شناسهٔ خبر: 26787091 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مصالحه یا فرار تنها گزینه تروریستها در سوریه

دمشق - ایرنا - ارتش و نیروهای مسلح سوریه در مقابله با گروه های مسلح تروریستی در این کشور دو گزینه 'عملیات جنگی و آشتی ملی' را در پیش گرفتند که بیشتر این گروه ها خواهان مصالحه شده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، ارتش و نیروهای مسلح سوریه از ششم اسفند سال گذشته که عملیات نظامی خود را از 'غوطه شرقی' در استان 'ریف دمشق' آغاز کردند، تمامی معادلات تروریست ها در این کشور به هم بخورد.
تروریست ها در غوطه شرقی ابتدا مبنای خود را بر مقاومت پایه ریزی کرده بودند، اما در برابر جدیت ارتش سوریه و نیروهای هم پیمانان توان مقابله را نداشتند.
گروه های تروریستی در غوطه شرقی در آخر به این نتیجه رسیدند که با هیچ شیوه ای از جمله سناریوی حمله شیمیایی که غربی ها برای آنان طراحی کردند، نمی توانند مقاومت کنند و راه مصالحه و خروج از این منطقه را در پیش گرفتند.
پس از خروج کامل تروریست‌ها از جمله گروهک 'جیش الاسلام' در فروردین سال جاری از شهر 'دوما' در غوطه شرقی، نیروهای مقاومت پرچم سوریه را در آن به اهتزاز درآوردند.
دولت سوریه بارها در سال های قبل با گروه های تروریستی توافقنامه آشتی و پایان درگیری امضا کرده بود، اما به دلیل اینکه این مصالحه با چاشنی قدرت همراه نبود، هر بار با شکست مواجه شد.
نظام سوریه با همراهی هم پیمانان خود روند مصالحه با تروریست ها را در سال جاری شتاب بخشید و این امر نتایج مثبت و تاثیرگذاری به همراه داشته است.

** اثرات مثبت مصالحه تروریست ها با دولت سوریه
روندی که در مصالحه گروه های تروریستی با دولت سوریه در حال انجام است، سبب شده کشتار افراد بیگانه توسط گروههای تروریستی به بهانه مقابله با ارتش این کشور گرفته شود.
تروریستها بارها غیرنظامیان را به عنوان سپر انسانی در تقابل با نیروهای مسلح سوریه قرار داده اند .
نمونه ای از این اقدام اسفند سال گذشته بود که تروریست های مورد حمایت غرب که سرنوشت خود را در غوطه شرقی منوط به حضور غیر نظامیان در این مناطق می دانستند، مردم بی گناه را سپر انسانی قرار دادند.
با این وجود ارتش سوریه برای نجات غیرنظامیان و اسرایی که در قفس‌های آهنین تروریست‌ها در مناطق مختلف در این کشور گرفتار شدند، با احتیاط رفتار کرده است.

**پخش اعلامیه برای خروج غیر نظامیان
بالگردهای ارتش سوریه قبل از هر عملیاتی با پخش برگه هایی برفراز مناطقی که تروریست ها در آن مستقر هستند، خواستار خروج غیر نظامیان همراه با خانواده هایشان شدند.
بالگردهای ارتش به صورت روزانه و با هدف رساندن تمامی این اعلامیه ها به دست شهروندان ساکن در مناطق درگیری، آنها را بر فراز تمامی روستاها و شهرک ها پخش می کنند.
آخرین بار نیز بالگردهای ارتش سوریه اعلامیه ها را بر فراز استان 'درعا' ریختند تا ساکنان آن بتوانند از گذرگاه های امن خارج شوند.

** تعیین گذرگاه امن برای خروج غیر نظامیان
ارتش سوریه برای در امان ماندن ساکنان در مناطق تحت تسلط تروریست ها قبل از هر عملیاتی گذرگاه های امنی را مشخص می کند.
بارها گروه های تروریستی از خروج غیرنظامیان از مناطقی که ارتش سوریه قرار است، عملیاتی را آغاز کنند، جلوگیری کرده که نمونه آن در غوطه شرقی بود .
دولت سوریه برای خروج غیرنظامیان از مناطق تحت تسلط تروریست ها در شرق و غرب استان درعا نیز سه گذرگاه امن اختصاص داده است.
یک گذرگاه در بخش شرقی به طرف 'خربه غزاله'، گذرگاه دوم در منطقه غربی به سوی 'داعل خربه غزاله' و محل امن سوم در 'کفرشمس' و 'دیرالبخت' تعیین شده است.
دو مرکز اسکان موقت نیز در شهر 'ازرع' و شهرک 'جباب' در استان درعا برای پناه داده به غیرنظامیان تجهیز شده است
هر مکانی که برای تعیین گذرگاه امن مشخص شده، واحدهای امدادی به همراه تعدادی اتوبوس و آمبولانس برای انتقال شهروندان مستقر می شوند تا غیرنظامیان را به مکانهای امن منتقل کنند.

** خروج گروهی شهروندان از مناطق تحت تسلط ترروریست ها
در عملیات ارتش و نیروهای مسلح سوریه در استانهای ریف دمشق و درعا شمار زیادی از شهروندان سوری به صورت انفرادی و یا گروهی از مکانهای تحت تسلط تروریست ها خارج شدند.
در دو روز گذشته نیز نخستین گروه از تروریست های استان درعا که از پیوستن به آشتی ملی خودداری کردند، به سمت استان های شمالی سوریه حرکت کردند.
انتقال این تروریست ها بر اساس توافق با نیروهای روسیه به عنوان ضمانت توافق پس از تحویل دادن تمامی سلاح های سنگین خود انجام شده است.
این تروریست که با 15 دستگاه اتوبوس از منطقه گمرک شهر درعا به سمت منطقه 'قلعه المضیق' در شمال استان 'حماه' حرکت کردند و وارد استان 'حلب' یا 'ادلب' خواهند شد.

** استقبال مردم جنوب سوریه از ارتش
ساکنان مناطق مختلف استان های درعا و 'قنیطره' با برافراشتن پرچم کشورشان بر خانه های خود، خواستار ورود ارتش و نیروهای مسلح سوریه به شهرها و روستاهای این استانها شدند.
ساکنان شهرک ها و روستاهای 'سویسه، زبیده شرقی و غربی، عین التینه، الدوایه الکبیره، قرقس القصیبه و الهجه' پرچم سوریه را بر خانه های خود برافراشتند.
پس از تسلط بر شهرک 'مسحره' و 'تله مسحره'، ارتش سوریه توانست تقریبا بر ضلع 'مثلث مرگ' در استان درعا در جنوب این کشور به طور کامل مسلط شود.
بر اساس برخی آمارها بیش از 360 هزار تروریست از 120 کشور جهان در قالب بیش از 100 گروه تروریستی در بحران سازی در سوریه از هشت سال پیش حضور داشتند که شمار زیادی از آنان در جریان درگیری ها کشته، زخمی و یا به کشورهای خود فرار کرده اند.
گروه های تروریستی که از سوی کشورهای مختلف از جمله عربستان، امارات ، آمریکا و رژیم صهیونیستی تامین مالی و نظامی می شوند، به دلیل اهداف مختلف کشورهای حامی خود در بیشتر مواقع با یکدیگر درگیر شده و غیرنظامیان را هدف قرار می دهند.
خاورم**8005**1651

نظر شما