شناسهٔ خبر: 26816949 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

پوتین در نشست هلسینکی با زیرکی خود ، ضربه کاری به ترامپ وارد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما به نقل از  پایگاه اینترنتی رأی الیوم، سردبیر روزنامه اینترنتی رأی الیوم با اشاره به دیدار اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با همتای روسی خود در نشست هلسینکی و انتقادات شدید جمهوری خواهان و دمکراتها از وی پس از این دیدار نوشت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با زیرکی خود ضربه کاری به همتای آمریکایی خود وارد کرد و توانست پیروز این نشست باشد.

عبد الباری عطوان این را هم گفت که قانون گذاران آمریکایی همچنان دونالد ترامپ را در پی این دیدار ناموفق، به خیانت و بی پروایی متهم می کنند و در این شرایط اگر شما مشاور رئیس جمهور آمریکا بودید ، چه توصیه های به او می کردید ؟
عطوان نوشت: با توجه به حملات بسیار شدید قانون گذاران و خبرنگاران آمریکایی علیه دونالد ترامپ پس از بازگشت او از نشست هلسینکی ، به طوری که رئیس جمهور آمریکا با اتهامهایی مانند ضعف ، ناتوانی ، خیانت و بی پروایی روبه رو شده است اگر من مشاور او بودم- وظیفه و مأموریت فرضی که هرگز آرزوی آن را نداریم - به او توصیه می کردم سفرهای خارجی خود را فقط به کشورهای عربی به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس محدود کند چون تنها منطقه در جهان است که به ظاهر قوی به نظر می رسد و رهبران این کشورها همه دستورات او می پذیرند و همه خواسته های او را به خوبی اجرا و همه اهانت های او را تحمل می کنند و در پایان نیز با چمدان های پر از صدها میلیارد دلار به واشنگتن باز می گردد .
اگر نه همه اما بیشتر انتقادات وارده به دونالد ترامپ درست است . به نظر می رسد ترامپ در نشست هلسینکی مانند دانش آموزی مطیع و گیج در برابر معلمش ولادیمیر پوتین بود به طوری که رئیس جمهور آمریکا با همه سخنانش موافقت کرد و درستی نظرات و دیدگاه هایش را درباره همه مسایل مطرح شده تأیید کرد و درباره موضوعات و پرونده های مورد بحث از جمله اوکراین ، شبه جزیره کریمه ، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و حتی مسئله سوریه ، هیچ انتقادی از او نکرد .
رئیس جمعهور آمریکا به صورت غیر مستقیم به عملکرد ضعیف خود در نشست هلسینکی اعتراف کرد و به شکل شرم آوری از اظهارات خود که روسیه را از دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2016 مبرا کرده بود ، عقب نشینی و تلاش کرد اظهارات خود در کنفرانس خبری که در این باره برگزار شده بود ، تغییر دهد که بارزترین سخنان او این است : من دلیلی برای دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری نمی بینم ، زمانی که تأیید کرد که مقصود او این است که من دلیلی برای اینکه روسیه به عنوان مسئول دخالت در انتخابات تلقی شود نمی بینم . اما این اعتراف که خیلی دیر و پس از انتقادات شدید نمایندگان کنگره مطرح شد هیچ کس حتی نمایندگان حزب خود ( جمهوری خواهان ) را قانع نکرد .
عطوان افزود حالت شکست ، سقوط و سردرگمی در زندگی دونالد ترامپ روز به روز بیشتر می شود و به عقیده ما این حالات ترامپ سه علت دارد :
نخست اینکه او نسبت به عقده و کینه ای که بر او مستولی شده و نام آن باراک اوباما است ، بسیار رنج می برد و بر این اساس همواره تلاش کرده است مواضع و سیاست هایی مغایر با همه سیاست های اوباما در پیش بگیرد که در راس آن تلاش برای بهبود روابط با روسیه و پایان تنش با این کشور است . با توجه به اینکه باراک اوباما که انتقادهای بسیار تندی از اقدامات عربستان سعودی داشت ، ترامپ سعی کرد در اولین سفر خارجی خود به ریاض برود ، همچنین تنش در روابط با اتحادیه اروپا و لغو توافقنامه هسته ای با ایران از جمله دیگر اقدامات ترامپ در مخالفت با سیاست های رئیس جمهور قبلی آمریکا است .
مسئله دوم توسعه و تحکیم روابط با رژیم اشغالگر اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به شهر قدس اشغالی است و اینکه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به عنوان مشاور اول در سیاست خارجی آمریکا قرار گرفت و همه خواسته ها و پیشنهادهای او بدون بررسی ، اجرا می شوند که از جمله آن می تواند تدارک برای جنگ بر ضد ایران با اعمال تحریم های شدید علیه آن است .
مسئله سوم تشدید دشمنی با مسلمانان و ائتلاف با شخصیت ها و احزاب افراطی و نژاد پرست و آغاز جنگ علیه مهاجرت و مهاجران خارجی است چرا که باراک اوباما از یک خانواده مهاجر از کشور کنیا در قاره آفریقا و پدرش مسلمان بود .
سردبیر رأی الیوم افزود ولادیمیر پوتین با هوشیاری و زیرکی خود توانست پیروز نشست هلسینکی باشد. او نشان کرد که بازیگر ماهری است و می داند چگونه دشمنان و میهمانان خود را جادو کند و هر آنچه را که بخواهد به دست آورد حتی اگر کمترین امتیازی به آنان بدهد و شاید مؤسسه حاکم آمریکایی استبیشمنت (the Establishment) این واقعیت را به خوبی درک کرده و این چنین از عملکرد ترامپ و تیمش به شدت ناراحت و خشمگین است .
ترامپ در سخنان خود در نشست هلسینکی به دست بالای روسیه در سوریه اعتراف و به اقدام روسیه در بازگرداندن شبه جزیره کریمه و درستی حمایت مسکو از متحدانش در شرق اوکراین اذعان کرد و حتی یک کلمه درباره ایران و حضورش در سوریه حرفی نزد.
جان کری وزیر امور خارجه سابق آمریکا ، حرف خردمندانه ای زد که گفت از نتایج فاجعه بار سفر اروپایی دونالد ترامپ و رفتار گستاخانه اش با اعضای سازمان پیمان آتلانیک شمالی ( ناتو ) شوکه شده است و رفتارهای ترامپ را احمقانه و قلدورمأبانه خواند و خطاب به ترامپ گفت :« ای مرد ما را رسوا کردی و تردیدی نیست که اگر جزئیات بیشتری از نشست هلسینکی منتشر شود و اگر مترجم جزئیات مطالب گفته شده در نشست دوساعته و پشت درهای بسته را در حین شهادت درمقابل نمایندگان کنگره فاش کند ، متعجب نخواهیم شد که رسوایی ها بیش از این باشد ».
باید این پیروزی بزرگ را به ولادیمیر پوتین تبریک گفت و مؤسسه آمریکایی استبلیشمنت هم جای تسلیت گفتن ندارد چرا که این مؤسسه به علت اشتباهات فراوانش و دخالت های خونین و ویرانگرانه اش در منطقه ما به شهادت میلیون ها عرب و مسلمان منجر شده سزاوار رئیس جمهوری غیر از ترامپ نیست و ترامپ آن مقدار کمی هم که از شهرت و وجهه آمریکا در جهان باقی مانده است نابود می کند و از بین می برد.
 

نظر شما