شناسهٔ خبر: 26793175 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

جلودارزاده؛

دستگیری راهکار نهایی مقابله با اوباشیگری نیست/دولت در آسیب های اجتماعی سست و پکر است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان این که دستگیری راهکار نهایی مقابله با اوباش گری نیست، گفت: دولت در زمینه مقابله با آسیب های اجتماعی سست و پکر شده است و نیاز به تزریق انرژی تازه دارد.

صاحب‌خبر -

سهیلا جلودارزاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در خصوص طرح های جمع آوری اراذل و اوباش و کاهش سن اوباشگری در کشور، گفت: هر نوع پیش گیری و جلوگیری از تحرکات مُخل نظم اجتماعی می تواند مفید باشد و عدم انجامش باعث همه گیر شدن و نشر آن رفتار است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: اما دستگیری راهکار نهایی نیست مهم برخورد با ریشه های این معضلات اجتماعی و اقناع و اصلاح تفکر این افراد است که می تواند باعث کاهش این نوع بزهکاری ها در جامعه شود. اگر ریشه این مسائل فقر و بیکاری باشد باید همزمان با برخوردها زمینه های بهبود زیرساخت های اجتماعی را نیز برای مقابله با این معضلات فراهم کنیم. اما این که این بخش مهم تر قضیه را هنوز نتوانسته ایم به جایی برسانیم در بخش دیگر هم از مردم آزاری این افراد جلوگیری نکنیم هم درست نیست و اگر هم فقط همین روش را هم ادامه دهیم به جایی نمی رسیم.

وی ادامه داد: ما باید در کنار طرح های جمع آوری اراذل و اوباش، در جهت اشتغال زایی برای این افراد بکوشیم ، زمینه های تفریحات سالم و آموزش های لازم در مراکز اصلاح و تربیت را برای آن ها فراهم کنیم تا کم کم از آمار این قشر بکاهیم وگرنه بدون این زمینه ها، هر سال به تعداد این ها افزوده و سن بزهکاری اجتماعی کاهش می یابد. ما باید به صورت ترمیمی و درمانی کار را پیش ببریم.

وی در پاسخ به این پرسش که دلایل اصلی افزایش این معضلات اجتماعی چیست، گفت: یکی  مسائل فرهنگی حاصل از فقر اقتصادی و نبود امکانات لازم آموزشی است که باعث می شود در حاشیه شهر ها و مناطق فقیر نشینی که معمولاً محل سکونت اوباش با سابقه هم هست، این معضل اشاعه پیدا کند. به عبارتی به واسطه ارتباط محلی که بین این افراد و نوجوانان در معرض، وجود دارد به صورت زنجیر وار این موضوع گسترش پیدا می کند.  ما نیاز داریم که حتی در مدارس این مناطق، اقدامات پیشگیرانه انجام شود و شگردهایی استفاده شود که به آگاهی نوجوانان کمک کند؛ یا معلمانی با مهارت های بالا می توانند تمرکز این افراد را از شرارت به سمت کار و تحصیل سوق دهند.

جلودار زاده با اشاره به این که متاسفانه ما در حال حاضر حتی در مراکز اصلاح و تربیت و مدارسمان کمتر به این پرورش ها توجه می کنیم، اظهار کرد: به هر حال تمیز کردن جامعه مثل هر نوع بهداشت دیگری، برنامه، استمرار و حوصله می خواهد تا به ثمر بشیند. به نظر من ما در مسائل زیربنایی، هم درست عمل نمی کنیم و هم آن ها را اصلاح نمی کنیم. مثلاً وقتی ما با  پدیده بی سوادی روبرو هستیم دو نوع اقدام باید انجام می دهیم یکی این که از بیسودای بیشتر جلوگیری می کنیم و دوم این که بی سواد ها را آموزش می دهیم. در حال حاضر هم  باید با  ناهنجاری های اجتماعی به همین شکل عمل کنیم؛ اول به وسیله آموزش و تربیت در مدارس و خانواده، از در این مسیر افتادن نوجوان ها و جوانان  جلوگیری کنیم و دوم کسانی را که در این مسیر گرفتار شده اند را بازگردانیم.

وی در مورد اقدامات مجلس در این باره گفت: ما قانون کم نداریم. ما در حال حاضر  مراکز اصلاح و تربیت، مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست، حمایت از کودکان کار و ... را داریم. این مراکز قانون جدیدی نیاز ندارند بعضی جاها بودجه هایشان کم است که در این زمینه ها مجلس اقدامات لازم را انجام داده است. ما قبل از بودجه از این مراکز دعوت  و در مورد مشکلاتشان با آن ها صحبت کردیم. از طرف دیگر ما از مراکز مختلف بازدید و نظارت داریم. این مراکز نیز گزارش هایشان را به مجلس ارائه می دهند.

نماینده مردم تهران در پایان خاطرنشان کرد: منتها دولت باید در این زمینه ها یک انرژی تازه به خود تزریق کند چرا که در حال حاضر بسیار سست و پکر است.

پایان پیام

نظر شما