شناسهٔ خبر: 26835381 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

قانون حمایت از حقوق معلولان

مسئولان بهزیستی و وزارت بهداشت تصویب قانون حمایت از معلولان را اتفاقی بزرگ دانستند که دارای ضمانت های مناسب اجرایی است.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
دکتر محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی در برنامه نبض پزشکی شبکه خبر با اشاره به سیر تصویب طرح حمایت از معلولان در سال 83 تا تصویب قانون جدید در اسفند 96 گفت: در این قانون ضمانت های اجرایی خوبی پیش بینی شده است. قانون حمایت از حقوق معلولان
 
رئیس سازمان بهزیستی با تعریف معلولیت و طبقه بندی معلولان گفت: حدود 1 میلیون 350 هزار معلول در سامانه بهزیستی ثبت شده است که از این تعداد 14 درصد ناشنوا یا کم شنوا هستند، 10 درصد نابینا یا کم بینا هستند؛ 42 درصد معلولیت جسمی حرکتی دارند؛ 20 درصد معلول ذهنی و 5 یا 6 درصد هم معلول روانی اند.
 
محسنی بندپی افزود: با تصویب قانون جدید، سازمان بهزیستی فرصت 6 ماهه ای برای تدوین آیین نامه اجرایی آن دارد که انشاءالله تا پایان مرداد این مهم انجام می گیرد.
 
مسئول بهزیستی با اشاره به حمایت های مختلف از معلولان و خانواده های آنها گفت: به خانواده هایی که معلول دارند و در خانه از او نگهداری می کنند متناسب با شرایط معلول کمک مالی می شود و از معافیت های مالیاتی و یا کاهش ساعات کار برخور دار می شوند.
 
محسنی بند پی با اشاره به حمایت های بیمه ای از معلولان گفت: باید خدمات توانبخشی در تعهدات بیمه پایه دیده و منابع مالی آن مشخص شود تا معلولان بتوانند از آن برخوردار شوند و با تعریف ردیف در بودجه وزارت رفاه و تامین اجتماعی این مشکل حل خواهد شد.
 
دکتر جغتایی مشاور وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی هم گفت: موضوع بیمه های توانبخشی از مهمترین جنبه های قانون حمایت از معلولان است که لازم است نحوه تامین اعتبارش مشخص شود. 
 
مشاور وزیر بهداشت با اشاره به دیده شدن نیازهای بهداشتی، درمانی و توانبخشی و نیز حمایت های اجتماعی از معلولان در قانون گفت: جنبه های تنبیهی و تشویقی در قانون مصوب دیده شده است.
 
آقای مختار سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در ادامه برنامه، قانون جدید را داری ضمانت اجرا دانست و گفت: همه دستگاه های مرتبط باید این قانون را اجرا کنند و سازمان بهزیستی و مجلس بر حسن اجرای آن نظارت خواهند داشت.
 

نظر شما