شناسهٔ خبر: 26827679 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

راهپیمایی بازگشت راهی بدون برگشت

غزه-ایرنا-هفدهمین هفته از راهپیمایی های بزرگ بازگشت امروز (جمعه) در حالی برگزار می شود که حملات بی نتیجه اخیر رژیم صهیونیستی به غزه، این راهپیمایی را بیش از هر زمان دیگر در کانون توجه قرار داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، راهپیمایی های بازگشت که از فروردین ماه امسال به طور مداوم در مرزهای غزه با فلسطین اشغالی برگزار می شود، یکی از حرکت های اعتراضی مستمر فلسطینیان در سال های اخیر بوده است.
در ابتدای این هفته بود که رژیم صهیونیستی حملات هوایی گسترده ای را علیه غزه صورت داد. حملاتی که به گفته مقام های این رژیم، گسترده ترین در نوع خود از زمان جنگ سال 2014 علیه باریکه غزه بود.
بسیاری از ناظران این حملات را با هدف بازداشتن فلسطینیان از ادامه حضور در راهپیمایی های بازگشت دانستند. هرچند که بعد از دو روز با برقراری آتش بس بدون تغییری همه چیز به روزهای قبل از آن بازگشت.
فلسطینیان حاضر به پذیرش تعهد به پرواز درنیامدن بادبادک های آتش زا نشده اند و همچنان این ابزار ساده اما تاثیرگذار، مشکل امنیتی برای رژیم صهیونیستی خواهد بود.
همزمان با افزایش رفت و آمد مقام های رژیم صهیونیستی برای دلجویی از شهرک نشینان صهیونیست و تهدید فلسطینیان در غزه، مردم این باریکه عزمشان را برای ادامه‌ راهپیمایی ها و پرواز بادبادک های آتش زا بیشتر کرده اند.
در پی افزایش خشم شهرک نشینان صهیونیست و موج انتقادها به ویژه از نخست وزیر و وزیر جنگ دولت جعلی اسرائیل، مقام های اشغالگر طی روزهای گذشته، بازدید از شهرک های اطراف نوار غزه را افزایش داده اند.
این دیدارها خالی از تهدید نوار غزه و راهپیمایی های مسالمت آمیز «بازگشت» نبود، کاری که پس از تلاش همیشگی جهت تسلیم کردن مردم این باریکه و سوق دادنشان به سمت سازش با محاصره گر و تجاوزکار، در پیش گرفته شده است.
این تلاش های مذبوحانه حتی در فریب یا همراه کردن رسانه های صهیونیستی هم ناکام بود. روزنامه «معاریو» رژیم صهیونیستی نوشت: حضور نتانیاهو و لیبرمن کنار سربازان تیپ 162 در خلال آموزش هایی که گفته می شد برای تسخیر غزه است، فقط یک مانور بوده و برای این انجام شده که رسانه های محلی را به این جمع بندی برساند که رهبران آنها برای بازگرداندن آرامش به شهرک های اطراف غزه در تلاشند.
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، در حاشیه یکی از بازدیدهایش از این تیپ نظامی گفته بود: ارتش، می داند که باید چه کاری را چگونه و در چه زمانی انجام دهد. این ماییم که قواعد بازی را مشخص می کنیم نه طرف مقابل.
اما یاوه گویی و پوچ بودن این سخنان به ویژه برای شهرک نشینان صهیونیست اطراف غزه آشکار شده و طی هفته های اخیر صدای انتقاد آنها بلند شده است.
از سوی دیگر، رسانه های صهیونیستی بنابر سیاست اتخاذ شده از طرف تل آویو به سرعت گزارش هایی را منتشر کردند که مدعی است فشارها و تدابیر اسرائیل در اجبار حماس برای جلوگیری از پرواز بادبادک های آتش زا موفق بوده است.
روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارنوت» از قول «زاحی هنگبی» عضو کابینه امنیتی این رژیم موسوم نوشت که ادامه پرواز بادبادک ها و بالونهای آتش زا دلیلی برای هدف قرارگرفتن حماس در غزه است.
وی ادامه داد که با وجود اینکه ما نمی دانیم بسته بودن گذرگاه «کرم ابوسالم» بر این روند تاثیرگذار خواهد بود یا نه، اما نمی توانیم دست بسته بایستیم و کاری نکنیم تا پرواز بادبادک‌ها به پایان برسد.
شبکه دو تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد: میانجیگران منطقه‌ای و بین المللی تلاش کردند تا با وساطت نزد حماس، کاری کنند تا بادبادک های آتش زا به سوی مزارع و خانه های شهروندان اسرائیلی ساکن اطراف غزه نرود و در عوض اسرائیل نیز به بمباران ها پایان دهد، اما همه تلاش ها بی نتیجه ماند.
در حالی که از سوی حماس بیانیه یا اظهارنظری در این مورد صادر نشد، اما شبکه دو رژیم صهیونیستی افزود: حماس در پاسخ به میانجی گری ها اعلام کرد، آنهایی که این بادبادک ها را پرواز می دهند، مردم فلسطین هستند و ما نمی‌توانیم به آنها حکم کنیم.

**راهپیمایی های بازگشت، راه دفاع در برابر معامله قرن
«حسن خریشه» نایب رئیس مجلس قانونگذاری فلسطین در گفت‌وگو با ایرنا، خاطرنشان کرد که وحدت مردم فلسطین و پایبندی آنان به سرزمین شان، در راهپیمایی های بازگشت غزه نمایان شد؛ حرکتی که به چند منطقه دیگر از فلسطین هم کشیده شد و ساکنان کرانه باختری در همبستگی با اهالی غزه دست به این راهپیمایی ها زدند.
خریشه با معرفی راهپیمایی های بازگشت به یک نمونه مهم و موفق مبارزاتی، خواستار گسترش و ادامه آن شد.
وی همچنین خواستار سرمایه گذاری هر چه بیشتر روی این گزینه شد تا پیام ملت مظلوم و مستضعف فلسطین به گوش همه جهانیان برسد.
نایب رئیس مجلس قانونگذاری فلسطین تاکید کرد که این راهپیمایی ها متوقف نشده و از انبوه حضور مردمی در آن کاسته نخواهد شد، چرا که هدف اصلی آن محافظت از حقوق مشروع و قانونی فلسطینی ها و ایستادگی در برابر طرح های سازش و طرح هایی است که مانند «معامله قرن» به دنبال نابود کردن مسأله فلسطین هستند.

** پرواز دوباره بادبادک ها؛ چالش نتانیاهو و لیبرمن
اما با وجود تهدیدهای صهیونیست ها و پس از حملات اخیر موشکی و بمباران غزه، جوانان فلسطینی باری دیگر ده ها بادبادک و بالون آتش زا را به سوی سرزمین های اشغالی اطراف غزه روانه کردند.
آنها اعلام کردند در پاسخ به یاوه گویی های نتانیاهو و لیبرمن ما این کار را دوباره از سرگرفتیم تا پیامی به نخست وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بدهیم؛ پیامی مبنی بر اینکه هرچه محاصره را تنگ تر کنید، تعداد آتش سوزی ها در شهرک های صهیونیستی بیشتر خواهد شد و بادبادک های ما به فاصله های دورتر و دورتر خواهد رسید.
خاورم**2054**1586

نظر شما