شناسهٔ خبر: 26779960 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

همکاری های امنیتی و دفاعی ایران و پاکستان گسترش می یابد

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما  از اسلام آباد؛ رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران گفت : در آینده نزدیک و در سفرهای بعد قرارداد دو کشور در زمینه فعالیت های دفاعی و امنیتی به طور کامل امضا خواهد شد که مسیر روشنی را برای توسعه روابط فراهم می‌کند .
سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری در پایان سفر سه روزه خود به پاکستان که به دعوت فرمانده ارتش این کشور برگزار شد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما افزود : در این سفر با رئیس جمهور، وزیر امور خارجه، فرمانده ارتش، رئیس ستاد ارتش، فرمانده نیروی دریایی و رئیس سازمان اطلاعاتی پاکستان ملاقات های مفیدی داشتیم و مباحث لازم بین دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.
وی گفت : جدای از مباحث نظامی، درخصوص ضرورت توسعه همه جانبه روابط دو کشور و رساندن مجموعه فعالیت‌های اقتصادی به حد مورد انتظار، بحث های لازم شد .
سرلشکر باقری اضافه کرد: در بخش نظامی همکاری‌های دو کشور که ظرف یک سال اخیر رشد مناسبی را پیدا کرده ارزیابی کردیم و ابعاد مختلف آن بررسی شد و برنامه لازم یک سال آینده و پیشرفت بیشتر آنها در ابعاد مختلف آموزشی، عملیاتی، اجرای رزمایش ها، کار مشترک تحقیقاتی و صنعت دفاعی سایر ابعاد نظامی مورد برنامه‌ریزی دقیقی قرار گرفت .
وی درباره مذاکرات مقامات عالی نظامی دو کشور با موضوع منطقه هم گفت: در ملاقات ها و مذاکرات درباره وضعیت بسیار حساس منطقه جنوب غرب آسیا و جنوب آسیا و تلاش‌های دشمنان دو ملت برای ایجاد ناامنی بحث کاملی شد به خصوص درباره کارشکنی های امریکا و برخی کشورهای دیگر و هوشیاری و اقدام به موقع در برابر توطئه کوچ تروریست های شکست خورده از سوریه و عراق به افغانستان
مذاکره شد و درخصوص مبارزه مشترک و هماهنگ با پدیده تروریسم و ارتقاء سطح آرامش و امنیت پایدار در منطقه گفتگوهای خوبی داشتیم .
سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری درباره بازدید از مناطق عملیاتی و مرزی شمال پاکستان گفت: از یکی از مناطق عملیاتی شمال پاکستان بازدید کردیم و درخصوص تجارب ارتش و نیروهای مرزی این کشور در برخورد با تروریسم و ایجاد امنیت پایدار از نزدیک با فرماندهان میدانی بحث کردیم و تجاربی را که در این امر در کشورمان داریم به طرف مقابل منتقل شد و هم تجارب طرف پاکستانی را بررسی کردیم و قرار شد این تبادل تجربه و پیشبرد کار هماهنگ مقابله با تروریسم تا پایین ترین سطوح بین دو کشور ادامه پیدا کند.
وی افزود: از بعضی از مراکز آموزشی ارتش پاکستان بازدید شد و آموزش های خلبانی و بعضی از آموزش‌های تخصصی دیگر که امکان پذیر هست با مبادله دانشجو در سطوح عالی آموزشی و یا آموزش های تخصصی این کار کیفیت و ارتقاء بهتری بین دو کشور پیدا کند، مورد بررسی قرار گرفت.
سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری در جمع بندی نتایج این سفر گفت: در مجموع ما به نتایج بسیار مفیدی در این سفر دست پیدا کردیم .از جمله مسائل مهمی که مورد ارزیابی قرار گرفت وضعیت امنیتی مرزهای مشترک دو کشور است زیرا ما با پاکستان قریب هزار کیلومتر مرز مشترک داریم و مسائل زیادی در این مرز داریم. در جهت بازگشایی دو مسیر جدید برای تردد مجاز مردم و فعالیت‌های اقتصادی توافقات کامل تری انجام شد. همچنین در مورد نحوه انسداد مابقی مرز و برقراری گشت‌های مشترک، فعالیت های اطلاعاتی مشترک و اقدامات مشترک بر علیه گروههای تروریستی که از این مرز تردد می‌کنند و مشکلاتی را برای نیروهای مرزی ایجاد می کنند، بحث مناسبی صورت گرفت و امیدوار هستم که نتایج این سفر بتواند برای امنیت و دفاع پاکستان و جمهوری اسلامی ایران مفید و سودمند واقع شود.

بر اساس این گزارش رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران پس از سفری 3 روزه به پاکستان دقایقی پیش اسلام آباد را ترک کرد.
سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری روز یک شنبه به دعوت فرمانده ارتش پاکستان در صدر هیات عالی رتبه نظامی وارد اسلام آباد پایتخت پاکستان شد.
این نخستین سفر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به پاکستان در چهار دهه گذشته بود.
سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح را در این سفر جمعی از مقام های عالی رتبه نظامی جمهوری اسلامی ایران همراهی کردند.
رئیس ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در سفر به پاکستان با «ممنون حسین» رئیس جمهور، ژنرال «قمر جاوید باجوا» فرمانده ارتش، ژنرال «زبیر محمود حیات» رئیس ستاد مشترک ارتش ، دریاسالار «ظفر محمود عباسی» فرمانده نیروی دریایی و « عبداله حسین هارون» وزیر امورخارجه این کشور دیدار و گفت و گو کرد.

نظر شما