شناسهٔ خبر: 26823203 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

توسعه فناوری اطلاعات فساد را کاهش می‌دهد مطالبات خوزستان بر حق است مسئولین باید ظاهر و باطنشان یکی باشد، پیشانی پینه‌بسته دیگر جواب نمی‌دهد

وزیر فناوری و ارتباطات در دومین روز سفر خود به استان خوزستان، صبح امروز پنج‌شنبه ۲۸ تیرماه، در جلسه اداری

صاحب‌خبر -

وزیر فناوری و ارتباطات در دومین روز سفر خود به استان خوزستان، صبح امروز پنج‌شنبه ۲۸ تیرماه، در جلسه اداری شهرستان باغملک، گفت: امروز ۶۷ درصد پوشش مساحتی روستاها در استان خوزستان ارتباط مناسب دارند و تنها ۳۳ درصد باقی مانده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان،  آذری جهرمی که به همراه شریعتی، استاندار خوزستان و خادمی، نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی، در این نشست شرکت کرده بود، عنوان کرد: خوزستان استانی است که همواره در صف اول ایستادگی و مقاومت برای جمهوری اسلامی بوده، چه در دوران جنگ تحمیلی چه پس از آن و چه در حوزه صنایع، هیچ‌گاه پشت کشور را خالی نکرده است. طبیعی است که خوزستان خودش را محق بداند و همه مسئولین وظیفه دارند که توجه ویژه‌ای به این استان  داشته باشند و این باید در عمل خودش را نشان بدهد.

وی ادامه داد:  از ابتدای شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی تاکنون اقدامات زیادی برای خوزستان صورت گرفته است هرچند با مشکلات عدیده‌ای هم مواجه بوده است، اما برخی از مشکلات طبیعی بوده، برخی دیگر محاسباتی که توسط دخالت‌هایی که در عرصه طبیعی شده و اشتباهات محاسباتی و مهندسی که در طراحی برخی از موضوعات صورت گرفته است، همچنین عدم استفاده از تکنولوژی‌های نوین و علم روز در بحث کشاورزی و شرایط زیست‌محیطی، استان را با مشکلاتی دست به گریبان کرده است. اگرچه نمی‌توان اقدامات زیادی که برای استان صورت گرفته است را نادیده گرفت ولی مردم انتظار بیشتر و بجایی دارند ما همه مدیون مردم خوزستان هستیم..

آذری جهرمی افزود: طی این چند ماه اخیر این سومین سفر من به استان خوزستان است. وزارت ارتباطات برای این استان از ابتدا نگاه ویژه‌ای باز کرده، یکی از مشکلات ما این است که مدیران، خوب اطلاع‌رسانی نمی‌کنند. مثلاً آخرین گزارشی که مدیرکل بحران استان خوزستان برای ما ارسال کرده‌ است مربوط به ۳ ماه پیش بوده که برخی مشکلات حل و برخی دیگر همچنان پابرجا می‌باشد. به‌طور مثال مشکل ارتباطی جاده باغ‌ملک به رامهرمز، مرتفع شده است. البته حوزه توسعه‌ای بخصوص در شمال خوزستان نیاز به توجه بیشتری دارد، هرچند اقدامات اساسی صورت گرفته اما با آن زیرساختی که مد نظر ماست هنوز فاصله دارد. با اعتباری که دولت برای توسعه روستاهای شمال استان خوزستان به مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان اختصاص داد، قرار بر این بود که مشکل ارتباطی ۲۹۵ روستا برطرف شود اما با توجه به تأخیر در ترخیص برخی از تجهیزات از گمرک، ۲۶۴ روستا را نهایی کردیم و بخش عمده‌ای از مشکلات پوشش جاده‌ای در مناطق صعب‌العبور استان مرتفع گردید. این کاری بود که پنج سال بر روی زمین مانده بود و اکنون ظرف چند ماه به سرانجام رسید.

وی ضمن اشاره به طرح‌ها و پروژه‌های قابل افتتاح مخابرات منطقه خوزستان در سفر خود، گفت: تأمین ارتباط روستاهای شمال استان خوزستان، نوسازی و توسعه سایت‌های همراه اول، ایجاد سایت‌های جدید همراه اول، نوسازی و توسعه سیستم‌های انتقال و دیتا، از جمله اقداماتی بود که انجام شده است. امروز ۶۷ درصد پوشش مساحتی روستاها در استان خوزستان ارتباط مناسب دارند و تنها ۳۳ درصد باقی مانده است. در واقع بیش از ۹۵ درصد پوشش جمعیتی مردم خوزستان دارای خدمات ارتباطی مناسب می‌باشند. ما خیلی علاقه‌مند به افتتاح نیستیم آنچه در اسفندماه ۹۵ وعده داده بودیم بخش اعظم آن انجام شده است. طبیعتاً هر کس به وظایف خود عمل کند مجموعه آبادتر خواهد شد.

آذری جهرمی تأکید نمود: کشور دچار مشکلات عدیده‌ای است اما وقتی‌که زبان به نقد شرایط موجود باز می‌کنیم باید توجه کنیم که چه جایگاه و چه شرایطی داریم. قبول داریم که در کشور تبعیض، فساد، مشکلات اقتصادی و ... هست اما در کنار این مشکلات، نباید توسعه‌ها و پیشرفت‌ها و جایگاه‌هایی که کشور به دست آورده است را نادیده گرفت. یکی از دلایل عمده‌ای که اکنون مردم ما ناراحت‌اند این نیست که عقب‌ماندگی وجود دارد، بلکه نقطه تمایز انتقادات مردم از درون، نسبت به حرف‌هایی است که برخی دشمنان از بیرون مطرح می‌کنند. مردم ما می‌گویند: ما باید در چه جایگاهی قرار بگیریم و اکنون کجاییم؟ و دشمن می‌گوید: شما عقب‌تر هستید. باید قدردان و شکرگزار خدمات صورت گرفته باشیم، اما دست از مطالبات به‌حق خود برنداریم و نقد سالم بکنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری ادامه داد: این کشور، کشور همه ماست اگر مشکلاتی وجود دارد باید برطرف شوند. هر روز در اخبار می‌شنویم که جمعی ناراحت هستند، جمعی معترض هستند و برخی از این‌ها تبدیل می‌شود به دعواهای سیاسی که مسائل اثبات نشده و غیرحقیقی نیز به آن اضافه می‌شود و ربطی به این جناح و آن جناح نیز ندارد. اشکال این است که فرایند درونی اجرایی ما در لایه‌های مختلف دچار مشکل است. این سیکل معیوب است و باید اصلاح شود و  جز حرکت به سمت فناوری و ارتباطات هیچ راهی ندارد.

وی بیان داشت: بخش مهمی از اصلاح فرایندها و شفافیت در دنیا که پیشگیری‌کننده از فساد است، مبتنی بر فناوری ارتباط است. امروزه در دنیا دولت هوشمند، دولت الکترونیک است که جاری می‌شود و جلوی مراجعات مردم به دستگاه‌ها را می‌گیرد و بخشی از فساد را حل می‌کند. امروزه شفافیت در نظام حاکمیتی و اجرای حاکمیت الکترونیک است. وقتی قانونی مصوب می‌شود عین آن اجرا می‌شود و استثنایی ندارد. اکنون بیش از ۱۳۰۰ مجوزی که در کشور وجود دارد، به اسم تخصیص ارز است که پرده‌ای از این موضوع را کنار زدیم و نمی‌دانیم زیر آنچه خبر است. مشکل کجاست؟ ساماندهی کسب‌وکارها و اقتصاد وظیفه حاکمیت است اما باید برای نظام این مجوزها شفافیت اعمال شود.

وزیر فناوری و ارتباطات در پایان اظهار کرد: مردم بنابر دیده‌های خود تصمیم می‌گیرند و به اعمال ما نگاه می‌کنند. تنها افشا کردن مفسد کافی نیست. باید با مفسد برخورد جدی شود رابطه خود را با مردم اصلاح کنیم نه‌تنها حرف بزنیم و در عمل، کار دیگر بکنیم. چراکه نتیجه آن، دلسردی و رخنه باز کردن برای دشمن است. برخی مسئولین در ظاهر با پیشانی پینه‌بسته و ذکر دائم بر لب، وقتی سخن می‌گویند مردم را توجه نمی‌کنند. چرا؟ چون ظاهر و باطنشان یکی نیست .مسئولین باید بت درون خود را بشکنند و به مردم تعظیم کنند و برای خواسته‌های آن‌ها تلاش خود را بکنند. ما از تحریم، استقبال نمی‌کنیم ولی اگر دشمن خباثت کرد، فرصت سازی می‌کنیم و در گامی بالاتر برای استقلال کشور تلاش می‌کنیم.  دشمن آرزوی خوار شدن ایران را به گور خواهد برد.

آذری جهرمی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه با توجه به عدم استقبال مردم از پیام‌رسان‌های داخلی، آیا امکان رفع فیلتر تلگرام وجود دارد؟ پاسخ داد: در مورد عدم اقبال عمومی به پیام‌رسان‌های داخلی، نسبت به وزن و شرایط آن‌ها، به‌صورت مطلق قبول ندارم. اعتماد به پیام‌رسان‌های داخلی و نصب آن‌ها در مراحل فعلی با توجه به توانمندی‌هایشان خوب بوده است. طبیعتاً نیاز به زمان دارد، هم در مورد اعتماد عمومی بایستی مقررات و قوانین و اقداماتی انجام شود که اعتماد مردم جلب شود، و هم به لحاظ فنی باید ظرفیت‌های خود را توسعه بدهند و هم ما به لحاظ زیرساختی  باید اقدامات بیشتری را انجام بدهیم. در رابطه با رفع فیلتر هم اظهارنظری ندارم چون ما فیلتر نکردیم دستگاه قضایی باید پاسخگو باشند.

 

انتهای پیام

نظر شما