شناسهٔ خبر: 26827972 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

افت شدید تولید ناخالص داخلی کره شمالی در سال ۲۰۱۷

R1036247/P36447/S8,87/CT10

بانک مرکزی کره جنوبی از کاهش شدید رشد تولید ناخالص داخلی کره شمالی در سال ۲۰۱۷ میلادی خبر داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، بانک مرکزی کره جنوبی در تازه ترین گزارش خود اعلام کرده است که اقتصاد کره شمالی در سال 2017 میلادی با شدیدترین کاهش رشد در دو دهه اخیر روبرو شده است.

بر اساس این گزارش کاهش شدید رشد اقتصادی کره شمالی نشانگر تاثیر منفی تحریم های بین المللی علیه این کشور است که با هدف متوقف کردن برنامه های هسته ای و موشکی اعمال شده است.

بانک مرکزی کره جنوبی افزود: تولید ناخالص داخلی کره شمالی سال گذشته 3.5 درصد افت داشته است که این بیشترین کاهش تولید ناخالص داخلی کره شمالی از سال 1997 میلادی به شمار می رود که این رقم با افت 6.5 درصدی روبرو شده بود.

این گزارش افزود: تولیدات صنعتی کره شمالی که یک سوم کل تولید اقتصادی کشور را تشکیل می دهد طی سال گذشته 8.5 درصد کاهش داشته و شدیدترین افت را از سال 1997 میلادی تجربه کرده است.

محدودیت شدید صادرات نفت و سایر منابع انرژی به کره شمالی تاثیر زیادی بر افت تولیدات صنعتی داشته است. تولیدات کشاورزی، صنایع ساختمانی نیز به ترتیب با افت 1.3 و 4.4 درصدی در این مدت روبرو شده است.

این در شرایطی است که کیم جونگ اون رهبر کره شمالی وعده داده است تا تمرکز خود را از توسعه زرادخانه اتمی به سوی توسعه اقتصادی تغییر دهد.

رهبر کره شمالی در دیدار تاریخی خود با رئیس جمهور آمریکا در سنگاپور متعهد شده است تا در راستای خلع سلاح اتمی همکاری کند.

چین بزرگترین شریک تجاری کره شمالی نیز از شش ماه دوم 2017 میلادی اعمال تحریم های شورای امنیت سازمان ملل را تشدید کرده و این مساله به ضرر بخش صنعتی کره شمالی بوده است.

بانک مرکزی کره جنوبی افزود: درآمد سرانه ملی کره شمالی به 1.46 میلیون وون معادل 1283 دلار رسیده است که این رقم معادل 4.4 درصد درآمد ملی کره جنوبی است. صادرات کره شمالی در سال 2017 میلادی با کاهش 37.2 درصدی روبرو شده است که این بیشترین کاهش از سال 1998 میلادی به شمار می رود.

انتهای پیام/

نظر شما