شناسهٔ خبر: 26806032 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

خطر رشد دوباره برخی بیماری‌ها، کشوررا تهدید می‌کند

صاحب‌خبر -
سرویس شهرستان‌ها: خطر رشد مجدد برخی بیماری‌ها ناشی از مشکلات زیست محیطی و بهداشتی، ایران را تهدید می‌کند.

علیرضا رئیسی معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در همایش ملی مدیریت بحران با موضوع خشکسالی و تاثیر آن بر سلامت شهروندان در دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با اعلام این خبر، افزود: روند بیماری مالاریا در کشور از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۱ در بیشتر نقاط کشور کاهنده بوده است اما با این بلایی که سر طبیعت و آب و برق براثر خشکسالی و نبود کفایت مدیریتی آمده، مالاریا در بیشتر نقاط کشور رشد خواهد کرد.

وی گفت: در ۳۰ سال گذشته روند بیماری سالک کاهشی بوده اما با ادامه این روند مدیریت طبیعت در کشور، بیماری‌هایی مثل سالک، تب تیفویید و التور نیز رشد خواهند داشت.

او با اشاره به پیش بینی سازمان جهانی بهداشت افزود: این سازمان اعلام کرده با وضعی که ایران پیش می‌رود شاید بیماری‌های اسهالی کم شود ولی تا سال ۲۰۳۰ نزدیک به ۷ر۱۲درصد از ۲ هزار و ۳۰۰مرگ ناشی از اسهال در ایران، مربوط به خشکسالی خواهد بود.

وی نقش کیفیت آب را بسیار مهم دانست و گفت: نبود کیفیت در آب موجب بروز بیماری‌های عفونی مانند وبا، اسهال، و انواع عفونت‌های میکروبی می‌شود.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با اشاره به وضع امنیت غذایی ایران اضافه کرد: کشور ایران جزو مناطق ناامن غذایی در دنیاست.

رئیسی ادامه داد: خوزستان با گرد و غبار، گرما، کم‌آبی و بحران‌های متعدد رو به رو است برای همین بیماری‌های متنوعی آن را تهدید می‌کند.

وی گفت: بارها شاهد بروز آلرژی تنفسی و آسم در خوزستان بوده‌ایم که وقتی آن را بررسی می‌کنیم می‌بینیم که مدیران این استان به این موضوع که چه نوع درختی در استان کاشته شود فکر نکرده‌اند یا در استانی که قطب صنعتی کشور است صنایع آن پیوست سلامت ندارند.

* افزایش مرگ ومیر ناشی از آلودگی هوا

رئیسی گفت: فرمولی به نام مرگ منتسب داریم که براساس این فرمول مرگ‌های ناشی از آلودگی هوا در اهواز در سال ۹۲ به ۶۶۷مورد رسید.

وی با بیان اینکه مرگ منتسب با مرگ مستقیم تفاوت دارد ادامه داد: تعداد مرگ منتسب در اهواز در سال ۹۵ به ۳۸۶ مورد رسید و ۱۶ نفر نیز به دلیل سرطان ریه به خاطر آلودگی هوا در سال ۹۵ جان خود را ازدست دادند.

رئیسی با بیان این که نباید دچار خطای استراتژیک در مدیریت شویم، توضیح داد: در یک سال هشت هزار حیوان گزیدگی در اهواز وجود دارد که هر کدام ۱۰میلیون ریال هزینه دارد، اما وسط شهر اهواز و در محل تفریح مردم نخاله ریخته شده است؛ آیا با این وجود هنوز هم به دنبال راه‌های پیشگیری از بیماری‌ها می‌گردید؟

نظر شما