شناسهٔ خبر: 26782330 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

وزیر کشور : تغییر نسل و‌ سبک زندگی‌، علت آسیب‌های اجتماعی است

صاحب‌خبر -
 

سرویس سیاسی – اجتماعی: وزیر کشور گفت: حل آسیب‌های اجتماعی باید مردم محور باشد، یعنی موضوعات اجتماعی فقط با اجتماعی شدن قابل حل است.

به گزارش ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در نخستین همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام ، با بیان این که امیدوارم همه مطالعات و تحقیقات ناظر بر حل مسائل باشد، اظهار داشت: موسسه‌ها، بنگاه‌ها و مجموعه‌های علمی‌و تحقیقاتی در کشور دچار سندرم کارهای نظری و تئوری و کلی گویی شده‌اند و به همین دلیل مطالعات انجام گرفته خیلی اثرگذار نیستند. مشکل بدتر هم این است که میان کسی که می‌خواهد مشکلی را رفع کند و کسی که تحقیق انجام دهد ارتباطی برقرار نمی‌شود و اگر تصادفی هم ارتباطی برقرار شود فهم و درک مشترکی وجود ندارد.وی تاکید کرد: علاقه‌مند به کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی هستم و ۴۰سال است که کار اجرایی می‌کنم و معتقدم باید از یافته‌های علمی‌و تحقیقاتی در زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و … استفاده کنیم. از نظر من بزرگترین مشکل کشور یعنی آسیب‌های اجتماعی قابل حل هستند و این آسیب‌ها مختص کشور ما نیست. اگر به آمارها در دنیا نگاه کنیم متوجه می‌شویم که در حوزه آسیب اجتماعی مواد مخدر تولید آن از ۲۰نوع مواد مصرفی به ۷۰۰نوع رسیده و برای همه نیازهای انسان مواد مخدر تولید شده است.

وزیر کشور تاکید کرد: به طور دقیق‌تر فقط تولید تریاک امسال در افغانستان از حدود ۲۰۰۰تن به ۱۰هزار تن رسیده است. به عبارت دیگر میزان شیوع در دنیا بیشتر شده است و این اقتضای شرایط زندگی ما بوده که توسط خود ما ایجاد شده است. به عبارت دیگر، حرص، طمع، لذت جویی و قدرت طلبی موجب شده است انسان از تعادل خارج شود و وقتی هم که از تعادل خارج شد، درگیر افراط یا تفریط می‌شود. وی گفت: در حوزه مقابله با آسیب‌های اجتماعی راه‌های بسیاری طی شده که هیچکدام از آنها به طور ۱۰۰درصد موفق نبوده‌ است. البته موفقیت‌های نسبی حاصل شده و نتیجه آن این است که در حوزه مواد مخدر در بهترین شرایط ۲۰درصد کسانی که معتاد می‌شوند قدرت پاک شدن و سالم ماندن را دارند و ۸۰درصد باقیمانده همیشه در این چرخه باقی می‌مانند.

رحمانی فضلی با بیان این که باید در همه امور تمامی‌راه‌های رفته شده را مرور و از آنچه منطبق بر شرایط

ما‌ست استفاده کنیم، افزود: تغییر نسل و تغییر سبک زندگی امری است که علت آسیب‌های اجتماعی است البته این امر فقط مختص آسیب اجتماعی نیست.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به موضوع نشاط اجتماعی اظهار داشت: نشاط اجتماعی به معنی رضایت و آرامش درونی انسان است. به طور مثال وقتی به یک اداره برای انجام کاری مراجعه می‌کنید و کار یکساعته سه ماه طول می‌کشد غم بر دل انسان می‌نشیند اما اگر این کار زودتر انجام شود به نوعی نشاط در انسان ایجاد می‌کند.

وزیر کشور تاکید کرد:‌ جایگاه ما در حوزه آسیب‌های اجتماعی پایین‌تر از متوسط جهانی است زیرا آموزه‌های دینی، اصالت‌های فرهنگی هنوز قدرت ایستادگی دارند و هنوز نقش پدر و مادر و همسایگی حائز اهمیت است و هنوز هم عاشورا، تاسوعا و دعاها برقرار است اما دشمنان اینها را نشانه رفته‌اند .

رحمانی فضلی افزود: باید به عقب بازگردیم.بعضی‌ها پیشرفت را جلو رفتن می‌دانند، اما من برگشت را پیشرفت می‌دانم. هر بازگشتی بد نیست. باید به نفس و فطرت انسان و آموزه‌های دینی برگردیم. باید از داشته‌هایمان دفاع و نداشته‌ها را جبران کنیم. همچنین باید ضعف‌ها را پوشش دهیم و امید و نشاط و اعتماد هم ایجاد کنیم و می‌توانیم از تجربه‌های خوب جهانی بهره‌مند شویم.

وی در ادامه اظهار داشت: حوزه حل آسیب‌های اجتماعی باید مردم محور باشد زیرا موضوعات اجتماعی فقط با اجتماعی شدن قابل حل هستند. باید زمینه ساز و بستر ساز باشیم و کمک کنیم تا مردم به صحنه بیایند. مثلا در حوزه مواد مخدر در جامعه ما حدود سه تا چهار درصد درگیر این آفت و ۹۶درصد جامعه ما پاک هستند. آیا این ۹۶درصد نمی‌توانند متولی این چهار درصد باشند و به آنها کمک کنند؟‌ باید جریان اجتماعی راه بیندازیم.

وزیر کشور تاکید کرد: بهترین راه پیشگیری است و اینکه کسی بگوید بیکاری عامل اعتیاد است قابل باور نیست چون ۵۳درصد کسانی که معتاد و متجاهر هستند شغل و خانواده داشتند.

برچسب‌ها:

نظر شما