شناسهٔ خبر: 26819206 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

گردشگری دریایی روی موج توسعه

دراین مطلب آمده است: گردشگری دریایی و استفاده از ظرفیت های بی‌نظیر آن برای توسعه، مورد توجه کشورهایی است که به دریا دسترسی دارند و نمونه آن را می توان در کشور

صاحب‌خبر - دراین مطلب آمده است: گردشگری دریایی و استفاده از ظرفیت های بی‌نظیر آن برای توسعه، مورد توجه کشورهایی است که به دریا دسترسی دارند و نمونه آن را می توان در کشور همسایه ترکیه دید. بسیاری از این کشورها با ایجاد آکواریوم های دریایی، برگزاری مسابقات مجسمه های شنی و ... گردشگران زیادی را به خود جذب می کنند. اگر چه تنها بندر اقیانوسی کشور در سیستان و بلوچستان واقع است و استان 300 کیلومتر مرز آبی با دریای عمان دارد، اما این شاخه از گردشگری در آن نادیده گرفته شده است. ظرفیت های جنوب استان همچون استفاده از سواحل زیبا و بکر، مشاهده جانوران دریایی، مسافرت ها و ورزش های دریایی و... می توانست در سال های اخیر این خطه از کشور را به قطب گردشگری دریایی تبدیل کند و سالانه پذیرای گردشگران زیادی باشد، اما آن چه مسلم است به این شاخه گردشگری به عنوان ظرفیت ویژه برای توسعه جنوب استان توجه چندانی نشده و حتی هم تراز با دیگر استان های ساحلی کشور هم پیشرفت نداشته است. راه‌اندازی خط کشتیرانی میان ایران و عمان یکی از اقدام‌هایی بود که می توانست سبب جذب گردشگران خارجی به استان شود و این شاخه گردشگری را توسعه دهد که آن هم پس از کش و قوس های فراوان متوقف شد.
جانوران دریایی
یکی از هم استانی ها به خبرنگار ما می گوید: سیستان و بلوچستان جاذبه های بکر زیادی دارد. سواحل اقیانوسی و بکر، کوه های مریخی و وجود جانورانی همچون تمساح پوزه کوتاه در مناطق نزدیک به دریا و لاک پشت منقار عقابی در سواحل چابهار نمونه ای از آن است که می تواند در فصل های مختلف سال سبب جذب گردشگر شود، اما متاسفانه با هدف جذب گردشگر به آن نگاه نشده است. «غلامرضا. بندانی» ادامه می دهد: به ایران گردی علاقه زیادی دارم و با خانواده ام به سفر می روم که در این میان فرزندانم علاقه زیادی برای سفر به قشم دارند زیرا در سفرهای گذشته به پارک دلفین های این جزیره رفتند و از نزدیک دلفین ها را دیدند و لذت بردند. به علاوه در این جزیره آکواریم های دریایی هم دیده می شود و مردم می توانند از نزدیک با جانوران دریایی مختص آن نقطه آشنا شوند.
جذب گردشگر
یکی از اهالی زاهدان بیان می کند: رونق گردشگری دریایی در چابهار و کنارک دور از انتظار نیست. زیرا این شهرستان‌ها از نظر موقعیت با جزیره های هرمزگان مانند کیش و قشم برابری می کند و حتی به دلیل بکر و تمیز بودن، شرایط بهتری هم دارد. به علاوه با توجه به این که چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور محسوب می شود می توان از این ظرفیت برای مسافرت‌های دریایی به کشورهای اطراف استفاده کرد. سفرهای دریایی سهم عمده ای در جذب گردشگر دارد، به ویژه اگر مقصد کشورهای دیگر باشد. «فرشته. بختیاری» بیان می کند: به دلیل شرایط کاری همسرم مدت ها در بندرعباس زندگی کردم. مردم آن خطه مسافرت های دریایی کوتاهی به جزیره های قشم و کیش دارند و هر سال با شروع تعطیلات نوروزی و جشنواره های تابستانی گردشگران زیادی به این شهرها می روند تا سفر دریایی را تجربه کنند. سیستان و بلوچستان می تواند از این قابلیت در جذب گردشگر استفاده و شرایط را برای سفر دریایی به کشورهای اطراف فراهم کند.
راه ورود سرمایه گذاران هموار شود
یکی دیگر از مردم هم اظهار می کند: استفاده از سرمایه گذار خصوصی می تواند در توسعه این وجه از گردشگری موثر باشد زیرا ظرفیت های زیادی در این زمینه وجود دارد. با توجه به قابلیت های ویژه منطقه سرمایه گذاری در این حوزه به زودی به ثمر می نشیند و لازم است مسئولان راه را برای ورود سرمایه گذاران هموار کنند. «محمد. عادل نسب» تصریح می کند: به همراه خانواده سفری به چابهار داشتم و توانستم از صیدهای یکی از لنج های صیادی که بازدید کنیم. جانوران دریایی زیادی در تور ماهیگیران افتاده بودند و جذابیت های خاصی داشتند.
تلاش برای راه اندازی خط کشتیرانی ایران و عمان
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به خبرنگار ما می گوید: با توجه به وجود سواحل مکران که قسمتی از آن در سیستان و بلوچستان است گردشگری دریایی استان ظرفیت های زیادی دارد. به علاوه ارتباط های بسیار خوبی از دیرباز میان مردمان استان و عمان به دلیل عقبه فرهنگی، قومی، قبیله ای و مذهبی مشترک وجود دارد. بیش از 20 درصد مردم این کشور بلوچ هستند و موقعیت های خوبی هم دارند که می توانند سهم تاثیر گذاری در سرمایه گذاری استان داشته باشند. دکتر «علیرضا جلالزایی» می افزاید: یکی از مهم ترین ظرفیت های گردشگری دریایی استان سفرهای دریایی است، بر این اساس پیشنهاد شده است خط کشتیرانی ایران و عمان به هر طریق مجدد راه اندازی شود. باید ظرفیت های این قسمت از گردشگری به روز شود تا بتوان از آن استفاده بیشتری کرد. وی خاطرنشان می کند: همچنین برای استفاده از طول ساحل، برنامه ریزی هایی شده و برخی از نقاط آن برای ساخت اکوکمپ ها و بوم گردی های ساحلی در نظر گرفته شده و گسترش گردشگری ساحلی موردنظر است. معرفی تنها بندر اقیانوسی کشور از دیگر برنامه های گسترش این شاخه از گردشگری است. وی تصریح می کند: سیستان و بلوچستان ظرفیت های قابل ملاحظه ای دارد و باید مدیران با مدیریت دلسوزانه از این قابلیت ها استفاده کنند. قسمت زیادی از قابلیت های گردشگری دریایی استان به راه اندازی خط کشتیرانی ایران و عمان بستگی دارد. زیرا تا زمانی که راه وجود نداشته باشد نمی توان به دیگر قابلیت ها چندان پرداخت. امیدوارم با شروع به کار مجدد خط کشتیرانی میان ایران و عمان بتوانیم این زمینه ها را شکوفاتر کنیم و مسیری را رقم بزنیم که استان با توجه به ظرفیت های ویژه خود پیشرفت کند. وی ادامه می دهد: برای راه اندازی خط کشتیرانی ایران و عمان به همراه معاون گردشگری، پیگیر کارهایی هستیم و امیدواریم در دو هفته پیش رو نشستی را با مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم. در حال رایزنی هستیم که سریع تر اقدام هایی را انجام دهیم تا دل نگرانی مردم از این حوزه کم شود. البته اگر بتوانیم این موضوع را در عمان هم پیگیری کنیم نتایج بهتری به دست می آید. وی خاطرنشان می کند: به تازگی یک سرمایه گذار برای سرمایه گذاری در گردشگری چابهار اعلام آمادگی کرده است که امیدواریم این سرمایه گذاری به سرانجام برسد و نتایج خوبی برای رونق گردشگری به ویژه گردشگری دریایی در استان داشته باشد.
8006**3042
انتهای پیام

نظر شما