شناسهٔ خبر: 26826359 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: رادیو گفتگو | لینک خبر

یک پژوهشگر حکمت هنر گفت:

هنر ظن مبهم و رمزآلود است

دکتر محمدحسین فرج نژاد اظهار داشت: بسیاری از فیلم های هالیوودی در کنار روایت اصلی خود به طور غیر مستقیم و در زیرمتن اندیشه های زاظن را برای مخاطب تبیین می کنند.

صاحب‌خبر -

برنامه شعبده شوم با موضوع بررسی معنویت ‌های نوظهور و کاذب فرقه‌ های بودیسم، با حضور دکتر محمدحسین فرج نژاد (پژوهشگر حکمت هنر ادیان) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه دکتر محمدحسین فرج نژاد با اشاره به مبدا ورود زاظن به ایران، گفت: عمل و واژه زاظن برای اولین بار از طریق سینما وارد کشور شده است.

وی افزود: سینمای غرب در دهه 1970 با شکل گیری جنش عصر نوین، موضوع زاظن را به طور ویژه مورد توجه قرار داد.

این پژوهشگر حکمت هنر همچنین در ادامه اضافه کرد: خطاطی، نقاشی، گل آرایی، هنرهای رزمی و شیوه نوشیدن چای از جمله مهم ترین موضوعاتی هستند که با اندیشه های فرقه ظن در ژاپن پیوند خورده اند.

وی با اشاره به جنش عصر نوین در سینمای هالیوود، اظهار داشت: بسیاری از فیلم های هالیوودی در کنار روایت اصلی خود به طور غیر مستقیم و در زیرمتن اندیشه های زاظن را برای مخاطب تبیین می کنند.

دکتر محمدحسین فرج نژاد با اشاره به این که هنر ظن رمزآلود است، عنوان کرد: وجود ابهام و بی مثل بودن در هنر ظن می تواند توجه قشر بسیار زیادی از مخاطبان سینما را به این فرقه جلب کند.

وی با اشاره به مکاتب کهن دنیای شرق، اظهار داشت: یوگا، ظن و تائو از جمله مهم ترین مکاتب کهن شرق آسیا هستند.

این پژوهشگر حکمت هنر با اشاره به نظر سوزوکی در خصوص ظن، عنوان کرد: سوسوکی زندگی روزمره انسان ها را ظن می داند؛ چرا که تجربه آرامش، اعتماد به نفس انسان بر اساس اعتقاد او از ظن نشات گرفته است.

وی با بیان این که سوزوکی بزرگترین مروج ظن در دنیای غرب بود، اظهار داشت: بر اساس نظر سوزوکی یوگا و تائو در اصل و حقیقت ارتباط بسیار نزدیکی را با ظن دارند.

دکتر محمدحسین فرج نژاد همچنین در ادامه اضافه کرد: در حالت کلی تمامی اعمال عرفانی که تفکرات شبه وحدت وجودی شرقی را دارا بوده و در پی آرامش باشند بخشی از ظن یا یوگا به شمار می آیند.

فایل صوتی برنامه شعبده شوم از وبگاه رسمی شبکه رادیویی گفت و گو قابل دریافت است، همچنین متذکر می شود که این برنامه هر پنجشنبه و جمعه از ساعت 18 الی 19 از شبکه رادیویی گفت و گو پخش می شود.

نظر شما