شناسهٔ خبر: 26788035 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

در سومین جلسه هیات اجرایی منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی مطرح شد:

شهر هوشمند کلید رشد سریع اقتصاد دانش بنیان/حضور سرمایه گذار ریسک پذیر در استان به رویا تبدیل شده است

نصر:سومین جلسه هیات اجرایی منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی در دانشگاه فنی و حرفه ای تبریز به بررسی وضعیت اقتصاد دانش بنیان و مسیر های رشد سریع ان در آذربایجان شرقی اختصاص یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس فناوری نصر،مجید خدابخش استاندار آذربایجان شرقی با حضور در سومین جلسه هیات اجرایی منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی با بیان اینکه اقتصاد دانش بنیان از دو بخش دانش و تبدیل آن به تکنولوژی شکل می گیرد، گفت:  علم و تولید دانش و تبدیل به تکنولوژی ایجاد ارزش افزوده را به همراه دارد که به رشد اقتصاد دانش بنیان کمک می کند.

وی با تاکید بر اینکه  هرجا، فرد و سازمانی که این توانایی را داشته باشد و تجهیزات تولید کند باید از ظرفیت آن استفاده کرد، اظهار داشت: با تولیداتی داخلی که در سال های اخیر در آذربایجان شرقی انجام شده است، استان این نوید این را می دهد که  حوزه های مختلف می توانیم امید پیشرفت داشته باشیم.

وی با اشاره به مشکل کاهش کیفیت  آب شرب در شهرهای  بزرگ ایران ، اذعان داشت:خوشبختانه آب و فاضلاب استان ما با ارتباطی که  با دانشگاه برقرار کرده است توانست مشکلات این حوزه  را حل کند.

خدابخش به کمبود طراحان و تکنسین های متخصص در حوزه های مختلف در آذربایجان شرقی اشاره کرد و گفت: برندهای خارجی الزام می کنند که طراح محصول یا تعمیرکار تجهیزات آنها متخصص آن حوزه باید و تحصیلات خود را در آن حوزه ادامه داده باشد اما در تبریز به سراغ هر کارخانه که می روید اکثرا طراح محصول رشته ای غیر مرتبط با کاری که انجام می دهد دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص تکنولوژی ها روز دنیا و لزوم حرکت به سمت آن  تاکید کرد و اذعان داشت: نباید  طوری باشد که با نیازهای ۵۰سال قبل به راه خود ادامه دهیم بلکه باید  به این موارد حساس شویم و مسیر نواوری را پیدا کنیم.

وی افزود: ما قدرت لازم را داریم اما هنوز در توانایی ارتباط دانشگاه با صنعت دچار مشکل هستیم.

استاندار آذربایجان شرقی در انتها با بیان اینکه توسعه شهر هوشمند نیازمند همکاری شهرداری است، گفت: هوشمند سازی شهر می تواند زندگی را راحت کند برای مثال فرودگاه هامبورگ مانیتوری دارد که تمام هتل های شهر را نمایش می دهد و می تواند از اتاق های خالی و قیمت هتل ها مطلع شوید.

این گزارش می فزاید، در این جلسه، غلامرضا کیانی رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای تبریز با بیان اینکه هدف اصلی دانشگاه فنی و حرفه ای  تربیت نیروی تکنسین در حوزه های مختلف است، گفت: این ویژگی دانشگاه سبب شده است اکثر واحد‌های تولیدی و کارخانه ها راغب به استخدام دانشجویان ما باشند.

وی افزود: فارغ التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه ای حتی با حداقل مدرک می توانند بهترین کارایی در صنعت داشته باشند.

وی نقش دانشگاه ها در اقتصاد بنیان را آموزش مبتنی بر مهارت دانست و اذعان داشت: سهم دانشگاه فنی و حرفه ای در رشد  اقتصاد دانش بنیان ایجاد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه و استقبال صنایع، حضور بالای اساتید دانشگاه در صنعت و خدمات تخصصی و حضور فارغ التحصیلان در حوزه خدمات تخصصی می باشد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای با اشاره به پیشنهادات خود برای ارتقای وضعیت فعلی دانشگاه  در راستای کمک به رشد اقتصاد دانش بنیان ، اظهار داشت:ایجاد دفتر ارتباط با صنعت با محوریت دانشگاه فنی و حرفه ای، مساعدت جهت راه اندازی مرکز رشد این دانشگاه و عضویت در شورای اشتغال از جمله پیشنهادات است.

وی با بیان اینکه امروزه چالش نوینی تحت عنوان شهر هوشمند مطرح است که کلید توسعه پایدار و رشد سریع اقتصاد دانش بنیان است، گفت: دانشگاه فنی و حرفه ای هدف دارد با برگزاری اولین همایش ملی اینترنت اشیا در شهرهای هوشمند با همکاری استانداری در آذر ماه در جهت توسعه این امر در شهر قدم بردارد.

وی ادامه داد: اخذ مجوز فصلنامه علمی پژوهشی اینترنت اشیا دانشگاه فنی و حرفه ای با همکاری اعضای هیات دانشگاه تبریز، راه اندازی و تجهیز آزمایشگاه اینترنت اشیا، راه اندازی مدیریت هوشمند زباله و... از دیگر اهداف و اقدامات دانشگاه فنی و حرفه ای در حوزه اینترنت اشیا است.

این گزارش حاکی است علی جهانگیری معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری آذربایجان شرقی در  سومین جلسه هیات اجرایی منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی به نحوه فعالیت های اقتصاد دانش بنیان در دانشگاه پرداخت، همچنین در این جلسه از پوستر ششمین نمایشگاه نواوری و فناوری ربع رشیدی  رونمایی کرد.

گزارش خبرنگار نصر می افزاید، محمد حسین صومی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با حضور در این جلسه به نیازمندی  تکنیسین تجهیزات پزشکی تبریز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در سال های گذشته دستگاه هایی در حوزه پزشکی تولید کردیم که واقعا تعجب آور بود و می توان گفت موفقیت های بزرگی ثبت شد.

وی افزود: در سال گذشته ۲۳ اختراع در حوزه پزشکی و دندانپزشکی ثبت شد و اکنون نیز بذ استفاده از شرایط تحریم ها باید روی این موضوع تمرکز بیشتری داشته باشیم.

در ادامه جلسه حسن رسولی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز  به برخی مشکلات حوزه اقتصاد دانش بنیان اشاره کرد و گفت: مکانیزم حمایت ها در استان ما زیاد خوب نیست و حضور سرمایه گذاران ریسک پذیر برای استارت آپ ها به رویا تبدیل شده است.

وی افزود: متاسفانه استان در حوزه دانش بنیان هیچ مگا پروژه ای آغاز نشده است و حتی ماموریت ویژه  این استان در زمینه مشخصی نیست و این باعث شده است به هر حوزه ای ورود پیدا کنیم و این پراکندگی ما را از موفقیت دور کرده است.

انتهای پیام/

نظر شما