شناسهٔ خبر: 26807074 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تحلیل روزنامه ها آرتص از وضعیت نظامیان آل سعود/

ارتش عربستان در یمن با ناکارامدی سیستماتیک روبه رو است

تهران-ایرنا- روزنامه صهیونیستی 'هاآرتص' درباره عوامل ناتوانی و ناکامی ائتلاف عربی در جنگ با یمن نوشت : باوجود همکاری گسترده امارات متحده عربی در نبرد یمن، نظامیان سعودی با یک ناکارآمدی سیستماتیک درونی روبه رو هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا ، سایت 'الخلیج الجدید' قطر به نقل از تحلیل این روزنامه نوشت : در گزارش سالانه آمریکا درباره 'رده بندی قدرت' در جهان که هفته گذشته منتشر شد، آمده است که عربستان و امارات از نظر تجهیزات نظامی به ترتیب در رده های 9 و 10 جهان قرار گرفتند.
این دو کشور ، چهار سال است که درگیر جنگ با نیروهای انصار الله در یمن یکی از فقیرترین کشورهای جهان هستند و به نظر هم نمی‌ رسد که بتوانند به زودی آنها را شکست دهند.
هاآرتص افزود: ارتش‌ عربستان و امارات از پول‌ دارترین نیروهای نظامی در جهان‌ به شمار می روند و طبق گزارش موسسه تحقیقات صلح بین‌ الملل در استکهلم، بودجه نظامی عربستان در سال 2017 حتی از روسیه هم فراتر رفت که سومین بودجه نظامی را در جهان معادل 69.4 میلیارد دلار داراست.
این موسسه همچنین اعلام کرد که عربستان در رده دوم بزرگترین وارد کنندگان سلاح در سال 2015 و 2016 قرار داشت و چنین وارداتی در شش سال گذشته بیش از 200 درصد رشد داشته است.
به نوشته این روزنامه، با این حال مشکلات و محدودیت های نظامی سعودی روشن است. عربستان با وجود داشتن بودجه هنگفت و خریدهای سرسام آور تجهیزات نظامی، از بی تجربگی، وابستگی به آمریکا و کمبود سرمایه های انسانی رنج می‌ برد.
'یوئل گزانسکی' پژوهشگر ارشد موسسه تحقیقات امنیت ملی دانشگاه تل آویو در این باره گفت: آنها (سعودی ها) از سال 1991 در جنگی شرکت نکردند. اما حوثی‌ ها (نیروهای انصار الله) تجربه چند دهه جنگ چریکی و پارتیزانی را در کارنامه خود دارند که کاری دشوار است.
نبرد ائتلاف عربی تحت فرمان عربستان و امارات در هفته‌ های اخیر در پی تلاش مذبوحانه برای تصرف شهر بندری الحدیده در غرب یمن، به بن‌ بست رسیده است. موشک‌های انصار الله بارها شهر اقتصادی جیزان عربستان را هدف قرار داده اند. شهری که شرکت نفتی آرامکوی عربستان در آن قرار دارد و مسئول آن تلاش می کند به درخواست 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا برای ایجاد به اصطلاح ثبات در بازار نفت با احداث یک پالایشگاه 400 هزار بشکه‌ ای در روز پاسخ دهد که انتظار می رود تا سال 2019 به مرحله اجرا برسد.
ائتلاف عربی ادعا می کند که هدفش از ادامه حملات به یمن، قطع خطوط تدارکاتی نیروهای انصارالله و مجبور کردن آنها برای نشستن پای میز مذاکره است. این در حالی است که سازمان ملل نگران است تداوم حملات به الحدیده، قحطی را در منطقه ای که 8.4 میلیون نفر با گرسنگی دست و پنجه نرم می‌ کنند، به شدت افزایش دهد.

**بار اصلی جنگ به دوش امارات است
پژوهشگر دانشگاه تل آویو عقیده دارد، بار اصلی جنگ یمن بر دوش امارات است نه عربستان.
وی می گوید، عربستان در درجه اول حملات هوایی را بر عهده دارد اما امارات مسئولیت تامین نیروهای اصلی زمینی را به عهده دارد که اگر چه بسیاری از آنها هم مزدورانی از کشورهایی مثل سودان هستند.
امارات نیز مانند سعودی با توجه به منابع مالی عظیمی که دارد به پیشرفته ترین سیستم‌های تسلیحاتی مجهز است. در همین راستا موسسه تحقیقاتی استکهلم اعلام کرد که امارات در بین 15 کشوری است که هزینه‌ های بالای تسلیحاتی دارند.
علاوه بر این، اماراتی ها بر خلاف سعودی‌ ها، تجربه شرکت در میادین جنگ را در کشورهایی مانند افغانستان، سومالی و بوسنی کسب کرده اند. نیروهای آنها در بخش‌هایی، توسط ژنرال سابق ارتش استرالیا 'مایک هیندمارش' رهبری می شوند که در حال حاضر فرمانده نیروهای گارد سلطنتی امارات است.

** عربستان کشور غیر دموکراتیک
ارتش عربستان مانند بسیاری از کشورهای غیردموکراتیک، یک ساختار عملیاتی به شدت بسته ای دارد که در آنها فرماندهی و وفاداری‌ از بالا به پایین معنا پیدا می کند. در این ساختار، شاهزاده‌ها و خاندان سلطنتی خدمت سربازی ندارند که این خود نوعی بی عدالتی در جامعه به شمار می رود.
هآآرتص در ادامه مطلب خود به رسیدن بن سلمان ولیعهد سعودی به قدرت توسط پدرش 'سلمان بن عبد العزیز' پادشاه عربستان اشاره کرد و نوشت: این شاهزاده که وزیر دفاع نیز هست اعتبارش را بر سر جنگ یمن و جلوگیری از نفوذ ایران در خاورمیانه به خطر انداخته است.
گزانسکی در این باره می گوید، به همین دلیل، بن سلمان بسیار نگران تلفات جنگ در یمن است و طی چهار سال جنگ هیچ آمار رسمی‌ از تلفات منتشر نکرده است.
این روزنامه صهونیستی در ادامه به وجود مشکلات در جامعه سعودی اشاره کرد و نوشت: ناکارآمدی عربستان در جنگ یمن انعکاسی از مشکلات جامعه سعودی در حالت کلی است که بخش اعظم آن به اقتصاد مربوط می شود.
تحلیل گر صهیونیست معتقد است حتی 'اسرائیل' هم که همواره از قدرت نظامی و نوآوری اقتصاد خود دَم می زند و با وجود تمام تجاربی که در میدان جنگ دارد و می تواند خود را هر شرایط نبردی وفق دهد، با این همه مانند عربستان و امارات در یمن با مشکلات مشابهی مواجه خواهد شد.
هاآرتص در پایان نوشت: می‌ توان عامل عجز ائتلاف عربی در یمن را به دو مورد گِره زد: نخست آن که حوثی ‌ها در موقعیت بسیار خوبی برای مقابله با نیروهای خارجی قرار دارند و دوم آن که با وجود تلاش و همکاری گسترده ی امارات در میدان نبرد یمن، نظامیان سعودی با یک ناکارآمدی سیستماتیک درونی روبه رو هستند.
شبس**خاورم**9329**1917

نظر شما