شناسهٔ خبر: 26802694 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گزارش مکتوب / افزایش مراکزدرمان جنوب شرق تهران

بیمارستان ها ومراکز درمانی در شهرستان های جنوب شرق تهران در حال افزایش است واین نوید ارتقای کمی و کیفی خدمات درمانی به حدود یک میلیون نفر جمعیت را می دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، شهرستانهای ورامین ، قرچک و پیشوا که با احتساب اتباع بیگانه دارای بیش از یک میلیون نفر جمعیت هستند تا امروز فقط یک بیمارستان دولتی شهید مفتح و یک بیمارستان تامین اجتماعی شهدای 15 خرداد داشتند.

بیمارستان کهنه دشت ورامین

بیمارستان شهید مفتح کنونی که ساختمان اداره جهاد کشاورزی وقت بود از سال 1360 با تغییر کاربری اولین بیمارستان دولتی دشت حاصلخیز ورامین شد . این بیمارستان 226 تخت مصوب دارد اما اکنون 120 تخت درآن فعال است.

شاید اگر خیرین ورامین به داد این بیمارستان نمی رسیدند ، برخی از تجهیزاتش را نمی خریدند وساختمان جدید اورژانس را نمی ساختند از آن مخروبه ای بیش باقی نمی ماند. هر چند هنوز در برخی قسمت ها این بیمارستان جای کار زیاد دارد.

تمام تصادفات جنوب شرق تهران را به این بیمارستان می آورند . بیمارستانی که تا یک سال پیش امکانات تصویربرداری و تخصص های جراحی و درمانی مورد نیاز را نداشت .اما اکنون به همت مسئولان و تلاش خیران تا حدودزیادی این نقائص برطرف شده است.

دکتر چوبان رییس بیمارستان شهید مفتح گفت: در ماه بیش از 4000 نفر فقط به درمانگاهای تخصصی این بیمارستان مراجعه می کنند و تلاش کرده ایم تمام تخصص ها را دربیمارستان مستفر و از سفر مردم به تهران برای درمان جلوگیری کنیم .

وی با اشاره به خرید تجهیزات جدید برای این بیمارستان افزود: در چند ماه اخیر ، ام آرای ، سی تی اسکن ، سونوگرافی پیشرفته  وتمام دستگاههای مورد نیاز تشخیصی در این مرکز درمانی مستقر شده است.

ساختمان اورژانس این بیمارستان به همت خیرین به شکلی مناسب ساخته شده است و بیش از یکسال است که مردم برای دریافت خدمات فوریت های پزشکی به بنای قدیمی ویک طبقه اورژانس سابق مراجعه نمی کنند بلکه ساختمانی چهار طبقه شیک و بااستانداردهای به اورژانس بیمارستان تبدیل شده است.

برخی از مردم از کمبود پزشک و نیروهای خدماتی در بیمارستان شهید مفتح ورامین گله مند هستند که مسئولان بیمارستان قول داده اند این مشکل را برطرف کنند.

فردا قرار است عملیات اجرایی ساخت بیمارستان جدید در محوطه بیمارستان شهیدمفتح به همت بنیاد برکت آغاز می شود.

بیمارستان تامین اجتماعی شهدای 15 خرداد برای کارگران

با توجه به تعداد زیاد کارگران و بیمه شدگان تامین اجتماعی در شهرستانهای جنوب شرق استان تهران ، 19 سال است که سازمان تامین اجتماعی بیمارستانی ویژه این گروه از جامعه را در ورامین ساخته است.

علی فتحی رئیس بیمارستان شهدای 15 خرداد ورامین گفت : بیمارستان شهدای 15 خرداد ورامین دارای 184 تخت مصوب و 167 تخت بیمارستانی فعال است که از سال 78 فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه این بیمارستان زیر نظر سازمان تامین اجتماعی که یک نهاد عمومی غیردولتی است به عنوان نیروی کمکی به وزارت بهداشت خدمت رسانی های لازم را انجام می دهد افزود:  روزانه بیش از 1300 نفر به عنوان بیمار به قسمت های مختلف این بیمارستان مراجعه کرده و خدمات مختلفی به آنها ارائه می شود.

دکتر فتحی  با بیان اینکه روزانه بین 25 تا 35 عمل جراحی مختلف هر روز در این بیمارستان  انجام می شود، گفت: روزانه بالغ بر 140 نفر از آزمایشگاه این بیمارستان استفاده می کنند.

وی بیان کرد: مشکل این بیمارستان این است که میزان مراجعه کنندگان از سه شهرستان دیگر به همراه ورامین زیاد است و تناسبی با توان موجود در بیمارستان ندارد.

 

رئیس بیمارستان شهدای 15 خرداد ورامین گفت: با توجه به میزان جمعیت موجود در شهرستان های قرچک، ورامین و پیشوا؛ باید بیش از 1000 تخت بیمارستانی وجود داشته باشد در صورتی که  مجموع تخت های موجود در بیمارستان شهدای 15 خرداد ورامین و شهید مفتح حدود 300 تخت است.

فتحی تنها راه برون رفت از این مشکل را گسترش تخت های بیمارستانی دانست و اظهار داشت: گسترش فضای فیزیکی و همچنین افزایش نیروی انسانی جز برنامه های ما است اما برای انجام این امور نیازمند هماهنگی هایی بین مسئولان شهرستان هستیم..

وی تصریح کرد: توسعه فضای فیزیکی که می تواند باعث خدمات رسانی بیشتر به شهروندان شود مستلزم صدور مجوزهای لازم از سوی مسئولان شهری ورامین است و امید آن داریم که شهردار و شورای شهر ورامین همکاری های لازم در این خصوص را داشته باشند.

رئیس بیمارستان شهدای 15 خرداد ورامین گفت: در نظر داریم تا در دراز مدت فضای بیمارستانی 400 تخت خوابی در این فضا آماده کنیم و امید آن داریم که مسئولان شهری مساعدت های لازم را در این خصوص انجام دهند.

کمبود مراکزدرمانی در ورامین

رییس شبکه بهداشت و درمان ورامین با اشاره به کمبود تخت بیمارستانی در این شهرستان افزود: هم اکنون در مجموع دو بیمارستان موجود در ورامین 300 تخت دارند که با توجه به جمعیت شهرستان، این مقدار تخت کفاف مراجعه کنندگان را نمی دهد و چیزی حدود 100 تخت بیمارستانی باید اضافه شود.

بایک بختیاری عنوان کرد: به طور میانگین  روزانه 800 نفر به بیمارستان شهید مفتح مراجعه می کنند که حدود 150 نفر آن ها بستری می شوند و با توجه به تعداد مراجعان با کمبود 40 پرستار در این بیمارستان مواجه هستیم، و با همه اینها به دنبال آن هستیم که نارضایتی ها به صفر برسد.

وی در ادامه با اشاره به حجم مراجعات به بیمارستان مفتح ادامه داد: در گذشته همه قسمت های بیمارستان کامل نبود اما امروز جراحی مغز و اعصاب و سی تی اسکن با کمترین هزینه در بیمارستان شهید مفتح انجام می شود، هر چند ساختمان بیمارستان شهید مفتح قدیمی است اما پزشکان جوان و متخصصی در بیمارستان حضور دارند.

رییس شبکه بهداشت و درمان ورامین در پایان خاطرنشان کرد: نیروی انسانی در بیمارستان های ورامین مهمترین مشکل است اما با اینکه  در جذب نیرو مشکلات فراوانی وجود دارد  درصدد هستیم  با حل این مشکلات، برای رسیدن به وضع مطلوب تلاش کنیم.

کمبود 1000تخت بیمارستانی  و تلاش برای حل مشکلات

نماینده مردم قرچک، ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه علی رغم تمام تلاش ها، مشکلات همچنان وجود دارد، گفت: روند ساخت چندین مرکز بهداشت و درمان در سال های گذشته در شهرستان های قرچک، ورامین و پیشوا آغاز شده است اما تنها مرکزی که در آستانه به ثمر رسیدن است، بیمارستان 96 تخت خوابی قرچک است.

سید حسین نقوی حسینی کمبود فضای درمانی مناسب را از اهم مشکلات جنوب شرق تهران نامید و از مسئولان خواست برای ل این مشکلات اقدام کنند.

وی  گفت: شهرستان های قرچک، ورامین و پیشوا با جمعیتی در حدود یک میلیون نفر طبق استانداردهای جهانی نیاز به بیش از 1300 تخت بیمارستانی دارند در صورتی که اکنون حدود 300 تخت تنها در شهرستان ورامین است.

نماینده مردم ورامین ، قرچک وپیشوا در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد : از هر 10  بیماری که برای بستری شدن به مراکز درمانی مراجعه می کنند تنها دو نفر می توانند از مجموعه درمانی منطقه استفاده کنند.

 

وی ادامه داد: بیمارستان 32 تختخوابی دیگری در شهرستان قرچک در حال پیگیری است که به همت  سرمایه گذار بخش خصوصی ساخته می شود.

نقوی در خصوص بیمارستان های شهرستان ورامین نیز گفت: بیمارستانی جایگزین بیمارستان شهید مفتح با 220 تخت خواب در دولت قبل تصویب شده بود و ردیف اعتبار گرفت و در مجلس شورای اسلامی نیز مصوب شده بود اما متاسفانه در چهارساله گذشته دولت هیچ اقدامی برای ساخت این بیمارستان نکرد.

نماینده مردم شهرستان های قرچک، ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مجمع خیرین بیمارستان ساز در شهرستان ورامین کارهای بزرگی انجام داده و قسمت های اورژانس و درمانگاه بیمارستان شهید مفتح را با تمام تجهیزات و امکانات آماده کرده اند که اقدام بسیار مناسبی است اما دولت هنوز در این خصوص هیچ اقدامی نکرده است

وی تصریح کرد: در شهرستان پیشوا سه فعالیت بهداشتی و درمانی شروع شده است که یکی از آنها ساخت درمانگاه تامین اجتماعی برای اولین بار است که ساخت این بیمارستان نیز در حال انجام است.

نقوی ضمن بیان اینکه بیمارستان 100 تخت خوابی دیگری به همت دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین- پیشوا در حال ساخت است افزود: مجموعه درمانی 10 تخت خوابی دیگری در شهرستان پیشوا در حال فعالیت است که قراردادهای لازم در این خصوص در حال انعقاد است.

نماینده شهرستان های قرچک، ورامین و پیشوا گفت: نیمی از بیمارستان خصوصی ساز 200 تخت خوابی در ورامین به پایان رسانده اما با مشکلات مالی روبرو شده و متوقف شده است.

افتتاح دومین بیمارستان دولتی یا سومین بیمارستان جنوب شرق تهران

فردا همزمان با دهه کرامت بیمارستان  64تختخوابی ( با احتساب تخت های دیگر96 تختخوابی)  برکت در شهرستان 300 هزارنفری قرچک به نام شهید ستاری افتتاح می شود.

ساکنان این شهرستان پرجمعیت که در 25 کیلومتری جنوب شرق تهران قرار دارند پیش از این مجبور بودند برای درمان به بیمارستان های تهران وورامین سفر کنند.

بیمارستان 96 تخت‌خوابی بنیاد برکت در قرچک ،فردا با حضور دکتر مخبر رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) افتتاح و به عنوان هدیه‌ مقام معظم رهبری آماده‌ خدمت‌رسانی به مردم این منطقه خواهد شد.

 مدیرعامل بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با اشاره به تفاهم‌نامه‌ منعقد شده در سال 94 میان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر مشارکت ستاد در ساخت و تکمیل 10 طرح  بیمارستانی در مناطق محروم کشور، مجموع  گنجایش این 10 بیمارستان  را 1393 تخت اعلام کرد.

سعید جعفری هزینه ساخت، تکمیل و به‌ بهره‌برداری رسیدن این طرح ها را 1182 میلیارد ریال بیان کرد و گفت: این بیمارستان‌ها در مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته‌ کشور قرار دارند و عملیات ساخت آن‌ها به علت کمبود منابع و اعتبارات برای سال‌ها نیمه‌تمام و متوقف مانده بود که به همت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) بخش اعظم آن‌ها به سرعت تکمیل و به بهره‌برداری رسیده‌اند.

وی به ساخت  بیمارستان برکت شهید ستاری قرچک اشاره کرد و افزود: این مرکزدرمانی، هفتمین بیمارستان بنیاد برکت در کشور است که در زیربنایی به مساحت 8300 مترمربع و با تأمین اعتبار 122 میلیارد ریالی از سوی این بنیاد تکمیل شده است.

مدیرعامل بنیاد برکت باتشریح روند عملیات اجرایی ساخت این بیمارستان از  سال 90  تصریح کرد: این طرح تا 1394  فقط 12 درصد پیشرفت فیزیکی داشت که توانستیم با مشارکت بنیاد آن را در زمان کوتاهی به پایان برسانیم.

جعفری گفت:  این بیمارستان در 4 طبقه بنا شده و دارای 4 اتاق عمل و بخش‌های تخصصی داخلی، جراحی، زنان و زایمان و کودکان و نوزادان است.

 

مدیر عامل بیناد برکت تاکید کرد: با ساخت این بیمارستان ارایه‌ خدمات بهداشتی و درمانی به مردم ارجمند شهرستان قرچک، سریع‌تر و با کیفیت بهتری انجام خواهد شد و مردم این منطقه دیگر مجبور نخواهند بود برای درمان به شهرهای مجاور مراجعه کنند.

بیمارستان های در دست ساخت آینده

با بهره برداری از بیمارستان برکت شهید ستاری قرچک تعداد بیمارستان های جنوب شر ق استان تهران به سه بیمارستان می رسد که به سختی مجموع تخت های آنها به 400 تخت می رسد که تا رسیدن به وضع ایده ال داشتن 1300 تخت فاصله بسیار دارد.

اما ...

خوشبختانه یک بیمارستان خصوصی در قرچک ، یک بیمارستان غیر دولتی درورامین و یک بیمارستان متعلق به دانشگاه آزاد در پیشوادردست ساخت است که با افتتاح آنها تا حدود زیادی کمبودهای درمانی برطرف می شود.

نظر شما