارد مي شود و بقيه خودروها به منظور تسريع در فرآيند صادارت کالاهاي داخلي به مرزهاي خروجي راهنمايي مي شود. ** صادرات استان 20 درصد افزايش مي يابد همچنين رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم پيرامون اين موضوع گفت: ميزان صادرات دوماهه سال جاري نسبت به سال قبل، هم از نظر حجم و هم از نظر ارزش مالي رشد دارد و بر اساس هدفگذاري هاي صورت گرفته ميزان صادارت استان بايد 20 درصد نسبت به سال قبل افزايش داشته باشد. محمود سيجاني، افزود: ميزان صادرات قم در سال گذشته تنها از طريق گمرکات استان 210 ميليون دلار بوده است که اين رقم با احتساب کالاهايي که در قم توليد اما از گمرکات ساير استان هاي کشور، صادر شدند و يا حجم صادرات آنها در سامانه هاي گمرکي به ثبت نرسيده است در حدود 400 ميليون دلار برآورد مي شود. وي همچنين با اشاره به کمک هاي دولت براي ايجاد نمايشگاه هاي کالاي ايراني در بازار کشورهاي اسلامي و هدف صادراتي گفت: براي اين منظور در زمينه ساخت نمايشگاه 50 درصد و در زمينه برگزاري نمايشگاه هاي صادراتي در اين کشورها 30 درصد کل هزينه ها از سوي حمايت هاي دولتي تامين مي شود. وي بيان کرد: مشوق هاي درنظر گرفته شده براي توسعه صادرات کالاهاي توليد شده تنها در اين زمينه هزينه خواهد شد و صادرکنندگان مي توانند از جوايز و مشوق هاي صادراتي درنظر گرفته شده براي حضور جدي در بازار کشورهاي اسلامي استفاده کنند. سيجاني بيان کرد: کشورهاي اسلامي همچون عراق، افغانستان، امارات، پاکستان، ترکيه و ازبکستان عمده کشورهاي هدف صادراتي کالاي هاي توليد شده در استان قم هستند. 2 هزار و 394 واحد صنعتي کوچک، متوسط و بزرگ در استان قم وجود دارد که از اين تعداد 2 هزار و 256 واحد مربوط به صنايع کوچک، 75 واحد مربوط به صنايع متوسط و 63 واحد مربوط به صنايع بزرگ است؛ همچنين بيش از 53 هزار تن در واحدهاي صنعتي استان فعاليت مي کنند. قم داراي هفت شهرک صنعتي شکوهيه، الغدير، چاپ و نشر، سلفچگان، محمود آباد، ثامن الائمه (ع) - قنوات - و فناوري اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحيه صنعتي خورآباد، دستجرد، سيرو و طغرود است. شبد**7405/ 6133/1379 انتهاي پيام /*

نظر شما