شناسهٔ خبر: 26821982 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

همایش کاهش جمعیت کیفری در خوی

همایش کاهش جمعیت کیفری حوزه های قضایی شمال آذربایجان غربی در خوی برگزار شد .

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز آذربایجان غربی ؛ در این همایش فعالان حوزه قضایی ، قضات و روسای زندانهای شمال استان درمورد راهکارهای لازم برای کاهش جمعیت کیفری زندانها بحث و تبادل نظر کردند .

رئیس کل دادگستری استان هدف از برگزاری این همایش را آشنایی قضات با مجازاتهای جایگزین حبس دانست و گفت : براساس قانون مجازات اسلامی اصلاحی سال 92 در جرایم غیر مهم از جمله جرایم درجه 7 و 8 قضات به جای حکم حبس می توانند در احکام از مجازات جایگزین حبس همچون مشارکت در ارائه خدمات عمومی در شهرداری ها ، منابع طبیعی و محیط زیست استفاده کنند .

آقای حیدری با اشاره به دستاوردهای مجازات جایگزین حبس در استان گفت : با تاکیدات ، پیگیری ها و همکاری قضات شمار متهمین و کسانی که با قرار تأمین در زندانهای استان هستند نسبت به میانکین کشوری بسیار کاهش یافته است .

وی افزود : میانگین متهمین درسطح کشور 22 درصد است که این رقم در استان به 14 تا 15 درصد کاهش یافته است .

رئیس کل دادگستری استان همچنین رفع ابهامات احکام (رد مال) را از دیگر دستاوردهای احکام مجازات جایگزین حبس در استان دانست و افزود : با همکاری قضات استان آمار زندانیانی که به علت ابهام در رد مال بعد از حکم قانونی در زندان می ماندند 75 درصد کاهش یافته است .

آقای حیدری حبس الکترونیگی را از دیگر مجازات های جایگزین دانست و افزود : طرح حبس الگترونیکی با هدف جلوگیری از آسیب های اجتماعی در خانواده ها از امسال در آذربایجان غربی اجرا می شود و زندانیان با کنترل الگترونیگی در یک مکان محدود و درکنار خانواده دوران حبس خود را سپری خواهند کرد .

آقای علیزاده معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرایم دادگستری استان هم در این همایش فرهنگ سازی در استفاده از ظرفیت های پیش بینی شده در قانون مجازات اسلامی به ویژه مجازات جایگزین حبس در محاکم قضایی را از اولویت برنامه های دادگستری در سالجاری اعلام کرد .

آقای بنی هاشمی مدیرکل زندانها و اقدامات تامینی استان نیز در این همایش سرانه فضاهای زندانهای استان را 5 ممیز یک دهم درصد اعلام و تصریح کرد : با بهره برداری از طرح های توسعه زندانهای استان این رقم به 6 ممیز یک دهم درصد تا پایان امسال خواهد رسید .

وی همچنین از جمع آوری 13 میلیارد ریال کمک های مردمی در جشن های گلریزان امسال خبر داد و افزود : با این کمک ها بیش از 490 زندانی جرایم غیر عمد آزاد می شوند .

آقای حسن زاده رئیس حوزه قضایی شهرستان خوی نیز در این همایش با اشاره به افزایش جمعیت کیفری زندانهای خوی از ضرورت استفاده از ظرفیت احکام مجازات جایگزین حبس توسط قضات در این شهرستان تاکید کرد .

در ادامه این همایش با حضور رئیس کل دادگستری استان ،  ساختمان سامانه بایگانی حوزه قضایی خوی در 300 متر مربع زیر بنا با صرف 3 میلیارد ریال اعتبار به  بهره برداری رسید .

 

 

 

mp4
<div id="video-display-embed-code_2417984" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2181561/2417984?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما